فراخوانی که باعث نگرانی برخی خانواده ها شده است؛

ماجرای واکسن تزریقی فلج اطفال دو سال بعد از تولد کودکان چیست؟

ایران در همسایگی دو کشور افغانستان و پاکستان قرار دارد و آنها هنوز موفق به ریشه کنی این بیماری نشده اند و کودکان ایران همچنان در معرض خطر هستند. د

ماجرای واکسن تزریقی فلج اطفال دو سال بعد از تولد کودکان چیست؟

به گزارش ۸دی، طی روزهای گذشته اطلاعیه‌ها و تصاویری مبنی بر فراخوان وزارت بهداشت و درمان ایران یا برخی از مراکز دانشگاه علوم پزشکی استان‌ها در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تکرار واکسن فلج اطفال دست‌به‌دست می‌شود. تعدادی از خانواده‌هایی که سن فرزندانشان با فراخوان مربوطه همخوان است نگران سلامتی فرزند خود شده‌اند و با نوشتن نظر پای این قبیل پُست‌ها سوال می‌کنند که دلیل تکرار واکسن فلج اطفال بعد از دو سال از تولد فرزندشان چیست. مگر بارها گفته نشده است ایران موفق به ریشه‌کنی فلج اطفال شده است؟ آیا اشتباهی رخ‌داده است؟ آیا گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از افزایش فلج اطفال به دست مدیران وزارت بهداشت رسیده و یا این‌که قطره‌ی خوراکی فلج اطفال تزریقی به کودکان کیفیت لازم را نداشته است.

پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد که مادران زیادی طی دیروز و امروز به‌صورت حضوری یا تماس تلفنی با مراکز بهداشتی با نگرانی درباره فراخوان واکسن فلج اطفال برای متولدین اول فرودین ۹۵ به بعد سوال می‌کنند.
اما ماجرا چیست؟ به گزارش کلانشهر، استفاده از واکسن پولیو تزریقی (فلج اطفال) چند دلیل دارد که مهم‌ترین آن توصیه سازمان جهانی بهداشت است. این سازمان برای اطمینان از سطح ایمنی کودکان، به متولیان امر در کشورها توصیه کرده است که به‌جز واکسن خوراکی، واکسن تزریقی فلج اطفال را هم به برنامه ‏واکسیناسیون فلج اطفال خود اضافه کنند.
برنامه ریشه‌کنی فلج اطفال با مدنظر قرار دادن شرایط جدید سال ۲۰۱۲به تصویب مجمع جهانی بهداشت رسید که تمام کشورها را ملزم می‌کند درحرکتی هماهنگ و زمان‌بندی‌شده، ابتدا با همراه کردن واکسن خوراکی و تزریقی فلج اطفال موارد باقیمانده بیماری را ریشه‌کن کنند و در سال‌های پس از ریشه‌کنی، برای حفظ ایمنی جوامع، تنها از واکسن تزریقی استفاده کنند. درواقع ادغام این واکسن در برنامه روتین واکسیناسیون، گام نهایی در جهت ریشه‌کنی بیماری در کشور محسوب می‌شود.
بر اساس همین توصیه بود که از ۶ بهمن‌ماه طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق جنوب شرقی ایران برای ۸۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال آغازشده است.
این پروسه در حالی آغاز شده است که از حدود دو دهه قبل هیچ موردی از فلج اطفال در ایران مشاهده نشده است. اما به دلیل آنکه ایران در همسایگی دو کشور افغانستان و پاکستان قرار دارد و آنها هنوز موفق به ریشه کنی این بیماری نشده اند، کودکان ایران همچنان در معرض خطر هستند.
در عین حال این تمام ماجرا نیست. چون انجام واکسیناسیون فلج اطفال در ایران با مشکلاتی همراه بوده است.
طبق توضیحات محسن زهرایی رئیس اداره واکسیناسیون وزارت بهداشت در گفت‌وگو با وبدا، ایران به مراحل نهایی ریشه‌کنی فلج اطفال رسیده است. به گفته او در اوایل سال ۹۵ دو شرکت متعهد به تولید واکسن فلج اطفال شدند، اما به دلیل بروز مشکل در خط تولید این دو شرکت، تامین این واکسن برای حدود ۵۵ کشور در دنیا با مشکل مواجه شد و یکی از این کشورها، ایران بود.
طبق توضیحات زهرایی، با وجود کمبودها در سال ۹۵، برای استان‌های هم‌جوار با کشورهای افغانستان، پاکستان و استان‌های پرتردد مهاجر از این دو کشور ازجمله استان‌های خراسان جنوبی، رضوی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و قم تزریق واکسن فلج اطفال در ۴ ماهگی انجام شد ولی برای سایر استان‌ها امکان تامین واکسن تزریقی فلج اطفال به دلیل کمبود این واکسن ممکن نبود.
رئیس اداره واکسیناسیون وزارت بهداشت با اشاره به وقفه ۲ و نیم ساله تزریق واکسن فلج اطفال، گفت: به همین دلیل فراخوان مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی برای دریافت یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال، برای کودکان متولدشده در طی این دو سال و نیم که واکسن تزریقی فلج اطفال را دریافت نکرده‌اند، صورت گرفته است و در حال حاضر، ابتدا برای متولدین سال ۹۵ در ۹ استان بوشهر، اصفهان، فارس، یزد، مرکزی، گلستان، خراسان شمالی، تهران و البرز این طرح اجرا می‌شود و دریافت واکسن تزریقی فلج اطفال برای کودکان متولد سال ۹۵ در سایر استان‌های کشور در دست اقدام است تا برنامه واکسیناسیون فلج اطفال به روال عادی خود برگردد.

واکسن+فلج اطفال+مراکز بهداشتی

سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت هم روز یکشنبه در حساب توییتر خود نوشت: واکسن فلج اطفال به دو صورت خوراکی و ‏تزریقی تولید می‌شود و هر دو نوع این واکسن، کاربردی است.‏
او ادامه داده؛: به توصیه سازمان جهانی بهداشت، برای اطمینان از سطح ایمنی کودکان، واکسن تزریقی فلج اطفال به برنامه ‏واکسیناسیون فلج اطفال اضافه می‌شود.‏

واکسن+فلج اطفال+مراکز بهداشتی+سعید نمکی

نیازی به مراجعه فوری به مراکز بهداشتی و درمانی
همچنین مدیران شبکه بهداشت استان‌های هدف اعلام کرده‌اند نیازی به مراجعه فوری به مراکز بهداشتی و درمانی برای دریافت واکسن تزریقی فلج اطفال نیست و این واکسن در اولین مراجعه کودکان بر اساس جدول واکسیناسیون کودک به همراه سایر واکسن‌ها تزریق می‌شود.

منبع: کلانشهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه