یادداشت؛

۸ دی نشان‌ افتخار مردم دیار رنج و برنج

هشت دی نشان‌ افتخار بصیرت مردم دیار رنج و برنج بوده و به عنوان یکی از بی‌نظیرترین حرکت گیلانی‌ها مانند نگینی درخشان بر تارک‌ این سرزمین می‌درخشد.

۸ دی نشان‌ افتخار مردم دیار رنج و برنج

به گزارش ۸دی، از برجستگی‌های گیلانیان و دیلمیان پیشگام بودن این قوم در تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است، واکاوی تاریخ سراسر افتخار این قوم بدون هیچ زحمتی این مسأله را اثبات می‌کند که مردم سرزمین‌های شمالی ایران مردمی تأثیرگذار در تمام ادوار تاریخی بودند و این تأثیر در برهه‌ای از تاریخ چنان درخشان و برجسته شد که فرماندهی سرزمین‌های اسلامی به دست حاکمان این سرزمین بود.

حضور موثر این سرزمین در مناسبات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران قابل اغماض نیست، از حکومت دیلمیان تا مشروطه و انقلاب اسلامی مسلمان شدن مردم این سرزمین نیز اختیاری و ناب بود، حق‌طلبانه از ابتدا به اسلام ناب ایمان آوردند و مأمن و پناهگاه علویان فراری از ظلم حکومت‌های سفاک تاریخ بودند.

در تاریخ معاصر نیز حضور پررنگ‌شان در قیام مشروطه و جنگل و در نهایت انقلاب اسلامی و مناسبت‌های انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که مردم بیدار و هوشمند این خطه همواره به وظایف اجتماعی سیاسی خود واقف هستند.

بی‌تردید قیام جنگل و انقلاب روحانی مجاهد در مقابل ظلم حکومت مرکزی نقطه عطفی در حرکت‌هایی شد و تا زمان ما تلألو آن همچنان ادامه دارد و شاید بتوان این نهضت را به عنوان یکی از پازل‌های شکل‌گیری جمهوری اسلامی ایران در سیر تطور استقلال‌خواهی مردم ایران دانست.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به دست بت‌شکن بزرگ تاریخ معاصر امام خمینی(ره)، هر چند منشأ و حرکت اصلی این انقلاب از مرکز ایران شکل گرفت اما حضور مردم گیلان در تمام عرصه‌های این انقلاب نشان‌دهنده تأثیرگذاری مردم انقلابی این خطه در انقلاب اسلامی است.

حضور در راهپیمایی‌های براندازی رژیم سفاک پهلوی، حضور پر رنگ و موثر در جبهه‌های نبرد علیه دشمن بعثی و حمایت و پشتیبانی لجستیکی و همه‌جانبه از این جنگ با کاروان‌های یک‌هزار کامیونی و در نهایت حضور نخبگان سیاسی و اجتماعی این خطه در مسؤولیت‌های مهم دولتی و حکومتی و … مؤید این مسأله است که گیل‌مردان و گیل‌زنان که رنگ حرکات آنها بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب رنگ ایمان است، همچنان در حمایت همه‌جانبه از اسلام ناب و تقویت آن در صحنه حاضر هستند.

با توجه به سابقه مذکور به دلایل مختلف که جای سخن از آن در این نوشته نیست، خواسته یا ناخواسته برجستگی‌های این حضور به بلندای تاریخ سراسر با شکوه این سرزمین آن طور که باید مشخص نیست و با برجسته‌سازی نامناسب و عدم شناساندن درست ظرفیت‌ها حتی در برخی از عرصه‌ها شاهد تحریف‌های ناجوانمردانه تاریخ این سرزمین هستیم و این مسأله در نوع خود از قصه‌های پر غصه این سرزمین است.

نمونه بارز آن را می‌توان در غلط جلوه دادن فلسفه نهضت جنگل دانست، در این زمینه کار تا جایی پیش رفته که عده‌ای فرصت‌طلب با بی‌شرمی تمام تلاش‌شان را بر این مسأله معطوف کردند که قیام کوچک جنگی را نهضتی غیر دینی جلوه دهند.

آنچه مهم بوده و در این بین رنگ نمی‌بازد حرکت‌های تأثیرگذار، به‌موقع و حتی پیشرو مردم گیلان است که همچنان ادامه دارد، به عنوان نمونه می‌توان آخرین افتخار مجاهدان گیلانی را در حرکت بی‌نظیر آنها در دفاع از حرم و حریم اهل بیت (ع) و آزادسازی دو شهر شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرأ» در جریان جنگ سوریه دانست، مسأله‌ای که با توجه به بی‌نظیر بودن آن مانند حرکت‌های دیگر به صورت درست مورد توجه قرار نگرفته، در رابطه با حضور بی‌نظیر مجاهدان گیلانی در جبهه مقاومت همین بس که سردار رشید جهان اسلام حضور گیلانی‌ها در سوریه را سبب آرامش خود دانسته است.

هوش بالای مردم سرزمین‌های شمالی ایران اسلامی موجب شده به غیر از حضور در عرصه‌های روشن حق‌طلبی و مبارزه با باطل، حتی درگاه فتنه که تشخیص سره از ناسره سخت است نیز حضوری مثال‌زدنی، به‌جا و به‌موقع داشته باشند.

هشت دی را می‌توان یکی از بی‌نظیرترین حرکت‌های مردم گیلان دانست، زمانی که بزرگان و خواص جامعه در غبار کورکننده فتنه خواسته یا ناخواسته در جبهه دشمن قرار گرفتند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت با سکوت‌شان در حال تأیید یک حرکت براندازانه و موذیانه آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی بودند، مردم گیلان با حضوری بی‌نظیر حتی یک روز زودتر از نقاط دیگر کشور درک بالا و هوش بی‌نظیر سیاسی و اجتماعی خود را بار دیگر اثبات کردند و نشان دادند با توجه به اینکه مسؤولان وقت دنبال مسائل دیگر و حتی جلوگیری از حضور مردم بودند با بی‌توجهی به آن با حرکتی خودجوش و انقلابی پیشگام در دفاع از حریم انقلاب شدند تا آخرین میخ‌ها بر تابوت فتنه آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی کوبیده شود.

هشت دی، به عنوان نماد فتنه‌ستیزی و فتنه‌گریزی گیلانی‌ها مانند نگینی درخشان بر تارک‌شان می‌درخشد، هر چند مسؤولانی بی‌بصیرت که به ظاهر یدک‌کش نام نمایندگی مردم انقلابی گیلان هستند از حنجره‌شان ندایی برخلاف ندای مردم گیلان در هشت دی بیرون بیاید.

هشت دی نشان‌دهنده بصیرت آحاد مردم دیار رنج و برنج است و نشان از درک بالای سیاسی و اجتماعی آنها دارد و اگر کسانی بخواهند مانند ایام فتنه با دلایل واهی، نابخردانه و عوام‌فریبانه جلوی این حرکت بایستند و به ظاهر و به دروغ خود را همراه توده‌های مردم معرفی کنند، مردم انقلابی به‌راحتی از آنها عبور کرده و به وظایف خود در زمان و مکان مناسب عمل می‌کنند.

آنچه مهم بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد اینکه بنا به فرمایش رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی، فتنه تمام نشده و باید برای فتنه‌های بزرگ‌تر آماده بود اما درس آموختن و ظرفیت‌سازی از آنچه بر ما گذشت جزو وظایف خواص آحاد انقلابی، مؤمن و معتقد به آرمان‌های امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است.

هشت دی آنگونه که باید برای مردم گیلان به عنوان یک افتخار برجسته‌سازی نشده، امری که در مناطق دیگر کشور با توجه به برجستگی حرکات‌های انقلابی آن مناطق صورت گرفته است.

مردم قم را با قیام ۱۹ دی می‌شناسند و تبریزی‌ها را با قیام ۲۹ بهمن و ورامین را به قیام ۱۵ خردادشان؛ اما آنگونه که باید حرکت بی‌نظیر مردم گیلان مورد توجه قرار نگرفته و اگر چنین مهمی به وقوع بپیوند دیگر نگرانی و ناراحتی نسبت به سخنان و موضع گیری‌ها وجود ندارد زیرا سندی محکم و بدون خدشه در فتنه‌ستیزی و فتنه‌گریزی مردم این سرزمین تحت عنوان هشتم دی سال ۱۳۸۸ وجود دارد.

جای نمایشگاه‌ها، سمینارها، نشست‌های محلی، منطقه‌ای و ملی  برای این حرکت بسیار خالی است تا به درستی حرکت بی‌نظیر مردان و زنان این سرزمین ثبت و ضبط شود زیرا نخست آن‌که برای کسانی که حافظه سیاسی مناسبی ندارند و دوم اینکه برای جوانان انقلابی آینده این خطه که بدانند وارثان مردان و زنان انقلابی، همیشه در صحنه و پیشرو هستند.

——————————–

یادداشت از مرتضی برگستان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه