عدم لایروبی کانال‌ کشاورزی محصولات را از بین برد؛

وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور/ دار و ندار کشاورزان زیر آب رفت

پس از بارش شدید باران تابستانی در شهرستان آستانه‌اشرفیه مزارع صیفی‌جات و باغ‌های بادام کشاورزان تعدادی از مناطق شهرستان ازجمله نقره‌ده، نبی‌دهکا و ده‌سر با تخریب ۱۰۰ درصد روبرو شد.

وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور/ دار و ندار کشاورزان زیر آب رفت

به گزارش ۸دی به نقل از آستان‌خبر؛ شهرستان آستانه‌اشرفیه دارای شش هزار و ۵۰۰ هکتار محصولات زراعی غیر برنج شامل بادام‌زمینی، سبزی صیفی، جالیز و صیفی‌جات است که از این مقدار ۷۰۰ هکتار ازجمله مناطق نقره‌ده، نبی‌دهکا و ده‌سر دچار آب گرفتی شدید شد.

مهدی‌پور یکی از کشاورزان منطقه نقره‌ده بابیان اینکه باران شدید تمامی محصول بادام سه هکتار از اراضیم را از بین برد اظهار داشت: ما زمین زراعی برنج یا شغل دیگر نداریم و تنها امید ما برای تأمین مخارج زندگی همین بادام بود که به این روز درآمده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ بخشی از اراضی زیر کشت بادام‌های ما سالم نمانده است گفت: ما درمان دیگری نداریم فقط از دولت می‌خواهم که به داد ما برسد و هر طوری که خودش می‌داند و می‌تواند کمکمان کند تا از این اوضاع نجات پیدا کنیم.

اکبری یکی دیگر از کشاورزان با اشاره به اینکه نبود کانال‌کشی باعث چنین خسارت سنگینی به ما شد گفت: در گذشته کانال‌های آبی وجود داشت که به دلیل عدم لایروبی همه آن کانال‌ها پر شد و به همین دلیل آب باران در باغ‌ها جمع شد.

وی با تأکید بر اینکه ما منبع درآمد دیگری نداریم افزود: بادام، کدو، خربزه، هندوانه، باقلا و لوبیا ازجمله محصولاتی است که بر اثر بارش شدید باران در باغ‌های ما از بین رفته و تنها امید ما کمک مسئولان است.

وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (22)وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (14)

یکی از جوانانی که تمام اراضی زیر کشت محصول بادام وی زیر آب‌رفته بود گفت: من جوانی هستم که تازه ازدواج کردم و برای هر هکتار از زمین‌هایم نزدیک ۱۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ام.

وی بابیان اینکه از همین الآن فکر من آشفته زمستان است افزود: از مسئولان خواهش می‌کنم که فقط این عکس‌ها رو تماشا نکنند، خودتان نگاه کنید به این بوته‌های بادام آیا این‌ها محصول می‌دهند، من از فروردین‌‌ماه تا الآن زحمت می‌کشم، چکار کنم نشده است دیگر من چه می‌دانستم این‌گونه باران می‌آید، چکار باید بکنیم حالا باید از گرسنگی بمیریم. خانواده ما چه کنند.

وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (17)وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (19)وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (13)

فرماندار آستانه‌اشرفیه نیز در حاشیه بازدید از اراضی زیر آب‌رفته بابیان اینکه از دو هزار و ۵۰۷ هکتار از اراضی بادام کاری این شهرستان بیش از ۵۰۰ هکتار دچار آب‌گرفتگی ۱۰۰ در صد شده است اظهار داشت: از چهار هزار هکتار اراضی صیفی‌کاری و جالیزی قریب به ۲۰۰ هکتار دچار آب‌گرفتگی شده است که میزان ریالی خسارت‌های وارد شده در حال بررسی است.

رحیم حیدری گلرودباری بی‌توجهی به زیرساخت‌های اراضی کشاورزی را یکی از مهم‌ترین دلایل خسارت پیش‌آمده عنوان کرد و افزود: عدم استفاده از زهکش‌های محلی آسیب‌های ناشی از بارش شدید را بیشتر کرده است و در صورت احیای آن و باوجود بارش شدید آسیب‌ها به حداقل خواهد رسید که این کار توسط جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

وی به تشکیل هیئت بررسی برای سرکشی از تمامی روستاها برای تعیین میزان خسارت‌ها اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم از طریق بیمه کشاورزی و سایر منابع مشکل کشاورزان را حل کنیم.

وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (28)

رئیس جهاد کشاورزی نیز از تشکیل کارگروه کشاورزی متشکل از نماینده فرمانداری، نماینده بیمه و نماینده جهاد کشاورزی برای بررسی دقیق میزان خسارت کشاورزان در هکتار، درصد خسارت و میزان خسارت ریالی خبر داد و گفت ممکن است در بررسی میدان شاهد افزایش میزان خسارت‌ها باشیم.

گودرز کمالپور ۹۰ درصد از خسارت‌های ناشی از بارش شدید باران را بخش بندرکیاشهر عنوان کرد و گفت: از هر هکتار اراضی بادام، شش تن پیله تر و نزدیک به ۲۰ میلیون درآمد ناخالص به دست می‌آید که این میزان در محصولات مختلف، متفاوت است و میزان خسارت‌ها به‌صورت دقیق تا پایان هفته محاسبه می‌شود.

با توجه به غیرمترقبه بودن حوادث شاید در اذهان این سؤال تداعی شود که چرا از تعداد پنج هزار بهره‌بردار کشاورز تنها ۱۸ نفر اراضی خود را بیمه کرده‌اند که پرداخت حداقلی و بسیار ناچیز بیمه در صورت بروز خسارت مهم‌ترین دلیل بیمه نکردن محصولات توسط کشاورزان است.

از هر هکتار اراضی در صورت تخریب ۱۰۰ درصد تنها ۷۰۰ هزار تومان را بیمه تقبل می‌کند که بیمه نیز توجیه کمبود بودجه را دلیل این میزان اندک پرداخت خسارت عنوان می‌کند.

برداشت بادام زمینی در آستانه‌اشرفیه از نیمه دوم شهریور ماه آغاز می‌شود که این شهرستان به علت داشتن خاک مرغوب و حاصل‌خیز آبرفتی رودخانه سپیدرود شرایط مناسبی را برای تولید بادام زمینی دارد که سالانه بیش از ۸۰ درصد از محصول بادام‌زمینی موردنیاز کشور توسط بادامکاران این شهرستان تولید و به بازار عرضه می‌شود.

وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (31) وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (30) وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (29) وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (27) وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (26) وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (25) وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (21) وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (20) وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (16) وضعیت اسفناک اراضی قطب تولید بادام‌زمینی کشور (33)

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه