حل مشکلات بخش سلامت کشور نیاز به حضور خیران دارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بسیاری از نیازهایی که در حال حاضر در بخش سلامت در کشور وجود دارد توسط خیرانی که علاقه‌مند به مشارکت در ساخت و یا امر تجهیز مراکز درمانی و بیمارستانی هستند قابل حل است.

حل مشکلات بخش سلامت کشور نیاز به حضور خیران دارد

به گزارش هشت دی، منوچهر جمالی در رشت اظهار داشت: ضرورت ترویج و در پی آن نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو در بین آحاد مردم امری ضروری و حیاتی در جامعه است و بسیاری از افرادی که هم اکنون در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بستری هستند می‌توانند به این ترتیب به زندگی برگردند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در حال حاضر مراکز درمانی و بسیاری از بیمارستان‌های سطح کشور مملو از بیمارانی است که در اثر وقوع حوادث مختلف و یا سوانح، طبق نظر پزشکان متخصص دیگر قادر به برگشت به زندگی عادی خود نیستند و به اصطلاح به نوعی دچار مرگ مغزی شده‌اند.

نماینده مردم رودبار در مجلس افزود: اهدای اعضای این افراد به بیماران نیازمند می‌تواند بسیار موثر واقع شود ولی آن چه که در این میان وجود داشته و دارد عدم آمادگی روحی و روانی خانواده و بستگان افرادی است که دچار مرگ مغزی شده‌اند و این عامل سبب شده تا میزان مشارکت در این امر کاهش پیدا کند.

جمالی با مثبت خواندن شرایط فعلی جامعه برای پذیرش فرهنگ اهدای عضو ابراز داشت: در سال‌های اخیر بر خلاف گذشته که بحث اهدای عضو آن چنان که باید و شاید در میان افراد جامعه مقبول واقع نبود اما با فرهنگ‌سازی، ترویج و ایجاد بسترهای لازم پیشرفت بسیار قابل قبولی در این عرصه حاصل شده است.

وی با اشاره به وضعیت گذشته مراکز درمانی و بیمارستانی کشور عنوان کرد: درگذشته به علت آمار بسیار پایین اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در کشور، به تبع، متخصصان مورد نیاز، تکنیک‌های لازم و مراکزی که آمادگی انجام چنین جراحی‌هایی را داشته باشند نیز بسیار کم و در شرایط حداقلی وجود داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هم اکنون نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه در بسیاری از مراکز استان‌ها عمل پیوند اعضا با مشارکت بسیاری از متخصصان مجرب به خوبی در حال انجام بوده همچنین آمار افرادی که خانواده‌هایشان حاضر به اهدای عضو آنان شده اند نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

نماینده مردم رودبار در مجلس تصریح کرد: برای تسریع در فراگیر شدن اهدای عضو نقش رسانه‌ها بسیار حساس و مهم است و دولت و مجلس نیز با وضع قوانین لازم و انجام حمایت و پشتیبانی‌های لازم باید شرایط را جهت مطلوب شدن و توسعه هرچه بیشتر مراکز ارائه دهنده خدمات پیوند اعضا به خوبی فراهم کنند.

وی همچنین در مورد مشارکت خیران سلامت افزود: بسیاری از نیازهایی که در حال حاضر در بخش سلامت در کشور وجود دارد توسط خیرانی که علاقه‌مند به مشارکت در ساخت و یا امر تجهیز مراکز درمانی و بیمارستانی هستند قابل حل است و قطعا این حضور و مشارکت آنان می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: لزوم تکریم خیرانی که برای انجام نیات خداپسندانه خود در این بخش قدم گذاشته‌اند بسیار مهم است زیرا اعمال برخی جریمه‌ها و قرار دادن آنان در شرایط سخت، آنان را از ادامه کار دلسرد می‌کند بنابراین لزوم تغییر در برخی از رویکردها توسط مسئولان ذیربط ضروری است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه