کمبود تخت بیمارستانی، معلول اجرای نامناسب سیستم سطح‌بندی و میزان توسعه‌یافتگی خدمات

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بحران کمبود و فرسودگی تخت‌های بیمارستانی در کشور انتقاد کرد و افزود: برطرف کردن مشکل کمبود تخت بیمارستانی مستلزم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی،‌ خیرین سلامت و برنامه‌ریزی اصولی و منسجم است.

کمبود تخت بیمارستانی، معلول اجرای نامناسب سیستم سطح‌بندی و میزان توسعه‌یافتگی خدمات

به گزارش ۸دی، محمدحسین قربانی با انتقاد از توزیع ناعادلانه تخت‌های بیمارستانی در کشور، گفت: عدم رعایت قانون باعث شده که تقسیم عادلانه ای از میزان تخت های بیمارستانی در سطح کشور نداشته باشیم؛ به عنوان مثال در برخی مناطق پرجمعیت کمبود شدید تخت بیمارستانی و در برخی مناطق کم جمعیت تعدد تخت بیمارستانی به روشنی مشهود است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در حالی که اگر سیستم سطح‌بندی و میزان توسعه یافتگی خدمات به درستی در حوزه سلامت اجرا می شد اکنون با معضل کمبود تخت بیمارستانی در کشور مواجه نبودیم.

انتقاد از ساخت بیمارستان های ضررده در کشور

این نماینده مردم در مجلس نهم از ساخت بیمارستان های ضررده در کشور انتقاد و تصریح کرد: متاسفانه عدم کار کارشناسی،‌ فشارها و نگاه های محلی موجب ساخت بیمارستان هایی با ضریب اشغال تخت پایین در برخی مناطق کشور شده در حالی که در برخی از مناطق با معضل شدید کمبود تخت و بیمارستان روبرو هستیم.

قربانی عامل معضل کمبود تخت بیمارستانی را عدم رعایت قانون خواند و افزود:  اگر طرح سطح بندی خدمات و نظام ارجاع به درستی رعایت شود  منجر به توزیع عادلانه امکانات، نیروی انسانی و بودجه در حوزه سلامت خواهد شد و از طرف دیگر از عزیمت بیماران مناطق کم برخوردار  به تهران و سایر کلانشهرها جلوگیری خواهد شد.

وی رفع کمبود تخت بیمارستانی را در کشور نیازمند برنامه ریزی اصولی و کارکارشناسی دانست.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع کمبود تخت بیمارستانی

این نماینده مردم در مجلس نهم رفع کمبود تخت بیمارستانی را در کشور لازمه استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی خواند و گفت: با توجه به اینکه دولت توان اقتصادی لازم را برای رفع معضل کمبود تخت بیمارستانی و همچنین ساخت بیمارستان ندارد لذا بهتر است برای رفع کمبود تخت بیمارستانی از ظرفیت بخش خصوصی بهره گیرد؛  البته یکی از سیاست های وزارت بهداشت در برنامه ششم توسعه نیز استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه درمان است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد:  البته یکی از دغدغه های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اولویت دادن به حوزه بهداشت و درمان کشور است که یکی از اولویت ها در برنامه ششم توسعه نیز رفع کمبودهای بهداشت و درمان مناطق کم برخوردار است تا با توزیع مناسب خدمات درمانی،‌ عدالت درمانی و اجتماعی در کشور ایجاد شود.

سیاست‌ برنامه ششم توسعه، استفاده از ظرفیت خیرین سلامت

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین سلامت در عرصه سلامت، تاکید کرد و افزود: برای رفع محدودیت های حوزه سلامت و همچنین مناطق کم برخوردار از ظرفیت های خیرین سلامت می توان بیشتر بهره برد که در همین راستا سیاست‌ها در قانون برنامه ششم توسعه نیز استفاده بیشتر از ظرفیت های خیرین سلامت و همچنین اختصاص امتیازتی به آنها است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه