در میزگرد "بررسی ظرفیت های آموزش و پرورش و چالش ها و معضلات آن" مطرح شد

ضرورت پیوند مدارس با مساجد و کانون‌های فرهنگی/ نگاه در آموزش‌وپرورش مصرف گرایانه است/ معاونت پرورشی باید احیا شود

“حسین محبتی” فعال فرهنگی و  معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش کوچصفهان در میزگرد بررسی “ظرفیت های آموزش و پرورش و چالش ها و معضلات این حوزه” در پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی حضور یافته و به بیان نقطه نظرات فرهنگی، تربیتی و آموزش خود پرداخت.

ضرورت پیوند مدارس با مساجد و کانون‌های فرهنگی/ نگاه در آموزش‌وپرورش مصرف گرایانه است/ معاونت پرورشی باید احیا شود

به گزارش هشت دی، “صدیقه معاونی نژاد” پیشکسوت تعلیم و تربیت به همراه “حسین محبتی” معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش کوچصفهان در میزگرد بررسی ظرفیت های آموزش و پرورش و چالش ها و معضلات این حوزه در پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی حضور یافته و به بیان نقطه نظرات فرهنگی، تربیتی و آموزش خود پرداختند.

 

بخش اول این میزگرد منتشر شد از (اینجا) بخوانید و مشروح بخش دوم آن را در ادامه می خوانید:

سند تحول بنیادین آموزش و پروش نیاز به بروزرسانی دارد

“حسین محبتی” فعال فرهنگی و معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش کوچصفهان در گفتگو با هشت دی با اشاره به کلام رهبر انقلاب در رابطه با آموزش‌وپرورش گفت: انتظار ما این است که بعد از ۱۳سال دوران تحصیلی(با احتساب پیش‌دبستانی) انسان‌هایی را با ویژگی‌های برجسته فکری، اخلاقی، پرسشگر، دغدغه مند، خلاق و… پرورش یابند.

وی ادامه داد: اگر هدف اصلی را یک قله در نظر بگیریم باید ببینیم چقدر در این مسیر موفق هستیم که خیلی هم جای بحث دارد و متأسفانه در واقع هم در حوزه آموزش و هم پرورش خیلی عقب هستیم.

این فعال فرهنگی با اشاره به وظیفه رهبری جامعه تصریح کرد: ایجاد امید در بین آحاد ملت به همراه بیان نقاط ضعف ها از وظایف رهبر جامعه محسوب می‌شود. سند تحول بنیادین، در آموزش‌وپرورش جز اسناد بالادستی است که اهداف آموزش‌وپرورش در آن مشخص‌شده است و اینکه چگونه در این مسیر عمل کردیم جای تأمل و بحث دارد.

محبتی با اشاره به اینکه نگاه مصرفی به آموزش‌وپرورش معضل زا است، اظهار کرد: تا زمانی که این دیدگاه وجود دارد در همین مسیر خواهیم ماند و پیشرفتی انجام نمی‌شود. هنوز وزارت آموزش‌وپرورش وزیر ندارد این در حالی است که این نهاد بزرگ‌ترین مجموعه تولیدی کشور با در اختیار داشتن ۱۵میلیون دانش‌آموز به همراه کارکنان و والدین است و تقریباً کل کشور را دربر می‌گیرد.

دانش‌آموز یک نهاده مهم در چرخه تولید

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش کوچصفهان با بیان اینکه دانش‌آموز به‌عنوان یک نهاده مهم در چرخه تولید است، گفت: نگاه‌ها و دیدگاه‌ها همیشه کلی و آرمان‌گرایانه است. اهداف را گفتیم و  کلان صحبت کردیم این در حالی است که زمانی یک شئ بخواهد تولید شود از ابتدا تا انتهای چرخه تولید را بررسی می‌کنند. می‌بینند آیا خروجی مورد رضایت مردم هست یا خیر؟! پس یکی از ضعف‌های موجود که ملموس و حقیقت است، این است که هیچ جریان و نظامی نیست که از زمانی که دانش‌آموز وارد و فارغ‌التحصیل می‌شود را بررسی کند که آیا عملکرد آن در جهت اهدافی که در سند تحول مشخص‌شده است؛ تطابق دارد؟ خروجی ما بعضاً یک دانش‌آموز پرخاشگر است که گاهی حتی ابتدایی‌ترین احکام را نمی‌داند.

نگاه در آموزش‌وپرورش مصرف گرایانه است

وی با بیان اینکه مردم علاقه‌مندند فرزندشان را جایی بفرستند که خروجی داشته باشد، ادامه داد: متأسفانه نگاه در آموزش‌وپرورش مصرف گرایانه است. این سند تحول جزء اسناد بالادستی است که حدود ۱۰سال از تصویب آن می‌گذرد هنوز به‌روزرسانی نشده است با اینکه رهبر انقلاب هم تأکیددارند بر به‌روزرسانی آن.

محبتی ادامه داد: در سال ۹۵ در دولت آقای روحانی سند۲۰۳۰ را با عنوان سند۲۰۳۰ بومی‌شده تصویب می‌شود و آذر ماه این سند رونمایی می‌شود و مقرر می‌شود تمام برنامه‌های اجرایی اگر با این سند همخوانی داشته باشد قابل‌اجراست. این در حالی است که بعد از آن عده‌ای فریاد وااسفا سردادند اما بدانید که آن در دولت قبلی در خیلی از مدارس به‌صورت نرم اجرا شد.

اهمیت گزینش افراد در انتخاب معلم

وی با اشاره به موضوع گزینش افراد برای انتخاب معلم تصریح کرد: مثلاً ۱۰۰۰ تا ۵۰۰ نیرو قرار است جذب شود و می‌گویند ۱۰ روزه جواب گزینش شان را بدهید این در حالی است که گزینش فردی برای تربیت نیرو و نسل جوان ظرف ۱۰روز امکان‌پذیر نیست و همین موضوع در سایر سازمان‌ها این امر حدود شش ماه به طول می‌انجامد. آیا در بدو ورود این افراد به آموزش‌وپرورش که باید دانش آموزان را تربیت کنند نباید سوابق فرد بررسی شود؟!

برخی از معلمان ما انگیزه لازم برای انجام مسائل آموزشی را هم ندارند؛ چه رسد به تربیت

این فعال فرهنگی ادامه داد: کیفیت و عدم انگیزه معلمان صرفاً مربوط به مسائل اقتصادی نیست بلکه اگر در عمل متعهد نباشد، واقعاً باید به حال دانش‌آموزی که زیر دست آن معلم تربیت می‌شود تأسف خورد. در حال حاضر برخی از معلمان ما انگیزه لازم برای انجام مسائل آموزشی خود هم ندارند؛ چه رسد به تربیت.

تأکیدات مقام معظم رهبری بر احیا معاونت‌های پرورشی در آموزش‌وپرورش

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر احیا معاونت‌های پرورشی در آموزش‌وپرورش، گفت: من زمانی که در حال تحصیل بودم مرحوم کریمی معاون پرورشی ما بود و دوستانم مذهبی و غیرمذهبی او را واقعاً دوست داشتند چون در همه‌ی ابعاد دانش‌آموز ورود می‌کرد و اثر می‌گذاشت. اما اکنون می‌بینیم چنین دغدغه‌ای واقعاً در امر آموزش‌وپرورش وجود ندارد.

وی بابیان اینکه الآن می‌بینیم دانش‌آموز هیچ اعتقادی به مبانی اولیه دین ندارد و به آن پایبند نیست، گفت: در دهه‌های گذشته، آوردن اقلام غیر آموزشی به مدرسه ممنوع بود درحالی‌که اکنون دانش‌آموز در کلاس بدون اطلاع لایو می‌گیرد یا رو در روی معلم می‌ایستد؛ و فاصله عمیقی بین دانش آموزان دهه ۶۰ و ۷۰ تا دهه ۸۰ و ۹۰ افتاده است. یعنی یک گذار اتفاق افتاده است اما در حوزه آموزش و تربیت به‌روزرسانی نشدیم و در برخی از معلمان ایجاد دغدغه نشده است.

کار فرهنگی ـ تربیتی هزینه‌بردار است؛ اما ما به شدت درگیر روزمرگی هستیم

محبتی ادامه داد: ما به‌شدت درگیر روزمرگی هستیم. حدود ۹۸ درصد و نیم از بودجه آموزش‌وپرورش به حقوق فرهنگیان تخصیص پیدا می‌کند. این در حالی است که کار فرهنگی ـ تربیتی هزینه‌بردار است.

وی بابیان اینکه ۱۲سال از ایام طلایی عمر دانش‌آموز در اختیار آموزش‌وپرورش است، گفت: مدارسی که در مسائل دینی و علمی دغدغه مند هستند در استان گیلان خیلی کم هستند این در حالی است که ما اعتقادداریم تربیت و آموزش مدرسه دولتی و غیردولتی ندارد چه‌بسا که در مدارس غیردولتی‌ها نظارت باید بیشتر باشد.

وضعیت بغرنج برخی پیش‌دبستانی ها و مهدکودک‌ها به دلیل ضعف سیستم نظارتی

محبتی افزود: وضعیت مدارس پیش‌دبستانی و مهدکودک‌ها غالباً به لحاظ تربیتی بغرنج است زیرا نظارت‌ها به‌شدت ضعیف است.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش کوچصفهان با بیان اینکه ورود مجموعه‌های انقلابی و کانون‌های فرهنگی به مدارس بسیار کمک‌کننده است و بخش مهمی از بار تربیتی دانش آموزان را می‌تواند در بربگیرد، گفت:  اگر هویت دانش‌آموز را به کانون‌ها و مساجد گره بزنیم در روند زندگی خانواده هم بسیار تأثیرگذار خواهد بود این در حالی است که برخی والدین دانش آموزان فکر می‌کنند آموزش‌وپرورش فقط وظیفه مدارس است این در حالی است که اگر خانواده کناره‌گیری کند دیگر مدرسه عملاً تأثیری ندارد.‌

وی در ادامه تصریح کرد: یک سری بخشنامه‌ها صرفاً کاغذبازی است و اصلاً  نیاز دانش آموزان و آموزش‌وپرورش نیست.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی معلمان انکارناپذیر است، همه بنابر شرایط جامعه درگیر مسائل اقتصادی هستیم، گفت: برخی دانش‌آموزان ابتدایی‌ترین وسایل موردنیاز را ندارند اما ما در منطقه کاری خودمان سعی می‌کنیم با والدین ارتباط بگیریم و تا جایی که می‌توانیم اجازه ندهیم دانش‌آموزی به خاطر شرایط اقتصادی از تحصیل باز بماند و خیلی از معلمان هم از چنین اخلاق والایی برخوردارند که نباید آن‌ها را ندیده گرفت.

وی با بیان اینکه در همین دوران کرونا، بسیاری از فرهنگیان در تهیه گوشی هوشمند برای دانش آموزان کمک کردند، گفت: در همین رابطه با توجه به سفارش حضرت آقا، در فضای مجازی علاوه بر مسائل تربیتی باید نحوه استفاده درست از فضای مجازی بیان شود و اینکه دانش آموزان با چه خطراتی مواجه هستند نیز مدنظر قرار بگیرد.

محبتی گفت: در ارتباط با والدین دانش آموزان خیلی اقدامات مهم و تأثیرگذاری مانند برگزاری جلسات بابیان مشکلات و شنیدن دغدغه‌های پدر و مادر می‌توان انجام داد اما غالباً در آموزش‌وپرورش درگیر روزمرگی‌ها و پاسخ دادن به گزارش‌ها و دستورالعمل‌ها می‌شویم.

وی افزود: یک معلم خود را با یک نیروی جزء در یک اداره مقایسه می‌کند که حقوقش از نظر مادی کمتر است و با حجم بالای کار متهم می‌شوند به کم‌کاری این در حالی است که در دوران کرونا معلمان از یک امتحان بزرگ سربلند شدند.

معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش باید احیا شود

محبتی با تأکید بر اینکه معاونت پرورشی وزارتخانه از بالا تا پایین باید احیا شود، گفت: یکی از نکات اصلی که آسیب است و باید پیگیری شود این است که کنترلی از ابتدا تا انتها وجود ندارد. هر دانش‌آموز باید پرونده آموزشی داشته باشد و روند آموزشی آن، توسط مدیر رصد شود که آیا به اهداف مدنظر رسیده و چه خروجی داشته است؛ این کنترل و ارزیابی بسیار مهم است.

ضرورت پیوند مدارس با مساجد و کانون‌های فرهنگی

این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه پیوند مدارس با کانون‌های فرهنگی، مساجد و استفاده از طلاب جوان باانگیزه، به‌روز، علمی و اهل کار تربیتی که به شبهات پاسخگو باشند بسیار کمک‌کننده است.تصریح کرد: این در حالی است که مشارکت اولیاء در ابعاد مختلف با یک کار نظام‌مند خیلی در خروجی آموزش‌وپرورش تأثیرگذار است بنابراین کمک دستگاه‌های فرهنگی جزء اتفاق‌های خوبی است که می تواند عملیاتی شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه