زمرد سبز گیلان!

 داماش، زمرد سبز رنگ گیلان که با پیشینه‌ای کهن به‌عنوان سرزمین چشمه‌های گوارا و سرسبز، خاستگاه اصلی گل سوسن چلچراغ شناخته می‌شود.

زمرد سبز گیلان!

به گزارش هشت‌دی  داماش، خاستگاه اصلی گل سوسن چلچراغ است و در دل رشته‌کوه البرز و در شهرستان رودبار قرار گرفته است داماش با داشتن تماشای مناظر طبیعی بی‌نظیر، آب‌وهوای دلپذیر و غذاهای محلی خوشمزه، و البته گل سوسن چلچراغ، به یک مقصد طبیعت‌گردی محبوب در میان گردشگران تبدیل شده است.

 داماش بام گیلان

داماش با ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا از روستاهای بسیار مرتفع نسبت به دیگر نقاط این استان است که خشک‌تر و پوشش گیاهی گسترده‌تری دارد؛ یک منطقه کوهستانی با آب‌وهوای فوق‌العاده که درگذشته منطقه‌ای ییلاقی بوده است؛ اما در حال حاضر، این روستا یک سکونتگاه دائمی است.

داماش، زمرد سبز رنگ استان گیلان با پیشینه‌ای کهن با عنوان سرزمین چشمه‌های گوارا و سرسبز شناخته می‌شود. با اقلیمی نیمه‌مرطوب و معتدل و با گیاهانی چون سوسن چلچراغ، اقطی، گزنه، بنفشه، انواع سرخس، گل قاصد، شبدر وحشی و سرخ ولیک در آن می‌رویند و درباره زیستگاه گل سوسن چلچراغ نوشته‌اند که یکی از نادرترین گونه‌های گیاهی است که برای رشد به یک محیط خشک و آفتابی در کنار خاک قابل‌نفوذ نیاز دارد و این شرایط رشد برای این گل در داماش فراهم است.

 گویش مردم داماش، دیلمی است. باغداری، پرورش طیور و دامداری و همچنین تولید صنایع‌دستی از جمله پیشه‌هایی هستند که مردم روستای داماش از طریق آن‌ها امرارمعاش می‌کنند. در داماش، امکان کشاورزی وجود ندارد؛ زیرا این روستا با موقعیت کوهستانی و شیب‌دار، فاقد زمین‌های هموار مناسب کشاورزی است.

 مردم روستای داماش هم‌اکنون نیز از لباس‌های بومی و محلی خود استفاده می‌کنند. آن‌ها در مراسم و جشن‌های روستا مانند جشن عروسی و جشنواره‌های بومی و محلی، لباس محلی می‌پوشند و فرهنگ بومی خود را به نمایش می‌گذارند.

مردان داماش با پوششی متشکل از جلیقه، شلوار، کت و چموش (نوعی کفش) و زنان نیز با لباس‌های محلی و رنگارنگ گیلانی در بازارچه‌های محلی حاضر می‌شوند.

 قدمت تاریخی لباس محلی استان گیلان و همچنین روستای داماش به اشیای کشف‌شده در چراغعلی تپه رستم‌آباد (مارلیک) برمی‌گردد. جالب است بدانید که انواع تزئیناتی که روی دامن، پیش‌بند و پیراهن‌های پر زرق‌وبرق و زیبای زنان گیلانی دیده می‌شود، از این اشیای تاریخی الهام گرفته شده‌اند.

زیباترین جاذبه روستای داماش

 یکی از جاذبه‌های روستای داماش به رویش گل سوسن چلچراغ (نام علمی: Lilium ledebourii) در این منطقه است. این گل برای نخستین‌بار توسط محققی به نام لدربوری کشف شد و در سال ۱۳۵۴ توسط اداره کل محیط‌زیست استان گیلان به‌عنوان یک اثر ملی کم و معرفی شد.

 با توجه به نادر بودن این گل ملی و ثبت شده در فهرست میراث طبیعی، سازمان محیط‌زیست اطراف این زمین را حصارکشی کرده و از آنجا که این منطقه جزء مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور است هرگونه بهره‌برداری از آن تنها با مجوز رسمی از دفتر وزارت و بازرسی سازمان محیط‌زیست کشور ممکن خواهد بود.

سوسن چلچراغ که گونه‌های تیره سوسن است، تنها ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌متر ارتفاع دارد. گل سوسن چلچراغ بسیار کمیاب است و تنها در دو منطقه در دنیا می‌روید. یکی در اطراف روستای داماش و دیگری در لنکران جمهوری آذربایجان.

 جاذبه دیگر این روستا آب‌معدنی آن است و خیلی از گردشگران برای همین منظور به داماش سفر می‌کنند. کارخانه آب‌معدنی داماش در این روستا تأسیس شده است و فعالیت می‌کند.

دسترسی به روستای داماش

 داماش از روستاهای ییلاقی دهستان جیرنده بخش عمارلو، شهرستان رودبار است. این روستا حدفاصل جاده رشت به تهران، بین لوشان و منجیل قرار گرفته. برای رسیدن به روستای زیبای داماش دوراه وجود دارد:

 راه اول بخش خورگام که در ۴۰ کیلومتری شهرستان رودبار قرار دارد. پس از بزرگراه قزوین به سمت شهر رشت در ابتدای شهر رستم‌آباد به سمت بخش خورگام بروید پیچ‌وخم‌های جاده آسفالت و سرسبز، روستای کوهستانی شروع می‌شود.

 در مسیر جاده از روستاهای انار کول، سندس، دشتویل، چره، دره دشت، چلکاسر، حشمت‌آباد و روستای چهار محل بگذرید و آن‌قدر ادامه دهید تا ابرها را پشت سر بگذارید تا به تابلوی شهر بره سر برسید.

 راه دیگر بزرگراه قزوین به شهر لوشان است. از سمت راست جاده وارد جاده لوشان به جیرنده شوید جاده‌ای پیچ‌درپیچ که در دامنه‌های تقریباً خشک و کم پوشش امتداد می‌یابد. جاده از روستاهای بیورزین، کرماک، سنگرود، معدن زغال‌سنگ و پاکده می‌گذرد. سپس به شهر جیرنده می‌رسید.

 توجه داشته باشید که جاده فاقد کمترین علائم راهنمایی جاده‌ای است و باید از رهگذران و ماشین‌های عبوری یا محلی‌ها آدرس داماش را بگیرید. زمانی که به بالاترین نقطه از کوه رسیدید باید به‌سوی پایین یعنی دره سرازیر شد و داماش نخستین روستای سرسبز این منطقه کوهستانی است.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه