در گفتگو با یک کارشناس مذهبی بررسی شد؛

پاسخ به شبهه‌ای دینی با طعم نژادپرستانه / معنی ماه‌های قمری بهانه‌ای برای تخریب اسلام

صرف نظر از اینکه تصورات مردم در خصوص اعراب قبل از اسلام فاصله ی زیادی با حقیقت قوم عرب دارد نتیجه ی حاصله از این اقدامات عرب ستیزانه و نژاد پرستانه بسیار نادرست تر از خود این اندیشه است.

پاسخ به شبهه‌ای دینی با طعم نژادپرستانه / معنی ماه‌های قمری بهانه‌ای برای تخریب اسلام

به گزارش سرویس مذهبی ۸دی، در حالی که جهانی شدن و جهانی فکر کردن سال هاست نقل مجالس روشنفکران داخلی و خارجی است و اکنون چند دهه است که نزاد پرستی به عنوان پدیده ای شوم و مذموم شناخته می شود اما هنوز هم شاهد اقدامات عرب ستیزانه در ایران و جهان هستیم و به نظر می رسد عرب ها سیاه های امروز هستند.

یکی از راه های تخریب عرب ها تمسخر و تحقیر این قوم است، عده ای ان ها را سوسمار خور، عده ای وحشی، عده ای بیابانی و … می خوانند و بدین جهت هرگونه ارتباط با آنها را اشتباه خوانده و برچسب تحجر بر آن می زنند.

صرف نظر از اینکه پنبه ی نژاد پرستی سال هاست که زده شده و صرف نظر از اینکه تصورات مذکور در بالا فاصله ی زیادب با حقیقت قوم عرب دارد نتیجه ی حاصله از این اقدامات عرب ستیزانه و نژاد پرستانه بسیار نادرست تر از خود این اندیشه است.

به عنوان مثال یکی از مواردی که این روزه ها جهت تخریب اعراب مورد تبلیغ قرار می گیرد مقایسه ی معنای ماه های هر سال در فرهنگ عربی و فرهنگ ایرانی است که می توانید در ذیل مشاهده کنید.

جدول زیر چند وقتی است در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد و از آن به عنوان دلیلی برای تاختن به اسلام و افتخار به فرهنگ ایرانی نام برده شده و در پایان با بیان اینکه ” فقط معنیِ ماه های این دوفرهنگ رو مقایسه کن / فرهنگ تازی با فرهنگ ایرانی و قضاوتش با شما ” شبهه ای در ذهن مخاطبان ایجاد می کند.

 

ماه عربی معنی ماه ایرانی معنی
۱ محرم حرام بودن قتل فروردین فرودهای پاک
۲ صفر تهی از مال بدلیل غارت اردیبهشت بهترین راستی
۳ ربیع الاول ماه اول خرداد رسایی کمال
۴ ربیع الثانی ماه دوم بهار تیر ایزد باران
۵ جمادی الاول یخبندان اول مرداد جاودانگی
۶ جمادی الثانی یخبندان دوم شهریور شهریاری نیک
۷ رجب عظیم به دلیل توقف جنگ مهر پیوستن با مهربانی
۸ شعبان فرقه و اختلاف آبان آب ها
۹ رمضان ریگستان گرم آذر آتش
۱۰ شوال بالا بردن دم شتر برای جفتگیری دی دانای آفریننده
۱۱ ذی القعده دست برداشتن ازجنگ بهمن منش نیک
۱۲ ذی الحجه ماه زیارت اسفند؛  آرامش افزاینده

 

در همین راستا اسلام ملکی معاف استاد دانشگاه و کارشناس امور مذهبی در گفتگو با خبرنگار ۸دی با تاکید بر اینکه این وجه تسمیه ها دقیق نبوده و ویرایش شده اند اظهار داشت: یعنی اگر یک ماه ایرانی چند معنا داشته و با چند واژه مختلف قابل بیان بوده بهترینش را برگزیده اند و اگر ماه عربی چند معنا داشته و با چند واژه قابل ترجمه بوده بدترینش را برگزیده اند تا نشان دهند که فرهنگ عرب بی ارزش و بدوی است.

وی با اشاره به اینکه هدف منتشر کنندگان مطلب مذکور این است که مسلمان بودن ما را زیر سوال ببرند افزود: ولی نکته ای که فراموش کرده اند این است که ” اسلام عربی نیست “، بر فرض که نام برخی از ماه های قمری معنایش به زیبایی برخی از ماه های ایرانی نباشد اما باید دانست اسلام بعد از این نامگذاری ها آمده و ریشه در فرهنگ عربی یا ایرانی ندارد بلکه یک ریشه آسمانی دارد.

ملکی معاف با بیان اینکه خلاصه تعالیم اسلام  عدل و احسان و راستی و درستی و پاکدامنی است و همین پیام های اصلی در یکایک احکام  اسلامی جاری است اظهار کرد: آیا اگر قرآن به ما می فرماید: “کونوا مع الصادقین” (با راستگویان باشید) باید بگوییم: چون فلان ماه قمری معنای جالبی ندارد پس ما توصیه قرآن به راستگویی را قبول نمی کنیم؟!

این کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه این مطالب مغالطه هایی است که به دست تیم های تولید محتوا بر ضد اسلام طراحی شده است افزود: آن ها می خواهند ایرانیان را به بهانه تعصبات ملی از ارزشهای انسانی و الهی و اسلامی دور کنند.

وی درباره ی مغرضانه بودن این مطلب تأکید کرد: کسی که این مطلب را نوشته، می توانست محرّم را به معنای «ماه آغازین سال که درباره‌ی آن تاکید ویژه ای بر صلح و دوری از جنگ شده» بنامد اما به عمد چنین نکرده است. همچنین می توانست ماه صفر را به معنای «ماه تهیدستی» بخاطر وضعیت سفرهای فصلی تجاری و زیارتی نامگذاری کند ولی به عمد آن را به «غارت» ارتباط داده است. همچنین یکی از معانی صفر این است که شهر مکه در این ماه از زائر تهی می شد.

ملکی معاف اظهار کرد: این فرد می توانست ماه ربیع الاول را به معنای «اولین ماه بهار» ترجمه کند ولی آن را به معنای «ماه اول» ذکر کرده است. ربیع الاول در واقع به عنوان «ماه بارش باران» و ربیع الثانی به عنوان «ماه رویش گیاهان» شناخته می شده است. همچنین می توانست ماه «جمادی الاول» را به معنای «ماه اول زمستان» ترجمه کند ولی آن را به «یخبندان اول» ترجمه کرده است. ماه «رجب» را می توانست به معنای «ماه صلح» نامگذاری کند ولی بصورت تعمدی عبارت «عظیم به دلیل توقف جنگ» نامیده تا این کلمه مسخره به نظر برسد.

این کارشناس ادامه داد: واژه‌ی «شعبان» به هیچ وجهی به معنای «تفرقه و اختلاف» نیست بلکه چند معنا برای آن بیان شده که یکی از آنها «روانه شدن ایل ها به سوی مناطق مختلف در جستجوی آب» و دیگری «پدیدار شدن» است. همچنین طراح این مطلب ماه «رمضان» را می توانست به معنای «ماه سوزاندن ناپاکی ها و گناهان» ترجمه کند ولی به معنای «ریگستان» ترجمه کرده که به کلی غلط است زیرا در عربی ربطی بین «ریگ» و «رمضان» وجود ندارد. به همین صورت آنچه درباره‌ی «شوّال» ادعا شده کاملا غلط است زیرا اساسا شوّال ماه جفتگیری شتر نبوده و معنای این کلمه با «خودداری و زیر بار نرفتن» تناسب بیشتری دارد.

ملکی معاف با بیان اینکه نویسنده ی شبهه ماه ذی قعده را می توانست به معنای «ماه آرامش، صلح و آمادگی برای زیارت خانه خدا» ترجمه کند گفت: ما هم می توانیم اسامی ماههای ایرانی را به تمسخر بگیریم ولی چون خودمان ایرانی هستیم غرور و غیرت ملی مان چنین اجازه ای به ما نمی دهد و همچنین قرآن فرموده است «یکدیگر را مسخره نکنید» و  «با مردم به نیکویی سخن بگویید» چنین نمی کنیم اما فقط همین اندازه بدانیم که ترجمه ای که برای واژه «فروردین» ادعا شده است چندان دقیق به نظر نمی رسد زیرا ” فروردین برگرفته از fravaši  است که در اوستا برای ارواح درگذشتگان پارسا بکار می‌رود که آنها را پس از مرگ راهنمایی می‌کنند. برخی نیز ریشه این واژه را از *fra-vrti می‌دانند که به معنی «تصمیم درست»است اما عده ای دیگر آن را از *par-var به معنی «نیروی دفاعی»” می‌دانند .

این کارشناس درباره‌ی معانی سایر ماههای ایرانی نیز اظهار کرد: در متنی که نشر شده بود، درباره‌ی ترجمه‌ی نام سایر ماههای پارسی نیز فریبکاری شده است. بنابراین اینگونه متن ها از نظر تاریخی و زبان شناسی فاقد ارزش هستند و آمیزه ای از مطالب درست و نادرست به شمار می روند که با هدفی پلید تبلیغ می شوند. هدف کسانی که این مطالب را طراحی و به صورت سازماندهی شده نشر می کنند اینست که مسلمان بودن ایرانیان را زیر سوال ببرند ولی نکته ای که اینها فراموش کرده اند اینست که “اسلام نژادپرستانه و ضدایرانی نیست”. حتی با این فرض که نام برخی از ماههای قمری معنایش به زیبایی برخی از ماههای ایرانی نباشد باز هم باید دانست دین اسلام مدتها بعد از این نامگذاریها آمده و ریشه در فرهنگ عربی ندارد بلکه یک ریشه آسمانی دارد و هدفش اصلاح همه نابسامانی ها در همه‌ی فرهنگهاست.

 

انتهای پیام/

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه