به خطر افتادن امنیت غذایی و اجتماعی گیلان با پدیده ای به نام خانه دومی ها/ تغییر کاربری ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی گیلان طی یکسال

به گفته “محمد اکبرزاده” مدیرکل بنیاد مسکن گیلان ۲۰ درصد اراضی کشاورزی استان طی یکسال دستخوش تغییر کاربری شده و این موضوع گیلان را با پدیده ای به نام خانه دومی ها مواجه کرده است، پدیده ای که تبعات آن به خطر افتادن امنیت غذایی و اجتماعی منطقه است.

به خطر افتادن امنیت غذایی و اجتماعی گیلان با پدیده ای به نام خانه دومی ها/ تغییر کاربری ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی گیلان طی یکسال

به گزارش ۸دی، هجوم بی رویه غیربومی ها در گیلان به معضلی بزرگ تبدیل شده است. معضلی که بافت فرهنگی ـ اجتماعی استان را به مرور زمان دستخوش تغییر کرده، هرچند که گویا کمتر کسی است که صدای آژیر این خطر بزرگ به گوشش رسیده باشد.

در گیلان زمین تبدیل به کالایی قابل خرید و فروش و دلالی شده است. مثل اتفاقی که برای طلا و ارزدر کشور افتاده. در حالی که شاید نتوان با طلا و ارز سرمایه‌گذاری تولیدی ومفید کرد اما زمین این طورنیست زمین کالایی است که با آن می‌توان کارهای مفید زیادی کرد. اتفاقی که در گیلان افتاده این است زمین‌های کشاورزی قدیم را قطعه‌بندی کرده، دورشان دیوار کشیده و کاربری‌شان را تغییر داده و در نوبت فروش گذاشته‌اند. این تغییر کاربری زمین در گیلان یک جریان پرشتاب است و هیچ نظارت جدی هم بر آن وجود ندارد.

پر واضح است تغییر کاربری اراضی، فروش زمین به غیربومی ها، زمین خواری و.. با عدم حمایت مسئولان از کشاورزان و کشاورزی ارتباطی تنگاتنگ دارد!

این در حالی است که مسئولان همواره کشاورزان را به عدم فروش اراضی کشاورزی توصیه می کنند. اما سؤال این است که اگر کشاورزان از حمایت عملی مسئولان برخوردار نشوند چگونه می توانند خود را از نظر اقتصادی تأمین کنند و چگونه اراضی کشاورزی خود را حفظ کرده و به پول نقد غیربومی ها نه بگویند؟!

محمد اکبرزاده” مدیرکل بنیاد مسکن گیلان در این رابطه می گوید: ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی استان شالیزاری و تقریبا همین حدود باغی است.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان افزود: طی سال گذشته ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی گیلان اعم از زراعی و باغی استان تغییر کاربری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه با پدیده ای به نام خانه دومی ها مواجه هستیم، اضافه کرد: بیشتر این متقاضیان زمین های کشاورزی استان از استان های تهران، قزوین، اصفهان و به مقدار کمتر از آذربایجان شرقی و اردبیل هستند.

اکبرزاده تبعات این پدیده را به خطر افتادن امنیت غذایی و اجتماعی این منطقه عنوان و خاطر نشان کرد: این موضوع نیازمند مشارکت ملی است و تنها یک دستگاه نمی تواند این معضل را حل کند.

به گزارش ۸دی، اگر دنبال عدم تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستیم و اگر بخواهیم کشاورزی پا بر جا بماند راهی نیست جز حمایت دولت و مجلس از کشاورزان.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه