گیلان گردی؛

احمد سرگوراب کجاست؟ + نقشه

شهر احمدسرگوراب با جمعیت ۲٬۵۳۸ نفر در بخش احمدسرگوراب شهرستان شفت قرار دارد.

احمد سرگوراب کجاست؟ + نقشه

به گزارش ۸دی، بخش احمد سرگوراب در شهرستان شفت در استان گیلان واقع شده است. شهر احمدسرگوراب با جمعیت ۲٬۵۳۸ نفر در بخش احمدسرگوراب شهرستان شفت قرار دارد. کوهستان جنگلی سیاه‌مزگی که میان روستاهای سیاه‌مزگی و خره‌کش واقع شده از نقاط دیدنی این بخش است. بقعه امامزاده اسحاق و خواهر او خیرالنسا بر نوک قله سیاه‌کوه بخش احمدسرگوراب از نقاط دیدنی دیگر در پیرامون این شهر می باشد.

همچنین دومین کتابخانه شهرستان شفت در شهر احمدسرگوراب قرار دارد. این کتاب‌خانه در سال ۱۳۸۰ با ۲۵۸۰ جلد کتاب تأسیس شد.

بخش احمرگوراب شهرستان شفت دارای دو دهستان چوبر و نصیرمحله است.

در بخش احمدسرگوراب ۴۱دهیاری وجود دارد و این بخش از لحاظ مناطق گردشگری دارای نقاط منحصر بفردی می باشد. از جمله مناطق گردشگری آبشار دودوزن در منطقه سیاهمزگی و آبشار وزنگاه در ویسرود است.

آبشار دودوزن:

آبشار دودوزن در موقعیت جغرافیایی N370044 E491504 در استان گیلان واقع است. آبشار دودوزن در فاصله ۲۴ کیلومتری از شفت و در منطقه خرم کش شفت قرار دارد. این آبشار، درون جنگل بوده و از زیباترین آبشارهای گیلان محسوب می شود. برای دسترسی باید از شفت به روستای احمدسر گوراب ، روستای شالماء،سفید نرگس ،بازارچه علیسرا،بقعه آقا سید کاس و آقا سید رضی و سیاه نرگس بگذریم ، . بعد از سیاه نرگس به روستای خرم کش می رسیم، در مسیر همچنان رودخانه زیبا را همگام با خود می بینیم که از آبشار زیبای دود وزن خرم سرچشمه می گیرد. در ۲ کیلومتری روستای توسه، روستای توریستی و زیبای خرم کش وجود دارد که ۷۰۰ متر بعد از آن به تابلویی می رسیم که روی آن نوشته شده است ۸۰۰ متر با آبشار دود وزن خرم ( ۵۰۰ متر مانده به آبشار) بعد از طی ۳۰۰ متر به انتهای مسیر ماشین رو می رسیم که پلی مابین این دو مسیر (خاکی و ماشین رو و مال رو) قرار دارد، بقیه مسیر تا به آبشار درحال ساخت و بازسازی می باشد. به محدوده خرم ، خرم کش و اطراف سیاه مزکی می گویند . این منطقه حالت ییلاقی دارد . پنیر آن معروف است.

این منطقه که در ناحیه کوهستانی سیاهمزکی قرار دارد . دارای پوشش جنگلی انبوه ، چشمه های آب ، رودخانه پر آب و خروشان ، هوای خنک در بهار وتابستان است . روستاههای این مسیر نیز آباد و پر رونق بودند در خرم و خرم کش مغازه های زیادی وجود دارد . چند باب کبابی محلی ، قهوه خانه ، فروشگاه مواد غذایی و میوه، فروشگاههای محصولات دامی به خصوص پنیر و عسل ، مسجد بزرگ وپررونق و روستایی پرجمعیت دارد. در ایام تعطیل و آخر هفته این محور مملو از جمعیت می شود.

بقعه اما زاده اسحاق احمدسرگوراب شفت

مسیری که در آن طبیعت چهره ی شگفت انگیز شفافی از خود به نقش کشیده است.راهی مملو از انرژی که بی تردید پویندگانش را به سوی خویشتن رهنمون ساخته و سخاوت دست خداوندگار را ارزانی دیدگان پر دغدغه ی آن روزشان می نماید. گیلان سرشار ازچنین منظره های شگفت انگیزی است.تصاویرش به اسلایدهایی می ماند خوشایند و پی در پی.

به گزارش بانکی دات آی آر، بقعه  نقره ای رنگ امام زاده اسحاق و خواهرش خیر النسا در ارتفاع بیش از یکهزار متری از سطح دریا و بر نوک قله ی سیاه کوه در بخش احمد سرگوراب در ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان شفت که در منطقه ای ییلاقی واقع شده از جمله دیدنی های  گیلان است .

پوشش جنگلی این منطقه  با دیگر نقاط گیلان متفاوت است .چند کیلومتری مانده به بقعه ی امام زاده اسحاق جاده خاکی بود که جدیدا اسفالت شده است – تابلوی خوشامد گویی به زائران خبر از رسیدن می دهد.

مسیر امامزاده پر از خانه های چوبین آغشته به رنگهای زرد و غیره که سوغات سفر می فروشند و گاه اتاق های چوبی مامنی هستند برای زائران راه که اجاره داده می شوند.

مطابق شجره نامه موجود، بقعه امامزاده اسحاق مدفن امامزاده اسحاق برادر امام رضا(ع) و خواهرش خیرالنسا(فاطمه خانم) خواهر حضرت معصومه(س) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) می‌باشد .

 

میرزا ابراهیم، ملگونوف و رابینو در سفرنامه‌های خود از این بقعه یادکرده‌اند. مصالح ساختمان بقعه از سنگ و گل و چوب بوده و بقعه در دو طبقه ساخته شده است. بام بقعه سراسر شیروانی است و دو گنبد کوچک کوتاه و بلند که هردو به صورت شیروانی سربندی شده‌اند از دو سوی بام نمایان است. ضریح امامزادگان فلزی، جدید و مشبک و شیشه‌بندی می‌باشد.بنای بقعه در دوره صفویه تاسیس شده و دارای ارزش های تاریخی و باستان شناسی هم می باشد.

امامزاده اسحاق گیلان محبوب دلهای مردم است و زائران بسیاری دارد به گونه ای که حتی مردم برای اقامت چندین روزه بدانجا سفر می کند و البته ضریحش نیز خاطره ی زیارت امام رضا( ع) را تداعی می کند و پیرزنان پای حرم، شمع و اسپند می فروشند و عطر نیز، عطر حرم امام رضا ( ع) است. وضو می سازی و لحظه ای از زیارت امام رضا (ع) غافل نیستی و نماز می گزاری و نیایشی.

برای بسیاری از اهالی گیلان که رفتن به مشهد دشوار است زیارت امامزاده اسحاق حکم زیارت مشهد الرضا را دارد و برای کسانی که از سایر نقاط ایران پابه این منطقه می گذارند علاوه بر زیارت بقاع متبرکه حکم توفیق اجباری برای بهره بردن از فضایی سبز و سرشار از زیبایی را دارد.

سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار زائر این دو بقعه متبرکه را زیارت می کنند.

معرفی اجمالی احمدسرگوراب

در این بخش با دو لهجه گیلکی و تالشی صحبت می کنند. شهر: احمدسر گوراب مردم این شهر به لهجه گیلکی صحبت میکنند. شغل اغلب آنها کشاورزی است و کارهای صنعتی نیز یکی دیگر از شغلهای دیگر مردم این شهر است. بازار احمدسرگوراب هم معروف است و نیازهای بیشتر مردم را برآورده می کند.

  • میزان جمعیت:

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش احمد سر گوراب شهرستان شفت در سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۸۲۶۰ نفر بوده‌است.این بخش دارای روستاهایی جلگه ای برای کشاورزی وکوهستانی برای دامداری است. چایکاری نیزدراغلب روستاها ازشغلهای اساسی مردم است.

  • جاهای دیدنی:

از جاهای دیدنی این بخش می‌توان به دهستان نصیرمحله و روستاهای خرمکش، مزگده، توسه، علیسرا و لپوندان اشاره کرد که در امتداد رودخانه سیاهمزگی واقع شده‌اند. رودخانه سیاهمزگی از ییلاق‌های شهرستان شفت از جمله خونی، شلمه جار و میاندران سرچشمه می‌گیرد. مناطق کوهستانی روستاهای سیاهمزگی بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد. ییلاق‌های سوته، دایله سر از جاه‌های گردشگری و تفریحی – سیاحتی در فصل بهار و تابستان به شمار می‌رود که از سراسر ایران اسلامی و حتی کشورهای خارجی به دیدن این مناطق می‌روند. در بخش احمدسرگوراب و شهرستان شفت چندین مکان زیارتی و دیدنی وجود دارد. از جمله این مکانها امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده اسحاق (ع) است. شاهزاده ابراهیم (ع) در منطقه‌ای که از طرف لاسک می‌گذرد که جای بسیار زیبا و دیدنی است. در منطقه سیاهمزگی نیز امامزاده اسحاق است که از چندین طرف راه دارد و یکی از مکانهای تفریحی زیارتی بسیار دیدنی به شمار می‌رود. روستای “توسه”دراین منطقه دارای طبیعت دیدنی است.آبشار”دودوزن”نیزیکی ازآبشارهای بلند ایران بشمارمیرود درکوههای این منطقه ودرحوالی روستای “خرمکش” قراردارد.

روستای لپوندان

روستای لپوندان یکی از جاهای دیدنی و بسیارزیبای شهرستان شفت و بخش احمدسرگوراب محسوب می‌شود که در جنوب به روستای علیسرا، و از طرف شمال به روستای شالماء منتهی می‌شود. شرق وغرب این روستا را کوه فرا گرفته است که در کو ه شرق آن منطقه تفریحی امامزاده اسحاق وکو ه غرب آن مشرف بر روستای قلعه رودخان است .این روستا بالغ بر ۴۰۰ خانوار و نزدیک به ۲۵۰۰ نفر جمعیت دارد و دارای دو مدرسه راهنمایی و ابتدایی می‌باشد. عمده درآمد این روستا و روستاهای اطراف کشاورزی و دامداری است که از جوانان بسیار مستعد و توانمندی برخوردار است.وکوههای دیدنی دوطرف این روستارا احاطه نموده است.

با اینکه در نظر اول روستای لپوندان کوچک به نظر میرسد اما این روستای از قسمت های مختلف تشکیل شده است که هر کدام مناطق دیدنی هستند: منظقه شنانکش منطقه للکی دشت منطقه توسارد و منطقه جیرمله منطقه مینه کنده سر و سیدمله منطقه کفاینه که ور، منطقه کوهپایه ای نعلش منطقه سیونگ سر.

تاریخچه نام روستای لپوندان:

کلمه لپه وندان از دو قسمت تشکیل شده است: لپه به معنای توپ است که از توده نخهای کلفت به شکل توپ می ساختند که این روستا به محل آن بازی شهرت داشته است و یا مردمان این روستا در لپه بازی یا فوتبال امروزی سرآمد منطقه بوده اند. اگر یک خط فرضی که از شهرستان شفت آغاز می شود و به کوهها و ارتفاعات منطقه سیاهمزگی در همسایگی طارم زنجان میرسد نگاه کنیم یک خط مستقیم و کوتاهی خواهد بود که ذهن هر کس را به آن معطوف میدارد که آن میتواند بهترین و کوتاه ترین راه برای ارتباط بین دو استان گیلان و زنجان باشد. ولی متأسفانه تاکنون فقط به عنوان یک آرزوی مردم این منطقه باقی‌ مانده استو این پتانسیل شهرستان شفت و شهر احمدسرگوراب و روستاهای مسیر این خط ارتباط زمینی در آینده نوید شکوفایی همه جانبه را میدهد.

 

 

منابع:

۱- سایت فرمانداری شفت

۲- پایگاه اطلاع رسانی کویرها و بیابانهای ایران

۳- پایگاه اطلاع رسانی بانکی

۴- وبلاگ لپوندان

۵- اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳ خ.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
خیلی،خیلی،خوب،بود،
در حاشیه