هشت دی گزارش می دهد:

کم آبی شالیزارها معضل کشاورزان گیلانی/ علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

متاسفانه با وجود آنکه سال‌هاست دلسوزان و کارشناسان و رسانه‌ها نسبت به ورود کشور به خشکسالی و کمبود منابع آبی این سرزمین هشدار می‌دهند اما باز هم مردم در بزنگاه‌ها دچار مشقت و سختی شده و همچنان خبری از مدیریت و پیشگیری نیست و گویی مسئولین حوزه انرژی به «علاج واقعه قبل از وقوع» اعتقادی ندارند.

کم آبی شالیزارها معضل کشاورزان گیلانی/ علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

به گزارش هشت دی، همزمان با فرا رسیدن فصل کشاورزی در گیلان، معضل همیشگی کم آبی نیز شروع شده و زحمت و رنج کشاورزان شمالی را افزون کرده است. البته این مشکل جدیدی نیست و مردم استانی که به قطب کشاورزی معروف است سالهاست که به دلیل سوءمدیریت و بی تدبیری مسئولان در بهار و تابستان عزای بی آبی می‌گیرند و چشم به راه معجزه می‌نشینند تا شاید طبیعت رحمی به آنها کند.

بسیاری از مردم در روستاهای گیلان به کشاورزی و به ویژه شالیکاری مشغول هستند و گاهی تنها راه کسب درآمد بسیاری آنها تنها از طریق فروش برنج به دست می‌آید، برنجی که حقیقتا با رنج کشت و پرورش داده می‌شود و این رنج را تنها کشاورزی می‌داند که با خون دل صفر تا صد آن را عمل می‌آورد.

کاهش ۵۳ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته

طبق آمارهای رسمی اعلام شده، میزان بارش‌ها برای امسال در سطح کشور ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته و در استان گیلان نیز ۳۳ درصد در مقایسه سال گذشته کمتر شده است و این یعنی غول خشکسالی روزهای سخت تری برای شالیکاران استان رقم زده است.

همچنین آورد سد سفید رود نسبت به دو سال گذشته و بلند مدت به ترتیب ۶۰ و ۷۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد و با توجه به نقش مهم این سد در آبرسانی به مزارع برنج استان، وخیم بودن اوضاع بیش از پیش نمایان می‌شود.

چرا مسئولان آب استان تنها نظاره گر وخیم شدن اوضاع هستند؟

مهم‌ترین پرسشی که در اینباره به ذهن متبادر می‌شود این است که در سال‌های اخیر و در این دوره زمانی، همواره با تنش آبی مواجه بوده‌ایم پس چرا برای رفع آن کاری انجام نشده است؟ چرا مسئولان آب استان تنها نظاره گر وخیم شدن اوضاع هستند و باری از دوش مردم بر نمی‌دارند آیا این ولنگاری در مدیریت نیاز به ورود مسئولین و مواخذه کردن مدیران خاطی نیست؟!

اوضاع در بسیاری از مناطق گیلان ناخوشایند است اما طبق اخبار واصله، حال مزارع برنج در شهرستان‌های رضوانشهر، لنگرود و املش و رودسر بدتر است و بسیاری از شالیزارها نیز به دلیل کمبود آب ترک خورده است؛ زمین‌هایی که باید در این وقت سال مرطوب باشد!

 

جمعه هفته گذشته، آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت با انتقاد از ضعف عملکرد مسئولین درخصوص تامین آب کشاورزان اظهار کرد: بنده از سال گذشته درخصوص کم آبی و ضرورت اتخاذ راهکار در اینباره به مسئولان هشدار دادم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم مکررا با دفتر وی تماس گرفته و با گریه از اوضاع کنونی ابراز ناراحتی می‌کنند گفت: کشاورزان تمام هستی و دارایی خود را به پای این زمین‌های کشاورزی می‌گذارند.

امام جمعه رشت در ادامه به وضعیت آب کشاورزی در نقاط مختلف استان اشاره کرد و گفت: کشاورزان آب برای کشت ندارند و شالیزارها خشک است.

آیت الله فلاحتی با اشاره به فراخوانی متولیان آب گیلان از زمستان سال گذشته در راستای تمهیدات لازم برای تامین آب کشاورزی در سال زراعی جدید، بیان کرد: متولیان آب باید حق را به کشاورزان بدهند و خود را مقصر بدانند.

وی به تامین بخشی از آب کشاورزی توسط آب بندان ها اشاره کرد و یادآور شد: بعضی آب بندان ها را به تولیدکنندگان اجاره دادند و هنوز برخی آب بندان ها لایروبی نشدند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه هزینه تولید محصول برنج برای کشاورز سنگین است، تصریح کرد: کشاورز گیلانی تک محصولی است و توصیه می کنم متولیان آب استان در کنار شالیکاران حضور داشته باشند و نیروهای خود را در کنار کشاورزان بگمارند.

متاسفانه با وجود آنکه سال‌هاست دلسوزان و کارشناسان و رسانه‌ها نسبت به ورود کشور به خشکسالی و کمبود منابع آبی این سرزمین هشدار می‌دهند اما باز هم مردم در بزنگاه‌ها دچار مشقت و سختی شده و همچنان خبری از مدیریت و پیشگیری نیست و گویی مسئولین حوزه انرژی به «علاج واقعه قبل از وقوع» اعتقادی ندارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه