سخنگوی کاخ سفید: گزینه نظامی علیه ایران روی میز است!/سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد

در جمهوری اسلامی، عموم مردم و مسئولان با تبعیت از امام خامنه ای، خواهان “توافق خوب” پس از ۱۲ سال مذاکره با روش های مختلف هستند و برای این توافق، خطوط اعلام شده و صریحی متناسب با منافع ملی کشورمان را اعلام کرده اند

سخنگوی کاخ سفید: گزینه نظامی علیه ایران روی میز است!/سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خیبرآنلاین، مذاکرات هسته ای در حالی به روزها و ساعات پایانی خود در چهارمین “دوران تمدید” پس از توافق ضعیف ژنو نزدیک شده است، که همزمان با ادامه مذاکرات در وین، مقام های دولتی آمریکا اظهارات زیاده خواهانه و گستاخانه خود را ادامه می دهند.

در حالی نگاه بخش قابل توجهی از جهانیان به وین دوخته شده تا از سرانجام دوازده سال مذاکره ایران و ۱+۵ خبر نهایی اعلام شود، اما مسئولان دولتی ایالات متحده، طی سخنان جداگانه ای، با ادامه رویکرد زیاده خواهانه خود، پرده از دست چدنی داخل دستکش مخملین برمی دارند.

براساس این گزارش، “جاش ارنست” سخنگوی کاخ سفید، شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: شرط اصلی توافق در وین، متعهد ماندن ایران به بیانیه لوزان است.

سخنگوی کاخ سفید به مذاکرات جاری وین میان نمایندگان ایران و ۱+۵ هم اشاره کرد و گفت: مذاکرات پرتکاپو است.

ارنست در پاسخ به سوالی درخصوص دیگر حوزه‌های اختلاف ایران و آمریکا بدون درنظرگرفتن پرونده هسته‌ای گفت: اگر ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند، همه نگرانی‌ها ما خیلی نگران‌کننده‌تر خواهد شد و به همین خاطر است که رییس جمهور اوباما اولویت خود را بر پیشگیری از تسلیح ایران (به سلاح اتمی) از طریق دیپلماسی گذاشته است.

سخنگوی کاخ سفید پیرامون مواضع اوباما درباره ایران، با تکرار ادبیات گستاخانه مسئولان دولتی ایالات متحده، تاکید کرد: گزینه نظامی مانند گذشته روی میز باقی مانده است!

جاش ارنست درخصوص مذاکرات غیرهسته ای در حاشیه مذاکرات جاری ایران و ۱+۵ هم سخن گفت و مدعی شد: جان کری درخصوص بازداشت غیرعادلانه شهروندان آمریکایی در ایران با مذاکره‌کنندگان ایرانی سخن گفته است.

خبرنگاری درخصوص امکان تمدید دوباره مذاکرات سوال پرسید که سخنگو گفت: این سوالات را از مذاکره‌کنندگان بپرسید. اگر ببینیم ایران تمایل ندارد برخلاف موضع واحد جامعه جهانی، توافق نهایی را امضا کند، میز مذاکرات را ترک خواهیم کرد.

وی افزود: درخصوص تمدید پس از گرفتن آخرین گزارش از مذاکره‌کنندگان خود اظهارنظر می‌کنیم ولی فعلا فقط می‌توانیم بگوییم که امکان تمدید وجود دارد.

جاش ارنست درباره مفاد توافق احتمالی ایران و ۱+۵ هم گفت: پیش از این هم به صراحت درخصوص آنچه در توافق نهایی درج می‌شود، سخن گفته‌ایم.

واشنگتن بارها اعلام کرده که توافق نهایی با ایران، منعکس‌کننده فکت‌شیت آمریکایی منتشر شده پس از توافق لوزان خواهد بود و تاریخچه مذاکرات هم معتبربودن فکت شیت‌های آمریکایی را ثابت کرده است.

سخنگوی کاخ سفید: گزینه نظامی علیه ایران روی میز است!/سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد

از سوی دیگر، “جان کربی”، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز اعلام کرد: تمدید دوباره مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ امکانپذیر است و تلاش می‌کنیم به توافق خوب برسیم.

جان کربی گفت: ما نسبت به تاریخ و ضرب الاجل بی‌ توجه نیستیم اما می‌خواهیم توافق خوب حاصل شود.

وی تأکید کرد: اینکه تمدید بار دیگر امکانپذیر است، مطمئنا چنین است اما اکنون نمی‌خواهم در این زمینه صحبت کنم.

گفتنی است در جمهوری اسلامی، عموم مردم و مسئولان با تبعیت از امام خامنه ای، خواهان “توافق خوب” پس از ۱۲ سال مذاکره با روش های مختلف هستند و برای این توافق، خطوط اعلام شده و صریحی متناسب با منافع ملی کشورمان را اعلام کرده اند. بدیهی است عدم رعایت هرکدام از این موارد به معنای “توافق بد” محسوب شده و از سوی ملت و مسئولان انقلابی غیرقابل قبول خواهد بود.

خطوط قرمز اعلام شده جهت رسیدن به “توافق خوب” عبارت است از:

– عدم پذیرش محدودیّت بلندمدّت

– عدم توقف تحقیق و توسعه و ساخت و ساز

– لغو تحریم‌های اقتصادی و مالی و بانکی شورای امنیّت، کنگره‌ و دولت آمریکا در لحظه اعلام موافقتنامه

– لغو تحریمها نباید به اجرای تعهّدات ایران مشروط شود

– عدم پذیرش موکول کردن اقدامات ۱+۵ به گزارش آژانس

– عدم پذیرش بازرسی های غیرمتعارف از افراد و مراکز

– و خطوط قرمز دیگری که به صورت کاملا شفاف و غیرقابل تاویل در اختیار تیم مذاکره کننده دولت یازدهم قرار دارد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه