شناسایی بیش از ۱۱ هزار بیمار مبتلا به جذام در کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۱ هزار و ۹۰۶ بیمار مبتلا به جذام طی سال گذشته در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۵۰۳ بیمار جان خود را از دست دادند.

شناسایی بیش از ۱۱ هزار بیمار مبتلا به جذام در کشور

به گزارش هشت‌دی، شهنام عرشی با اشاره به اینکه از مجموع ۱۱ هزار و ۹۰۶ بیمار شناسایی شده مبتلا به جذام، هشت هزار و ۹۸۶ نفر بهبود یافتند و ۶ بیمار تحت درمان چند دارویی قرار گرفتند، اظهار کرد: میزان شیوع کشوری جذام هفت هزار دهم در ۱۰ هزار نفر جمعیت است و بیماران شناسایی شده بالای ۱۵ سال سن داشتند همچنین هیچ کدام از بیماران سابقه تماس با بیمار جذامی را نداشتند.

وی در ادامه افزود: عامل بیماری جذام یک باکتری از خانواده باسیل‌هایی است که بیماری سل را به وجود می‌آورد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: این باکتری بر روی تنه‌های عصبی می‌نشیند و نواحی که کنترل عملکرد اندام (دست‌ها و پاها) را برعهده دارد، درگیر می‌کند. در نتیجه بیمار دچار اختلالات حسی حرکتی شده و چشم‌های وی نیز ممکن است درگیر شوند.

https://cdn.mashreghnews.ir/d/2021/01/28/4/3044834.jpg

جذام یک بیماری عفونی مزمن است که توسط باسیل اسید فاست ومیله ای شکل مایکوباکتریوم لپرا ایجاد می‌شود. این بیماری بیشتر پوست، اعصاب محیطی، مخاط دستگاه تنفسی فوقانی و نیز چشم‌ها را درگیر می‌کند ولی اعضای دیگر نیز گرفتار می‌شوند. جذام می‌تواند هر دو جنس را در تمام سنین مبتلا کند.

این بیماری دوره نهفتگی بسیار طولانی دارد و می‌تواند چند سال به طول انجامد اما در بیشتر موارد سه تا پنج سال است و راه اصلی ورود عامل بیماری جذام به بدن مشخص نیست ولی محتمل‌ترین راه سرایت جذام از یک شخص درمان نشده به شخص دیگر، از طریق دستگاه تنفسی یا پوست است. انتقال این بیماری نیاز به دوره تماس طولانی دارد و فقط نسبت کمی از مردم به آن مبتلا می‌شوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه