مسئولان نباید با اظهارات مخدوش و نسنجیده مردم را ناامید از حضور در انتخابات کنند

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه با انتقاد با برخی اظهارنظرها درباره نظارت خبرگان بر رهبری گفت: مسئولان نباید با اظهارات مخدوش و نسنجیده مردم را ناامید از حضور در انتخابات کنند.

مسئولان نباید با اظهارات مخدوش و نسنجیده مردم را ناامید از حضور در انتخابات کنند

به گزارش ۸دی به نقل از آستان‌خبر حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ساجدی در خطبه‌های این هفته آستانه‌اشرفیه با اشاره به فرارسیدن زمان ثبت‌نام کاندیدای انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گاهی اظهارات تندوتیزی از ناحیه برخی اشخاص مطرح می‌شود و در این روزها شاهد بودیم که برخی از شخصیت‌ها، محافل حقوقی و سیاسی در مورد نقش و اختیارات خبرگان رهبری در زمینه نظارت بر رهبر اظهارنظر کردند و ازجمله یک عزیزی علی‌رغم نفوس قانونی فقهی و دینی اعلام فرمودند که خبرگان بر رهبر نظارت ندارد.

مسئولان نباید با اظهارات مخدوش و نسنجیده مردم را ناامید از حضور در انتخابات کنند

وی افزود: نمی‌دانم این دست از اظهارات با چه هدف و بر چه مبنایی صورت می‌گیرد و آیا نمی‌خواهید مشارکت بیشتر مردم را پای صندوق‌های رأی بیاورید و اگر مردم چنین تلقی را بپذیرند که خبرگان به‌عنوان مهم‌ترین نهاد قانونی در ارتباط با مقام رهبری از حق نظارت برخوردار نیست به چه انگیزه‌ای باید انتخابات را جدی گرفته و پای صندوق‌های رأی بیایند.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه مسئولان باید مردم را برای حضور حداکثری در انتخابات ترغیب کنند افزود: آیا مقامات و شخصیت‌های مختلف وظیفه دارند تنور انتخابات را گرم و اعتماد مردم را جلب و زمینه مشارکت بیشتر مردم در انتخابات را فراهم کنند یا با بعضی از اظهارات نسنجیده و مخدوش ،مردم را ناامید و سرد کنند.

ساجدی خاطرنشان کرد: مشابه این اتفاقات در زمان برگزاری نخستین انتخابات خبرگان رهبری در سال ۱۳۶۱ از ناحیه برخی افراد صادر شد که امام برخوردی قاطع با آها کرد و آن زمان امام برخلاف این زمزمه‌ها فرمود خبرگان تقویت رهبری است آیا رهبری که با اختیارات وسیع قانونی بدون نظارت اعمال ولایت می‌کند از مصونیت بیشتری برخوردار است یا رهبری که جمعی از خبرگان منتخب ملت بر اساس حق قانونی و شرعی بر او نظارت می‌کنند.

وی بابیان اینکه این چه تصویری است که می‌خواهیم از رهبر معظم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به دنیا معرفی کنیم اظهار کرد: برای جوانانمان چه توجیهی داریم که بگوییم رهبر مشمول قانون نیست و فوق قانون و نظارت است؛ این‌ها مبنای فقهی، حقوقی ندارد و بر اساس نرم‌های مدیریتی نیز قاب توجیه نیست و در مدیریت به هرکسی که اختیار می‌دهید باید از او مسئولیت نیز بخواهید و نظارت کنید.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه بابیان گزیده‌ای از فرمایشات امام خمینی در کتاب ولایت‌فقیه برگرفته از درس‌های خارج فقه ایشان تصریح کرد: امام در کتاب ولایت‌فقیه فرمودند که حتی پیامبر عظیم‌الشأن مشمول مقررات اسلام است و چگونه می‌شود که ما می‌گویم ولی‌فقیه خود مشمول قانون نبوده و از آن مستثنا است واقعاً این حرف‌ها نسنجیده است.

وی با اذعان به اینکه شعارهای انقلاب در قالب قانون اساسی تبلور پیدا کرده است خاطرنشان کرد: یکی از شعارهای مردم در انقلاب حکومت اسلامی بود که به پیشنهاد بعضی از رهبران و شخصیت‌های روحانی مانند آیت‌الله مطهری، امام (ره) پذیرفتند که این شعار به جمهوری اسلامی تغییر یابد.

ساجدی بابیان اینکه امام خمینی (ره) فرمودند که از مبانی جمهوری اسلامی دفاع کنید اظهار کرد: چرا تفسیری خلاف مبانی انقلاب به جامعه تحویل می‌دهیم و متأسفانه عده‌ای که این سخنان را بیان می‌کنند در دوران انقلاب یا به دنیا نیامده بودند یا دوران گردو بازی را سپری می‌کردند یا اگر هم از بزرگان بودند با امام و انقلاب همراه نبودند یا رفیق نیمه‌راه بودند.

خطیب جمعه آستانه‌اشرفیه افزود: صاحب‌نظران شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی ما آن‌طور که امام مطالبه و درخواست کردند از مبانی صحیح جمهوری اسلامی بر اساس موازین درست فقهی، حقوقی و کارشناسی دفاع کنند.

دامن‌زدن به اختلافات مذهبی پیروان مذاهب یکی از مصادیق نفوذ مدنظر رهبر معظم انقلاب است/ ریاکاری و ظاهرسازی از آسیب‌های شایع نظام اسلام است

وی با اشاره فرارسیدن هفته وحدت گفت: در سایه بیداری مردم و ذکاوت رهبر معظم انقلاب و مسئولان، پیروان مذهب‌های اسلامی در ایران اسلامی رفتاری برادرانه با یکدیگر داشته و در کنار سایر مذاهب به رسمیت شناخته‌شده کشور زندگی و حقوق خصوصی آن‌ها در بخش‌های مختلف ازجمله در بخش‌های قضایی اجرا و تا حدودی در حقوق عمومی نقش و جایگاه آن‌ها به رسمیت شناخته‌شده است.

ساجدی به جایگاه وحدت اسلامی به‌خصوص در دنیای امروز اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران باید بر اساس یک برخورد منطقی واقع‌بینانه به سیاست‌گذاری در زمینه تعامل با اهل تسنن بپردازد تا از نفوذ عوامل بیگانه وسوسه‌های دشمنان اسلام جلوگیری کند.

وی بابیان اینکه باید بین مسائل تاریخی و اعتقادی واقعیت‌های امروز دنیا و مصلحت مسلمانان تخفیف قائل شد گفت: یکی از مصادیقی که رهبر معظم انقلاب در ماه‌های اخیر به آن تأکید داشتند این بود که خدای‌نکرده عوامل نفوذی به اختلافات مذهبی پیروان مذاهب دامن نزنند و مسئولان نظام و مردم نیز باید به‌طورجدی به این مسئله توجه کنند.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه تأکید کرد: در شرایطی که دشمنان آگاه و دوستان نادان و مغرض ما چهره نادرستی از اسلام در دنیا به تصویر می‌کشند ما باید با تأکید بر چهره رحمانی اسلام و سیره رسول اکرم (ص) تا به آسیب‌ها و تهدیدهای درونی و بیرونی در جهان اسلام مبتلا نشویم.

ساجدی با اذعان به اینکه شیعه مذهب حق و ادامه‌دهنده راه پیامبر اکرم (ص) است اظهار کرد: اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) صلاحیت و شایستگی زعامت امت اسلامی را دارند و ازنظر تاریخی عواملی که این جریان اصیل را منحرف کردند با استدلال‌های مستند و متقن به لحاظ ما محروم‌اند ولی چرا باید مسلمانان امروز، تحت تأثیر مسائل تاریخی و ظلمی که در یک مقطع تاریخی به اهل‌بیت پیامبر (ص) روا داشته شد باهم اختلاف داشته و رابطه آن‌ها مبتنی بر خصومت باشد به‌طوری‌که دست به کشتار یکدیگر بزنند.

وی با اشاره به نقش گروه‌های تکفیری در ایجاد اختلاف میان مسلمانان بیان کرد: امروز جریان‌های افراطی در میان فرقه‌های اهل سنت تکفیری‌ها و داعشی‌ها جای موزونی را دارند و این‌ یک انحراف بزرگ است بجای اینکه سلاح‌هایشان را به سمت دشمن مشترک مسلمانان یعنی اسرائیل و استکبار جهانی هدف بگیرند مسلمانان را ناجوانمردانه می‌کشند.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه همچنین یکی از آسیب‌های شایع نظام اسلام ریاکاری و ظاهرسازی است افزود: تکلیف ما باکسانی که با عقاید اسلامی و اعتقادی مخالف‌اند کاملاً مشخص است ولی افرادی که در ظاهر رفتاری فریبکارانه و ریاکارانه دارند و در پی تحقق نقشه‌های شوم و منفعتی خود هستند نمی‌توان به‌درستی آن‌ها را شناخت.

وی با گرامیداشت میلاد حضرت مسیح (ع) افزود: مسیحیان در کشور ما نمونه‌ای از هم‌زیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان در یک کشور اسلامی است و سال‌ها و قرن‌ها مسیحیان در کنار مسلمان در کشور در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و در نظام اسلامی ما، پیروان ادیان آسمانی و رسمی از حقوق شهروندی ازجمله نمایندگی در مجلس شورای اسلامی برخوردارند.

احترام به هویت ملی یک مؤلفه در راستای وحدت و انسجام ملی است

ساجدی به فرارسیدن شب یلدا اشاره کرد و گفت: پیشوایان اسلام سنت‌های مطلوب و پسندید ملی هر قوم را محترم می‌شمارد و از دیدگاه حقوقی و فکری بسیاری از احکام معاملات در فقه اسلام و برمبنای عقلایی تأییدشده و در مواردی مانند سنت ملی که دارای آثار مثبت اجتماعی نه‌تنها نباید با آن مقابله کرد بلکه باید تشویق نیز شود.

خطیب جمعه آستانه‌اشرفیه با اشاره به بخش‌هایی از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران از شهید مطهری تصریح کرد: ما نه‌تنها باید با احساسات ملی مردم مخالفت نکنیم بلکه باید به آن‌ها احترام بگذاریم اما برخی ممکن است بر اساس بعضی نگرانی‌ها ازجمله نگرانی اینکه با به رسمیت شناختن این سنت‌ها موجب بدعت در اسلام شود تلقی و برخورد سخت‌گیرانه‌ای در این زمینه دارند.

ساجدی بابیان اینکه احترام به هویت ملی یک مؤلفه در راستای وحدت و انسجام ملی است اظهار کرد: امروز در سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ما در مقام تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستیم بنابراین هویت ملی و ایرانیت ما قابل ثبت نیست و ما ملتی مسلمان با ویژگی‌های بومی و ملی هستیم که ممکن است ما را با مسلمانان آفریقایی، آمریکایی و سایر قاره‌ها متمایز کند.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه با اشاره به فرارسیدن هفته حمل‌ونقل و راهداری با انتقاد از رفتار دوگانه دستگاه‌های مربوطه با آسیب دیدگان جاده‌ای گفت: متأسفانه در حالی در مواردی که براثر بی‌احتیاطی مردم آسیبی به تجهیزات راهداری وارد می‌شود آن‌ها بلافاصله جریمه را دریافت می‌کنند که در موارد عکس و زمانی که حادثه‌ای براثر نقص‌های راهداری حادثه‌ای رخ می‌دهد نیاز به عمر نوح، گنج قارون و صبر ایوب است تا مردم بتوانند به‌حق خود برسند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه