گیلان گردی؛

خورگام کجاست

بخش خورگام یکی از بخش‌های شهرستان رودباردر استان گیلانواقع در شمال ایران است.

خورگام کجاست

به گزارش ۸دی، بخش خورگام یکی از بخش‌های شهرستان رودباردر استان گیلان واقع در شمال کشور است.

این بخش از جمله چهار بخش شهرستان رودبار است و به مرکزیت شهر بره‌سر می باشد و شامل دو دهستان خورگام و دلفک است. بخش خورگام دارای ۴۳ روستا و یک مرکز شهری است.

شهرها: بره‌سر

مردم‌شناسی و جمعیت

 جمعیت خورگام بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ حدود ۸۳۳۶ نفر بود.

امروزه در این منطقه اقوام تات و کرد کرمانج در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. اقوام تات ساکنان نخستین و کردها مهاجرند. زمانی اقوام دُربیکه در منطقه دلفک ساکن بودند.

زبان‌های تاتی و کرمانجی در این منطقه رایج است. و مذهب مردم منطقه شیعه است.

تاریخچه

واژه خورگام به معنای جای پای خورشید، و نامی قدیمی است. پیشوند خور در نام های منطقه ای عمارلو کاربرد فراوان دارد؛ همانند، خورارود، خورپو و خرم‌کوه، که برگرفته از رنگ سرخ (همچون خور در خرمدینان) و یا خورشید است. خورگام بیش از ۳۰۰ سال پارچه‌ای از جغرافیای اداری عمارلو بوده‌ است و هنوز هم در زمره منطقه عمارلو شناخته می شود. گفته می‌شود که عمارلو نامی است که در پی کوچ کرمانج زبانان از شمال خراسان به این منطقه داده شده است؛ با این وجود نام آمارد از دوران باستان درباره این منطقه ثبت شده است.

امروزه خورگام به عنوان بخشی مستقل شناخته شده که مرکز آن شهر بره سر است. این شهر در گذشته با نام‌های پیره سر و براسر هم نامیده شده‌است.

طبیعت

بخش خورگام در ارتفاعی بالاتر از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی می‌باشد. خورگام یک منطقه ییلاقی زیبا و خوش آب و هوا است و از عواملی که باعث زیبایی این منطقه شده ترکیب کشتزار، جنگل و چمنزار می‌باشد.

ییلاق‌های خورگام

  • شینه چاک
  • پلنگ کوه
  • یالس تپه
  • بربن
  • میانه سو
  • ویستان
  • نورالعرش
  • گیاش

جغرافیای جانوری

گراز، موش خرما و سنجاب و روباه از پستانداران غالب منطقه شمرده می‌شوند. خزندگان غالب نیز مار‌های سمی می‌باشند. پرندگانی همانند کبک، قمری، تیهو، بلدرچین و هدهد (شانه بسر) در لابلای درختان و بوته‌ها به فراوانی دیده می‌شوند.

جغرافیای گیاهی

رقم‌هایی از بابونه، مهر سلیمان (شقاقل)، گل چای، گل گاوزبان و صدها گونه گیاهی دیگر از خانواده‌های مختلف گیاهی در این منطقه به وفور یافت می‌شوند.

روستای چهار محل خورگام

دریاچه طبیعی ویستان شهر بره سر

دورنمای روستای دوسالده از توابع بخش خورگام

مناظر اطراف سیاه دشت بن از توابع بخش خورگام

 ​
مناظر اطراف سیاه دشت بن از توابع بخش خورگام


استخر قدیمی استل پشت  شهر بره سر


مناظر اطراف شهر بره سر


مناظر اطراف شهر بره سر

روستاهای تابعه خورگام:

پشتکلاه،تیه،دوسالده،اسپهبدان،پس طالکوه،سیبن،شاه شهیدان،طالکوه، گردویشه، نورالعرش، چیچال، سیاه دشتبن، ناوه، اسطلخ کوه، چلوانسرا، دنبالده، سه پستانک، صیقلده، قوشلانه، کرف چال، کشکش، گرزنه چاک، مگس خانی، ناش، سنگ سرک، اسیابرک، چهیش، گلنکش، گوفل، نوده، برارود، جلالده، شیرکده، لیاول سفلی، لیاول علیا، ماشمیان، ویشان، حشمت آباد، سرمل ، چمل، سوسف و چهارمحل

برخی از رودهای جاری در خورگام: چلا رود گیاش (چهل فدیم) و تورنگ لات(سوسف)
انواع گیاهان دارویی این منطقه مهر سلیمان (شقاقل) بابونه – گل گاوزبان- ازگیل- آلوی وحشی –تمشک – بنه – زرشک جنگلی و درختان راش – بلوط – سرو و میوه های درختی و جالیزی سیب- به- گلابی- آلو- گیلاس- گردو-خیار- کدو- باقلا-ولوبیا ونخود را تشکیل می دهند.

در ذیل به راههای بخش خورگام اشاره می شود:

۱:رستم آباد ـ توتکابن-چهار محل ـ بره سر

۲:رستم آباد ـ توتکابن ـ دفراز ـ سیبن ـ بره سر

۳:لوشان -جیرنده ـ داماش ـ بره سر

۴:سیاهکل ـ دیلمان ـ آسیابر ـ اسطلخ کوه -برهسر

۵:قزوین ـ الموت_ کلیشم ـ قوشلانه ـ بره سر

۶:بره سر-چهارمحل- معدن سنگرود- لوشان

منبع: وبلاگ علی اکبری لیاولی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
1-عالی بود ومنهرگز فکر نمیکردم ویکی پدیا اینقدر گسترده و کامل باشد درود به بنیان گذار این اقدام جاوید نام تمام عزیزان ویکی پدیا جاوید است من فرزند خورگامم . 2 نام جد پدریم که درنجف فوت کردنند نجفی خورگامی است ایشان استاد ایت الله بروجردی ولی شیخ بودنند
ناشناس
پدر خدا رحمت کرده ام که از خانواده روحانی وباسواد واهل سوسف از روستاهای خورگام عمارلو بوده اند مردم عمارلو را از مردم قوچان در زمان نادر شاه وبه دستور ایشان به سر کردگی حاج درویش به جهت اینکه مردم سلحشور وجنگ آوری بودنند به این منطقه کوچ داده شده اند تا از حمله احتمالی تزار وروس جلوگیری و ضمنا در جنگها به نادر شاه یاور باشند
ناشناس
با سلام اگه امکانش هست در مورد شمال جیرنده بنام گیلان زمین را معرفی کنید
در حاشیه