"محمد گلریز" در گفتگو با ۸دی مطرح کرد:

بی‌توجهی مسئولان فرهنگی به مرحوم “راغب”/ هیچ قدرتی حریف مافیای موسیقی نمی‌شود

“محمد گلریز” خواننده پیشکسوت موسیقی ایران با بیان اینکه مرحوم راغب در اواخر عمر از بی‌توجهی مسئولان فرهنگی غمگین بود، گفت: درد بزرگی است که تنها در دوران اوج هنرمندان از آنها یاد کنیم.

بی‌توجهی مسئولان فرهنگی به مرحوم “راغب”/ هیچ قدرتی حریف مافیای موسیقی نمی‌شود

“محمد گلریز” خواننده پیشکسوت موسیقی ایران در گفتگو با خبرنگار هشت دی با اشاره به شخصیت خاص آهنگساز گیلانی مرحوم “احمدعلی راغب” و جایگاه ایشان در موسیقی ملی و حماسی به ویژه پس از دوران انقلاب بیان کرد: به عقیده بنده مرحوم راغب “پدر موسیقی انقلاب” بودند.

خواننده سرودهای انقلابی با بیان اینکه ارتباط وی با مرحوم راغب به قبل از انقلاب برمی‌گردد خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیات بارز مرحوم راغب این بود که برای فعالیت در حوزه موسیقی انقلابی مصمم و راسخ بود.

مردمی بودن راز ماندگاری موسیقی‌های انقلابی

وی با بیان اینکه قبل از دوران انقلاب درباره ساخت موسیقی‌های انقلابی با مرحوم راغب همفکری می‌کردیم تصریح کرد: آن زمان به این نتیجه رسیدیم که برای ساخت موسیقی ماندگار انقلابی باید به میان مردم برویم و از شعارهای آنها برای ساخت سرودهای خود الهام بگیریم.

این هنرمند کشورمان، شعارهای مردم در راهپیمایی‌های اوایل انقلاب را عامل خلق ملودی‌ها و سرودهای ارزشی و ملی دانست و افزود: شعارهایی که مردم در آن زمان سر می‌دادند مانند “الله اکبر خمینی رهبر” یا “استقلال آزادی جمهوری اسلامی” را تبدیل به سرود کردیم.

کار کردن در شرایط سخت و تهدید شدن از سوی ضدانقلاب

گلریز دغدغه فکری مرحوم راغب را ساخت آثاری فاخر برای انقلاب بیان کرد و اظهار داشت: آن موقع شرایط سختی داشتیم و مدام از سوی ضد انقلاب تهدید می‌شدیم و زخم زبان می‌شنیدیم اما با این وجود به کار خود ادامه دادیم.

وی با بیان اینکه مرحوم راغب مهربان و مردمی بود و با مخاطبان و همکارانش رابطه خوبی داشت عنوان کرد: ایشان برای موسیقی انقلاب زحمات زیادی کشیدند و به نوعی در حوزه سرودهای انقلابی پیشرو محسوب می‌شوند.

گلریز علت ماندگاری سرودهای انقلابی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: هنرمندان به ویژه مرحوم راغب برای تنظیم و شعر آثار خود بسیار فکر می‌کردند و وقت می‌گذاشتند و همین امر باعث شد که آثار ماندگار شوند و هنوز هم مردم آنها را زمزمه می‌کنند.

گلریز با اشاره به برنامه ریزی دشمنان برای نابودی فرهنگ و هنر کشورمان اظهار کرد: مرحوم راغب با موسیقی پاپ مخالف نبود اما اعتقاد داشت که اشعار باید مفهومی و غنی باشد که متاسفانه این امر محقق نشد.

دل پر خون مرحوم راغب از موسیقی مبتذل

وی با بیان اینکه شعرهای امروزی مبتذل هستند گفت: مرحوم راغب حدود ۲ هزار اثر هنری تولید کردند که هیچکدامشان شبیه به یکدیگر نبود اما اکثر تولیدات فعلی ملودی و آهنگ و شعر مشابه دارند و ایشان دل پر خونی از موسیقی مبتذل امروزی داشتند.

این هنرمند با تاکید بر اینکه برخی موسیقی‌های فعلی نتیجه‌ای جز انحراف فکری جوانان ندارد بیان کرد: به عقیده بنده در حال حاضر جایگاه موسیقی ارزشی و انقلابی ما صفر است و مشخص نیست چه تفکری بین مسئولین فرهنگی ما وجود دارد که بی‌خیال موسیقی انقلابی شده‌اند.

گلریز ساخت آثار فاخر برای شهدایی مانند شهید مطهری و بهشتی را عامل شناخت بیشتر مردم نسبت به بزرگان انقلاب دانست و افزود: میلیون‌ها نفر با سلایق مختلف در تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی شرکت کردند و ما نیز قصد داشتیم کار ماندگاری برای ایشان تولید کنیم که متاسفانه نشد.

مسئولان فرهنگی تنها نظاره‌گر نابودی موسیقی ارزشی و ملی هستند

وی ضمن گله‌مندی از عملکرد مسئولان فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: موسیقی ملی و ارزشی ما در حال نابودی است اما مسئولان فرهنگی تنها نظاره‌گر اوضاع هستند و کاری برای این وضعیت نمی‌کنند.

گلریز خواستار توجه بیشتر و ارج نهادن به موسیقی ارزشی و ملی شد و تاکید کرد: در حال حاضر اکثر کنسرت‌ها مربوط به موسیقی پاپ است و تنها چند کنسرت ایرانی برگزار می‌شود که این وضعیت جفا به موسیقی ملی محسوب می‌شود آن هم در جمهوری اسلامی.

مرکز سرودهای انقلابی تنها نام انقلاب را یدک می‌کشد!

این خواننده پیشکسوت موسیقی ایران ادامه داد: مرکز سرودهای انقلابی تنها نام انقلاب را یدک می‌کشد و عده‌ای میلیاردها تومان از قِبل وضعیت فعلی سود می‌برند و متاسفانه هیچ قدرتی حریف مافیای موسیقی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولان در سخنرانی‌های خود دائماً می‌گویند ما هر چه داریم از انقلاب است اما در عمل به این حرف خود عمل نمی‌کنند گفت: کار به جایی رسیده که حتی مقام معظم رهبری نیز در یکی از سخنرانی‌هایشان از عملکرد صدا و سیما و شعرهایی که در سریال‌ها پخش می‌شود، گله‌مند بودند.

صدا و سیما، وزارت ارشاد و حوزه هنری مسئول تغییر ذائقه موسیقیایی مردم هستند

این هنرمند کشورمان، صدا و سیما، وزارت ارشاد و حوزه هنری را مسئول تغییر ذائقه موسیقیایی مردم دانست و بیان کرد: اگر یک آهنگ مدام برای مردم پخش شود، مورد توجه آنها قرار می‌گیرد لذا وقتی آهنگ انقلابی و ارزشی برای مردم پخش نشود طبیعتاً جوانان به آن جذب نمی‌شوند.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج موسیقی ارزشی و انقلابی خاطرنشان کرد: وقتی مسئولان به موسیقی ارزشی و انقلابی بها نمی‌دهند ذائقه مردم به سمت موسیقی‌های مبتذل تغییر می‌کند اما از طرفی نیز بسیاری از جوانان از تولید کم آثار ارزشی گله‌مند هستند.

گلریز با بیان اینکه موسیقی ارزشی و انقلابی توسط صدا و سیما و وزارت ارشاد تولید نمی‌شود و بودجه‌ای هم برای این کار در نظر گرفته نشده است تصریح کرد: بسیاری از خواننده‌ها با پول و رابطه وارد بازار می‌شوند.

مرحوم راغب در اواخر عمر از بی‌توجهی مسئولان فرهنگی غمگین بودند

وی افزود: متاسفانه هنرمندانی داریم که پس از خانه‌نشینی کسی سراغی از آنها نمی‌گیرد و مرحوم راغب نیز از این قضیه مستثنی نبود و در اواخر عمر خود بابت این بی‌توجهی افسرده و غمگین بود، درد بزرگی است که تنها در دوران اوج هنرمندان از آنها یاد کنیم.

خواننده سرودهای انقلابی با گله‌مندی از عدم توجه و رسیدگی به هنرمندان پیشکسوت توسط مسئولان فرهنگی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها وظیفه دارند که این موضوع را پیگیری کنند و از مسئولان و نمایندگان مجلس بپرسند که چرا از هنرمندان ارزشی و ملی ما حمایت نمی‌شود و چرا صدا و سیما و ارشاد به موسیقی انقلابی نمی‌پردازند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه