قطع درختان بر اساس قانون/ اظهارات اعضای شورا را مبنایی برای پاسخگویی قرار نمی دهم

ثابت قدم، اتمام طرح تفصیلی شهری، توزیع عادلانه طرح تفصیلی در ایجاد نقشه راه برای انجام پروژه ها و تمرکز زدایی از مرکز شهرداری و دادن اختیار به نواحی را از جمله نکات حایز اهمیت در مدیریت شهری برشمرد.

قطع درختان بر اساس قانون/ اظهارات اعضای شورا را مبنایی برای پاسخگویی قرار نمی دهم

به گزارش ۸دی نیوز، نوسازی، نوگرایی، پیشگیری از فرسودگی بافت شهری، خلق محیط و منظر شهری سرزنده، با نشاط و فرهنگ ساز از اصول مدیریت شهری به شمار می رود. مدیریت شهری به­واسطه پیچیدگی­هایی که به­سبب گسترش روزافزون شهرها با آنها مواجه است نیازمند ابزار جامع­تر و منطبق با شکل های نوین مسائل شهری است.

رسانه­ها ابزاری برای تقویت مدیران شهری در ایفای وظایف خود هستند. مقابله با مشکلات مدرن به ابزار مدرن احتیاج دارد و رسانه­ ها ابزاری کارآمد و امتحان­ پس­ داده هستند که به­ طرق گوناگون می توانند زمینه تسهیل مشارکت شهروندان و همکاری آنها برای اداره بهتر شهر را فراهم کنند.

در همین راستا خبرنگار «دیارباران» در گفت و گو تفصیلی با محمد علی ثابت قدم مشکلات و معضلات شهری و بیان راهکارهای مورد نظر از زبان شهردار رشت را جویا شده است.

محمد علی ثابت قدم در گفت و گو با خبرنگار «دیارباران» با اشاره به ساختار شهر رشت و ارتباط آن به موضوع شهرسازی و ترافیک، اظهار کرد: شهر رشت معابر زیادی ندارد و سازمان حمل و نقل نیز ساختار فرسوده ای دارد.

ترافیک، محیط زیست و شهرسازی رشت به هم گره خورده است

وی با اشاره به سیستم حمل و نقل ارومیه، گفت: در ارومیه برای جمعیتی به اندازه جمعیت شهر رشت ۳۶۰ اتوبوس در نظر گرفته شده است و این میزان در شهر رشت ۶۰ تا ۷۰ اتوبوس است و این در حالی است که به نسبت افزایش تعداد اتوبوس نیز به دلیل معابر کم ممکن نیست و به بار ترافیک اضافه می کند.

۴ نکته در حوزه شهرسازی رشت

شهردار رشت با بیان اینکه در شهر رشت عملا مقوله ترافیک، محیط زیست و شهرسازی به هم گره خورده است، بیان کرد: ۴ نکته در حوزه شهرسازی حایز اهمیت است.

وی با تأکید بر ارائه سند به زمین های نسخ، با بیان اینکه به ازای ۱۵۰۰ پروانه ۵۰۰۰ پرونده ایجاد شده است، گفت: باید به زمین های نسخ پروانه بدهیم و این امر در دوران مدیریت سابق بنده در شهرداری انجام می شد. با این کار می توانیم خلاف سازی را کم کنیم و به شهرسازی کمک کنیم و مشکل مردم هم در خانه های بدون سند حل می شود.

ثابت قدم، اتمام طرح تفصیلی شهری، توزیع عادلانه طرح تفصیلی در ایجاد نقشه راه برای انجام پروژه ها و تمرکز زدایی از مرکز شهرداری و دادن اختیار به نواحی را از جمله نکات حایز اهمیت در مدیریت شهری برشمرد.

نسبت جمعیت به مساحت رشت اصلی ترین مشکل مدیریت شهری

وی با بیان اینکه نسبت جمعیت به مساحت یکی از اصلی ترین مشکلات در بحث مدیریت شهری رشت است، اظهار کرد: با یک بافت فشرده جمعیتی روبرو هستیم که براساس نسبت جمعیت به مساحت عملا در یک بافت فرسوده در کنار قرارگیری رودخانه هایی که آلایندگی را از خارج از شهر به شهر می آورند و همینطور از فاضلاب های داخل شهری هم پر می شوند از جمله معضلات زیست محیطی رشت است.

حل شیرابه سراوان با تحویل زمین منابع طبیعی ممکن می شود

وی افزود: در بحث مدیریت شیرابه سراوان باید تحویل زمین از منابع طبیعی انجام شود و تا این امر محقق نشود کاری از پیش نمی رود و این مهم در دست بررسی است.

شهردار رشت با اشاره به حجم آلایندگی زیست محیطی در رشت، تصریح کرد: دفن زباله سراوان، انباشت زباله کنار رودخانه، ایجاد گاراژها در کنار رودخانه ها، سرریز فاضلاب بیمارستانی و فاضلاب شهر صنعتی در رودخانه ها و بخشی از فاضلاب خانگی که به خاطر شبکه سنتی در داخل رودخانه ریخته می شود، هر کدام درصدی از حجم آلاینده ها را برعهده دارند.

وی در ادامه این مطلب افزود: از طرف دیگر با مقوله نرم افزاری پسماند زباله روبرو می شویم آن هم بحث زباله ای است که توسط مردم به خاطر عدم آموزش از مبدأ تفکیک نمی شود.

ثابت قدم تولید کود از محل زباله توسط شرکت کود عالی، ایجاد زباله سوز، ایجاد تصفیه خانه سراوان را از جمله راهکارها برای حل معضلات زیست محیطی رشت عنوان کرد و گفت: این راه حل ها هر کدامشان بخشی از حل موضوع است و اینطور نیست که با حل یک موضوع کل مسئله رودخانه مشکلش حل شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا باید از نقطه منفی به نقطه صفر برسیم تا برسیم به جایی که یک رودخانه ای داریم که می خواهیم از مزایایش استفاده کنیم.

شهردار رشت اضافه کرد: نکته دیگر مربوط به هدایت فاضلاب در داخل شهر است که طرح هایی را آب و فاضلاب و شهرداری در حال جمع بندی هستند که هر کدام به جمع بندی برسد می تواند اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: ما در حوزه تملکات که ۸۰ درصد هزینه های کل مجموعه است بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان در حریم رودخانه ها و ایجاد فضای گردشگری باید ورود کنیم تا بتوانیم مشکلاتی از این دست را به حداقل میزان ممکن برسانیم.

شهردار رشت با بیان اینکه باید یک سری از موضوعات بازدارنده داشته باشیم، گفت: در رفتارهای ترافیکی در مرکز شهر اصلاحات کلیدی به وجود می آوریم.

وی در این رستا به ایجاد حمل و نقل عمومی از مرکز اشاره کرد و گفت: باید از کنترل های نظارتی از طریق دوربین استفاده ببریم.

ایجاد بافت پیاده رو بر اساس استانداردهای سلامت در دنیا

ثابت قدم با بیان اینکه بر اساس استانداردهای امروزی سلامت در دنیا بافت پیاده رو را در سطح شهر گسترش می دهیم، گفت: عمدتا بافت پیاده در همه جای دنیا در محدوده فرهنگی و تاریخی شهر اتفاق می افتد.

وی افزود: بر این اساس پایه اقتصاد گردشگری رونق می یابد و هم بر اساس آن نسبت ساماندهی سیستم های دست فروشان و افزایش میزان درآمد اشتغال پایه بافت مرکزی، حفظ میراث فرهنگی و در عین حال جذب توریست خارجی را به همراه دارد.

ضرورت بانک اطلاعاتی قوی در حوزه شهرسازی

شهردار رشت با اشاره به ضرورت فعالیت های سخت افزاری مثل بازگشایی خیابان های جدید به واسطه افزایش میزان هزینه تملک، اضافه کرد: باید بتوانیم املاک شهرداری را برای توافق با سرمایه گذاران مالی یا کسانی که ملکشان خریداری می شود داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با بانک اطلاعاتی قوی از املاک می توانیم این فضا را به وجود بیاوریم، گفت: این طرح در حال تدوین نهایی است و باعث می شود قدرت ما در چانه زنی در جهت تملک برای مسیرها بیشتر میسر شود.

قطع درختان بر اساس قانون/ هر جراحی یک خونریزی دارد

وی تمرکز زدایی از مرکز، حرکت به سمت مناطق، دادن اختیارات به مناطق، کوتاه کردن فاصله بین درآمد و هزینه در داخل شهر و ارتباط بین منبع و مصرف را از جمله فعالیت های ستادی در این حوزه برشمرد و افزود: برای استفاده مناسب تر از حمل و نقل عمومی هر جراحی یک خونریزی دارد.

شهردار رشت با اشاره به اجرای پروژه بی آر تی در سطح شهر رشت، ابراز کرد: گاهی شاید پاره ای از موضوعات باب طعم ما نباشد اما این امر طبق قانون شهرداری ها و اعمال ماده ۷ این قانون که بر عهده شهرداری است اتفاق افتاد.

وی با باین اینکه طبق قانون معادل قطع درختان باید چند برابر آن کاشته شود، تصریح کرد: ما باید قانون را رعایت کنیم اگر در هر حوزه ای بخواهد سلیقه ای عمل شود پس دیگر چرا قانونگذار قانون وضع کرده است.

ثابت قدم تأکید کرد: قانون گذار این امر را پیش بینی کرده است تا بتوانیم در مواقع لزوم آن را اجرا کنیم.

شهردار رشت با اشاره به مدیریت شهرداری نواحی، بیان کرد: هر ناحیه شهرداری ۱۱ محله دارد و می تواند با برقراری ارتباط با مردم، حداکثر میزان مشارکت را در قالب سند توسعه محلات، مشکلات محل از دل ارتباط چهره به چهره با دیدار های میدانی مطالعاتی توسط تیم های متخصص انجام شده تا بتوانیم به برنامه مشخصی در هر محله حدودا در یک هفته آینده برسیم.

وی افزود: بر اساس این طرح نسبت به حضور خودمان در محلات تدریجا و بر اساس برنامه زمانی و حل ممشکلات با توجه به بودجه سال جاری شهرداری و لحاظ این امر به عنوان محور اصلی بودجه سال آینده شهرداری اقدام لازم را انجام می دهیم.

ساماندهی نیروی انسانی شهرداری به لحاظ کمّی و کیفی

ثابت قدم در ادامه این مطلب تصریح کرد: برای این موضوعات قطعا در شهرداری به ساماندهی نیروی انسانی چه به لحاظ کمی از لحاظ تمرکز زدایی و چه به لحاظ کیفی از لحاظ جوان گرایی، سرعت، چابکی و دانش نیاز داریم و همچنین رعایت یک سری اصول مدیریتی ملاک است تا بتوانند پاسخگوی فعالیت هایی که می خواهیم انجام بدهیم باشند.

وی اظهارکرد: قاعدتا تا همه این موارد آماده نشود نمی توانیم اعتقاد داشته باشیم به اینکه می توانیم سرمایه گذار در شهر بیاوریم چون سرمایه گذار با بودن همه این ها ذهنش ایمن می شود و در غیر این صورت مذاکره با هر سرمایه گذاری از هر حوزه ای صرفا یک واژه توصیفی خواهد بود و منتج به نتایج قطعی نخواهد شد.

اظهارات اعضای شورا را مبنایی برای پاسخگویی قرار نمی دهم

شهردار رشت در خاتمه در پاسخ به سؤال خبرنگار «دیارباران»، مبنی بر موضع شهردار در قبال اظهارات برخی از اعضای شورا در یکصد و سومین جلسه شورای شهر رشت، افزود: اظهارات اعضای شورای شهر رشت که برای من در جایگاه حقوقی شان محترم هستند را مبنایی برای پاسخگویی قرار نمی دهم و قانون تعیین کننده تکلیف افراد است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه