رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

گیلان تنها استانی که طرح تحول بهداشتی را اجرا نکرد/ وضعیت نامناسب تجهیزاتی نظیر دیالیز و سی تی اسکن در گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان را تنها استانی دانست که طرح تحول بهداشتی را اجرا نکرده و گفت: بسیاری از خانه های بهداشت شهرستان رشت نیز استیجاری هستند.

گیلان تنها استانی که طرح تحول بهداشتی را اجرا نکرد/ وضعیت نامناسب تجهیزاتی نظیر دیالیز و سی تی اسکن در گیلان

به گزارش خبرنگار هشت دی، ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه با هیئت دولت جهت بیان مشکلات و کمبودها جلساتی برگزار کردیم اظهار کرد: یک میلیارد تومان برای شماره‌گذاری چند دستگاه آمبولانس، و ۹۰ میلیارد تومان برای تسویه بدهی‌ها و در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان با تاکید به اینکه در حال حاضر بسیاری از خانه های بهداشت توان پرداخت قبوض و نیاز های اولیه خود را ندارند اذعان کرد: سال آینده نیز با کسری ۲۰۰ میلیون تومانی بودجه روبه رو هستیم.

سالاری ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی گیلان کسانی هستند که ۲۰ سال سابقه کار دارند اما قراردادی بوده و آینده شغلی ندارند و پول آنها را از بخش غذا و دارو تامین می‌ شود.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب تجهیزاتی نظیر دیالیز و سی تی اسکن در گیلان با بیان اینکه در مراکز آموزشی سطح رشت سی تی اسکن و ام آر آی نداریم خاطرنشان کرد: اگر کسی به مشکل برخورد باید با با آمبولانس او را به بیرون انتقال دهیم.

وی گیلان را تنها استانی دانست که طرح تحول بهداشتی را اجرا نکرده و گفت: بسیاری از خانه های بهداشت شهرستان رشت نیز استیجاری هستند.

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان با تاکید بر مشکلات دانشجویی چون تعدا تخت، کتابخانه و سایر تجهیزات خوابگاههای گیلان گفت: در جلساتی که با مسئولان داشتیم برای مجهز کردن این خوابگاه‌ها قول مساعدت و بودجه را گرفتیم.

سالاری برون رفت از شرایط مالی موجود دانشگاه که نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان است را یکی از اولویت‌های دانشگاه خواند و افزود: پیشبرد طرح تحول نظام سلامت، تلاش برای تقویت پژوهش‌های فاخر و مؤثر برای دانشگاه و تعیین وضعیت اعضای هیئت علمی متعهد و قراردادی از دیگر اولویت های این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان با بیان اینکه سیاستگذاران جز گروهای هدف در جهت بهره گیری از تاثیرات اجتماعی پژوهش هستند اظهار کرد: علاوه بر سیاستگذاران و مردم بعنوان کاربران نهایی، کاربران حرفه‌ای شامل سازمانهای صنعتی و اجتماعی با هدف استفاده از دانش برای توسعه محصولات و خدمات خود از نتیجه پژوهش ها بهره مند می‌شوند.

وی اصول اطمینان از اثربخشی پژوهش‌ها را یکی از دغدغه های سیاست گذاران پژوهشی دانست و ادامه داد: شناسایی مشکلات موجود در هر کشوری نیاز به پژوهش‌های کاربردی و تاثیرگذار دارد.

سالاری با اشاره به جایگاه منحصر به فرد ایران به دلیل داشتن نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده خاطر نشان کرد: حدود ۴.۶ میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور ۱۰ کشور جز ۱۰کشور نخست از تعداد مدر حال توسعه و توانمندسازی سرمایه انسانی است.

**نسبت استاد به دانشجو افزایش یافته است

محمد رضا نقی پور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نتایج ارزشیابی فعالیت های پژوهشی این دانشگاه گفت: یک دانشگاه متوسط تیپ ۲هستیم و طبق مقایسه دانشگاه خود با دانشگاه های دیگر کمی کند عمل کردیم.

نقی پور با اشاره به اینکه مشکل عمده ما نسبت به تولید علم است و عمدتا اتفاق خاصی در حوزه علم رخ نداده افزود: تغییرات مثبتی نیز در مقایسه با ۳سال گذشته خود داشته ایم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه دانشگاه استندفور(standford) مقالات و پیش بینی های آینده دانشگاه های مختلف تهیه کرده است ادامه داد: این پروژه درباره حاکمیت و توسعه در ایران، کشاورزی و سرزمینی، بارندگی، مسائل جمعیتی و خروجی علم ایران از لحاظ کمیت و کیفیت است.

وی با اشاره به افزایش نسبت استاد به دانشجو خاطرنشان کرد: گسترش فیزیکی آماده کردیم اما نتوانستیم ظرفیت درست ایجاد کنیم به طوری که در یک دوره قبل در نسبت استاد به داشنجو یک سقوط آزاد را تجربه کردیم.

**مسئولین با پرسرعت تر کردن اینترنت به صنعت علم کمک کنند

محمد عبداللهی استاد تمام و ریاست پژوهشگری علوم دارویی دانشکده تهران با بیان اینکه بازنگری در نحوه آموزش سنتی در مراکز علمی و صمیمیت مدرس و جزوه نویسی در دانشگاه ها از نگرانی های حاضر در دانشگاه ها است اظهار کرد: توجه به مهارت‌های دانشجویی همانند حل مسئله، تفکر، انتقاد، کارگروهی، تقویت خلاقیت، انگیزه و پشتکار در میان دانشجویان، معرفی الگوها و ملاقات دانشمندان برجسته از دیگر نگرانی ها در دانشگاه ها است.

عبداللهی با اشاره به اعتقاد به اصل آگاه شدن از جدیدترین پیشرفت های علمی و گرفتن ایده از جامعه و محیط زیست و تلاش برای راه یافتن راه‌حل در دانشگاه اذعان کرد: باید کاری کنیم تا همه از پیشرفت های علمی ما با خبر شوند و در این راستا انتظار داریم مسئولین با پرسرعت تر کردن اینترنت به صنعت علم کمک کنند.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر استفاده از فرصت های مجازی برای آموزش بیشتر در مجلات و ویدئوژورنال های موجود بیان کرد: نباید فقط به مقاله اکتفا کنیم زیرا در سال های آینده دانشگاه ها نه بر اساس تولید مقاله بلکه بر اساس هسته های فناوری مقایسه می شوند.

وی با اشاره به تاثیر تحریم به عنوان یک مشکل در گروه علمی و پژوهشگران ادامه داد: ممانعت مجلات معتبر از پذیرش مقالات ایرانی، مدیریت شایسته سالار و جوانان، هزینه‌های خدمات درمانی و دسترسی به دارو ها و درمانهای جدید، انتقال دانش و تکنولوژی و شرکت همایش های بین المللی، نیمه کاره ماندن پژوهش‌ها به هر دلیل و عدم وجود خط پژوهشی از تغییرات منفی تحریم های بین المللی است.

عبداللهی با بیان اینکه گرفتن امید و انگیزه با مرگ انسان فرقی ندارد خاطر نشان کرد: با کندی اینترنت ما ضرر می‌بینیم، استفاده از فیلتر شکن برای برخی سایت ها امکان هک سیستم را بالا میبرد که این خودتحریمی است، در هر کاری باید تعادلی در بین شاخص کمیت و کیفیت وجود داشته باشد.

با بیان اینکه پزوهشگر باید اقتدار داشته باشد، خود را حفظ کند تا بر اساس لیاقت به دنبال او بروند گفت: حفظ و افزایش رتبه علمی یک جامعه مدیون حفظ امنیت در پژوهش، جلوگیری از خطا، عوامل تاثیرگذار برای کامل بودن روش‌های پژوهش است.

**حل مشکلات و توسعه محیط زندگی مردم رسالت دانشگاه های علوم پزشکی است

پیام کبیری، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و انتشارات علمی و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی در کشور وجود دارد اظهار کرد:دانشگاه علوم پزشکی وظیفه آموزش، پژوهش، فناوری، خدمات نظام‌ سلامت و کار آفرینی است.

وی کارکرد اصلی دانشگاه را حل مشکلات جامعه خواند و افزود: باید دنیا را جایی بهتر برای زیستن کنیم و مشکلات فرهنیگ را رفع کنیم.

در پایان با بیان اینکه اولویت های تحقیقاتی در معاونت‌های بهداشتی درمانی داشته و به سمت قابلیت‌های درمانی حرکت کنیم افزود: به سمت اجرای پژوهش های کاربردی مبتنی بر نیازهای جامعه برویم، از افزایش کمی پژوهش‌ها به سمت بهبود کیفیت پژوهشگران گام برداریم و پژوهش های کیفی و منجر به نتیجه را ترویج و تشویق کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه