نگهداری ۲۵ هزار شی تاریخی و نفیس در موزه های گیلان

۱۰۳ طرح و برنامه با بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در هفته میراث فرهنگی در گیلان اجرا می‌شود.

نگهداری ۲۵ هزار شی تاریخی و نفیس در موزه های گیلان

به گزارش ۸دی،مسعود حلاج پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان امروز به مناسبت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی در بازدید از موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت گفت: ۱۰۳ طرح و برنامه با بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار درهفته میراث فرهنگی در ۱۷ شهرستان گیلان اجرا می‌شود.

او ، با اشاره به اینکه افتتاح چند موزه، رونمایی از طرح‌های مرمتی، بهره برداری از بنا‌های تاریخی و رونمایی از مرمت مساجد تاریخی صفی و مسجد اردبیلیان در رشت از مهمترین طرح‌های هفته میراث فرهنگی است، افزود: فرهنگ و آداب و رسوم نیکان، اصالت ما و بزرگترین درس برای تاریخ است، بنابراین در تلاشیم با مرمت بنا‌های تاریخی استان که تاکنون مغفول مانده است هویت تاریخی خود را حفظ و به آیندگان منتقل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان،  با بیان اینکه در تلاشیم امسال ۸ موزه از جمله موزه ابریشم، موزه حصیر، موزه جنگ جهانی دوم و موزه ملی خاویار را در استان راه اندازی کنیم، گفت: در ۲۰ سال گذشته حدود ۲۰ هزار شی تاریخی در استان کاوش و به ثبت رسیده است و این در حالی است که فقط در ماه‌های گذشته ۶ هزار شی تاریخی ثبت شده که در نوع خود کم نظیر است.

حلاج پور  تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵ هزار شی تاریخی و نفیس در موزه های گیلان نگهداری می‌شود و به جد در تلاشیم تا با حفظ و مرمت بنا‌های تاریخی و معرفی آنان به مردم و گردشگران علاوه بر معرفی آداب و فرهنگ غنی گیلان، همچنین زمینه جذب گردشگر به این بنا‌ها و جاذبه‌های تاریخی را در استان فراهم کنیم.

همچنین در آیین بزرگداشت روز موزه که با شعار ” آینده موزه‌ها، بازیابی و تصور دوباره” در موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت برگزار شده بود، کیمیا تنهایی ، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار گیلان گفت: استان گیلان پتانسیل‌های زیادی دارد که تقریبا اغلب آن رو به فراموشی است و باید اقدام‌های گسترده برای ثبت ملی آثار ملموس انجام شود و با ثبت هویت تاریخی و بومی و با انتقال آن به آیندگان است که می‌توانیم هویت تاریخی خودمان را حفظ کنیم.

او ، با تاکید بر اینکه باید موزه‌ها بیش از پیش به مردم شناسایی شود، افزود: باید از ظرفیت رسانه‌ها برای معرفی فرهنگ غنی استان و آثار تاریخی بیش از پیش بهره گرفته شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار گیلان تصریح کرد: پس از مهار کرونا، باید تور‌های گردشگری با هدف معرفی آثار و بنا‌های تاریخی فعال شود تا مردم به ویژه نسل جوان بتوانند با این فرهنگ غنی بیش از پیش آشنا شوند.

۲۸ اردیبهشت تا ۳ خرداد روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه