واکنش کاربران گیلانی به طرح موضوع “بایوجمی” و “تالاب انزلی” + تصاویر

نگرانی‌ها از طرح موسوم به زیست‌پالایی تالاب انزلی که فاز نخست اجرای آزمایشی آن به دستور دادستان عمومی و انقلاب انزلی متوقف شد همچنان ادامه دارد و واکنش های کاربران گیلانی را در پی داشته است.

واکنش کاربران گیلانی به طرح موضوع “بایوجمی” و “تالاب انزلی” + تصاویر

به گزارش ۸دی، نگرانی‌ها از طرح موسوم به زیست‌پالایی تالاب انزلی که فاز نخست اجرای آزمایشی آن در تالاب انزلی با اعتراض امام جمعه انزلی، فعالان محیط زیست و دوستداران طبیعت همراه شد و سپس به دستور دادستان عمومی و انقلاب انزلی متوقف شد همچنان ادامه دارد و فعالان محیط زیست خواهان توقف دائمی اجرای این طرح هستند.

در حالی که بسیاری از کارشناسان محیط زیست و استادان دانشگاه، نسبت به مخاطرات جبران‌ناپذیر اجرای این طرح در تالاب انزلی هشدار داده‌اند، سازمان حفاظت محیط زیست که تنها متولی حفاظت از محیط زیست کشور به شمار می‌رود با استناد به اینکه طرح مذکور مدت کوتاهی به صورت آزمایشی در استخرهای پرورش ماهی شیلات مورد استفاده قرار گرفته و پیامد سوئی به جا نگذاشته، دفاعی تمام‌عیار از این طرح به نمایش گذاشته است.

در این زمینه «سینا محمدی» فعال محیط ‌زیست در گفتگو با رسانه ها، گفته است: گفت‌وگوی مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست گیلان در خصوص تالاب انزلی و طرح بایوجمی بیشتر از این‌که ارائه‌کننده مستندات محکم علمی در خصوص مضرات و عوارض استفاده از نانوذره تیتانیوم دی‌اکساید و نانوذره کلرید نقره باشد، در واقع نوعی فرار رو به جلو بود».

از سویی دیگر در برگزاری نشستی پیرامون راهکارها و چالش های احیای تالاب انزلی که با هدف بیان نقطه نظرات کارشناسان پیرامون اجرای طرح بایوجمی قرار بود در دانشگاه گیلان برگزار شود با مدیریت جریانی مافیایی به شکلی خاص مانع ایجاد شد و این نشست برگزار نشد؛ در این رابطه کاربران گیلانی شبکه های اجتماعی نیز واکنش های زیادی داشتند.

فاطمه عباسی در یک رشته توییتی نوشت: «پروژه احیای تالاب انزلی با استفاده از روش بایوجمی با همان زیست پالایی، برخلاف نام آن روشی پرخطر و نگران کننده است. استفاده از نانو درات تیتانیوم دی اکسید و نقره کلری، باعث بروز انواع سرطان ها می شود که همواره احتیاط در استفاده از آن توصیه شده است».

 

 

همچنین صابر عبداللهی نوشت: «یکی از کارشناسان محیط زیست که سابقه طولانی در پیگیری مسائل مربوط به تالاب انزلی داشت می گفت در ۴۰ سال اخیر چیزی حدود ۲۰میلیارد اعتبار برای تالاب پرداخت شده، اما برای پروژه مشکوک بایوجمی قرارداد ۸۵۰ میلیاردی بستند که تا الان ۸۵ میلیاردش نقد آن هم از محل ستاد پرداختد شده!».

 

واکنش های سایر کابران را در ادامه می خوانید:

 

** دادستان انزلی علیه “عیسی کلانتری” اعلام جرم کرد

این در حالی است که درست یک روز بعد از واکنش های گسترده کاربران گیلانی دادستان عمومی و انقلاب بندر انزلی از اعلام جرم علیه عیسی کلانتری (رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و معاون رئیس جمهور) قربانعلی محمدپور (مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان)، فرشید سهیلی (مجری طرح مشهور به بایوجمی در تالاب انزلی) و عبدالرضا کرباسی (ناظر طرح بایوجمی) به اتهام تخریب محیط زیست، تضییع حقوق بیت المال و نشر اکاذیب در خصوص پروژه ای با هدف زیست پالایی تسریع یافته به جهت کاهش عمق لجن و افزایش حجم آبگیری تالاب انزلی مشهور به بایوجمی خبر داد.

 عدم شناخت کافی مجریان طرح احیای تالاب با روش زیست پالایی یا همان بایوجمی، از محیط تالاب و چرخه‌های جریانات آبی آن و سست بودن دیواره به اصطلاح ایزوله باعث شد تا پس از اولین بارندگی دیواره‌های محدوده پنجاه هکتاری سرخانکل فرو ریخته و هزاران لیتر از این ماده سمی وارد محیط تالاب انزلی شود.

پناهگاه حیات وحش سرخانکل که یکی از مهمترین بخش‌های تالاب انزلی است، محل اجرای به اصطلاح پایلوت این پروژه بود که با توجه به بررسی‌های انجام شده و نظرات رسمی اساتید معتبر کشور و به استناد دستورالعمل نحوه نظارت و پیگیری حقوق عامه، با ورود سیدرحمن سیدزاده دادستان بندرانزلی دستور توقف اجرای آن به صورت موقت صادر و متعاقبا علیه خاطیان اعلام جرم گردید. (اینجا بخوانید)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه