هزینه معیشت کارگری از ۱۰ میلیون گذشت/ لزوم‌ ترمیم نقدی یا غیرنقدی دستمزد کارگران

رشد قیمت کالا‌های اساسی و مصرفی، فاصله میان حداقل دستمزد کارگری و حداقل مبلغ هزینه معیشت را به ۶ میلیون تومان رسانده است. نمایندگان کارگری می‌گویند برای رفع این مشکل، برای سومین بار درخواست‌ترمیم و بازنگری مزد کارگری را بعد از تشکیل کابینه دولت سیزدهم ارائه خواهند کرد.

هزینه معیشت کارگری از ۱۰ میلیون گذشت/ لزوم‌ ترمیم نقدی یا غیرنقدی دستمزد کارگران

به گزارش ۸دی، محاسبات مستقل طرف کارگری حاکی از این است که هزینه معیشت آبرومندانه برای یک خانوار کارگری ۳.۳ نفره به ۱۰ میلیون و ۳۴۳ هزار تومان رسیده که نسبت به محاسبات اسفند سال گذشته ۲۲.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد و ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بیش از هزینه معیشت مصوب شورای‌عالی کار است. فشار رشد قیمت بر هزینه معیشت کارگری و افزایش شکاف مزد و معیشت، نمایندگان کارگری را ناگزیر کرده است که برای سومین‌بار در ۳ سال اخیر، خواستار ترمیم و بازنگری مزد شوند.

۳ درخواست برای یک مشکل

اولین درخواست کارگران برای ترمیم مزد و جبران هزینه‌های تحمیل شده به معیشت کارگران در تیر ماه ۱۳۹۷ و به‌دنبال جهش نرخ ارز و تورم ارائه شد که البته به‌جز وعده‌های توزیع سبد کالا، ثمری نداشت. در ادامه با بی‌توجهی به‌نظر طرف کارگری در مصوبه مزد ۱۳۹۹، بار دیگر در مهرماه سال گذشته درخواست بازنگری در مصوبه مزد از سوی نمایندگان کارگری به دبیرخانه شورای‌عالی کار ارسال شد که این بار نیز باوجود اظهارنظر وزیر کار، ورود رئیس وقت قوه قضاییه و سازمان بازرسی به ماجرا و حتی توصیه مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری به مناسبت روز کارگر مبنی بر لزوم رعایت نگاه عادلانه در تنظیم مقررات و لحاظ شدن نظرات کارگران در مصوبات، بازهم آورده‌ای برای طرف کارگری به همراه نداشت.

پس از همه این پیگیری‌ها، در نهایت دستمزد سال ۱۴۰۰ کارگران با همراهی بیشتر دولت و کارفرما به تصویب رسید، اما بازهم حداقل دستمزد یک خانوار ۳.۳ نفره از ۴.۲ میلیون تومان فراتر نمی‌رفت درحالی‌که در همان زمان، رقم هزینه معیشت کارگری در شورای‌عالی کار مبلغ ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان برای یک خانوار کارگری ۳.۳ نفره تعیین شده بود. به‌عبارت‌دیگر در ابتدای سال‌جاری، زمان قدرت خرید خانوار‌های کارگری به همان شرایط ابتدای سال۱۳۹۹ برگشت و با حفظ شکاف ۳۹ درصدی مزد و معیشت کارگران، حداقل دستمزد ۴.۲میلیون تومانی یک کارگر متأهل و دارای فرزند در سال ۱۴۰۰ می‌توانست به‌طور میانگین ۶۱ درصد از هزینه معیشت ۶ میلیون و ۸۹۵ هزارتومانی این خانوار در سال‌جاری را پوشش دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه