گذری بر بازار هفتگی سیاهکل از دیروز تا امروز + گزارش تصویری

چیزی که نیاز به همت همگان از جمله مسئولین، بازاریان و مردم سیاهکل دارد؛ ساماندهی بازار است و سخن گفتن از تعطیلی بازار به جایی نمی رسد.

گذری بر بازار هفتگی سیاهکل از دیروز تا امروز + گزارش تصویری

به گزارش ۸دی، به نقل از درسیاهکل، بازار هفتگی سیاهکل که در بین سیاهکلی ها به بازار روز معروف است؛ در روزهای دوشنبه و پنج شنبه هر هفته برپا می شود. این بازار سالهاست مردم این شهرستان را در هرکجا که باشند به سوی خود می کشاند. البته در سالهای گذشته بازار سیاهکل از معروفیت بیشتری برخوردار بود به صورتیکه ساکنین شهرهای همجوار نیز برای خرید مایحتاج خود به این بازار می آمدند. حضور روستاییانی که محصولات تولیدی خود در روستاها را دو روز در هفته به شهر می آورند از جمله جاذبه هایی است که بازار هفتگی سیاهکل دارد.

بازار روز سیاهکلاز دیگر دلایلی که می توان برای جذب شدن مردم به بازار هفتگی سیاهکل عنوان کرد؛ فروش محصولات با قیمت پایین تر از قیمت مغازه های سطح شهر می باشد. هم اکنون اغلب مردم منطقه مایحتاج خود که اغلب میوه و سبزی می باشد را در روزهای دوشنبه و پنج شنبه تهیه می کنند و به همین جهت در صورتیکه در روزهای دیگر نیاز به چیزی داشته باشند، صبر می کنند تا این دو روز فرا برسد، زیرا به دلیل تعداد کم میوه و سبزی فروشی در داخل شهر سیاهکل و نبود بازارچه دائمی، می بایست با قیمتی بیشتر از مغازه های سطح شهر خرید کنند.

بازار روز هفتگی سیاهکل (۳)

چند سالی است که رونق قدیمی بازار سیاهکل از بین رفته و روستاییان زحمتکش هر چند وقت یک بار به محل جدیدی سوق داده می شوند و البته هنوز هم جایگاهی در شأن و منزلت این بزرگ زنان و مردان روستایی که در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» به واقع به صورت عملی با تولید محصولات در خانه هایشان اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرده اند، به آنها داده نشده است.

بازار روز هفتگی سیاهکل (۰۳۷)

در گذشته نه چندان دور ۲ بازار در کنار یکدیگر در خیابان شهدای سیاهکل برپا می شد که به همین دلیل مردم منطقه این خیابان را به نام خیابان بازار نیز می شناسند. یکی از این دو بازار میزبان محصولات مردم روستاها بود که به «گالش بازاری» معروف می باشد. روستاییان زحمتکش سیاهکلی در این بازار تولیدات خود را عرضه می کردند که بسیار نیز مورد توجه خریداران قرار می گرفت و در بازار دیگر میوه، سبزی، لباس و … توسط دست فروش ها و دوره گردها به فروش می رسید.

بازار روز هفتگی سیاهکل (۴)

در دوره سوم شورای اسلامی شهر سیاهکل، شهرداری سابق تصمیم گرفت محل بازار را تغییر بدهد و دلیل اصلی این کار خود را روان سازی ترافیک داخل شهر و ساماندهی بازاریان عنوان کرد.

با این تصمیم شورا و شهردار سابق؛ بازار هفتگی سیاهکل از خیابان شهدا به خیابان کنار کانال آب که متعلق به آب منطقه ای می باشد منتقل شد.

بازار روز هفتگی سیاهکل (۴۸)

 

در بازار هفتگی فعلی سیاهکل علاوه بر فروش میوه و تره بار؛ پارچه، لباس، کفش، مرغ، روغن، شامپور، انواع سس و محصولاتی که در سوپر مارکت ها به فروش میرسد، ماهی، چای، گل و گیاه و برخی از لوازم و محصولات خانگی عرضه می شود.

بازار روز هفتگی سیاهکل (۱۶)

ریختن زباله به درون کانال آب به خصوص در فصل هایی که در آن آب نیست و مزاحمت برای خانه های اطراف این بازار از جمله دیگر مشکلات موجود در این بازار می باشد.

دو سرویس بهداشتی در این بازار قرار دارد که یکی از آنها قابل استفاده نیست. بازاریان از کیوسک هیئت محبان ولایت برای انجام فریضه نماز استفاده می کنند.

بازار روز هفتگی سیاهکل (۴۴)

عیسی کاظمی شهردار سیاهکل در جلسه ای که با هیئت رئیسه اتاق اصناف این شهرستان برگزار شد، گفت: در زمانی که رنجبر شهردار سیاهکل بود، ۱۲۶ جایگاه در بازار جنب کانال آب سیاهکل با قیمت ۸۰۰ هزار تومان به سیاهکلی ها داده شد. از این تعداد ۲۷ نفر جایگاه خودشان را به قیمت بین ۳ تا ۷ میلیون تومان فروختند، ۳۸ نفر جایگاه های خودشان را به دیگر کاسب ها اجاره دادند و هم اکنون ۶۱ نفر از سیاهکلی ها در این بازار در حال فعالیت هستند.(لینک خبر)

بازار روز هفتگی سیاهکل (۳۷)

طبق آماری که فرمانداری سیاهکل اعلام کرده است؛ ۷۳ درصد از افرادی که در این بازار کاسبی می کنند غیر سیاهکلی هستند و در ماه بیش از یک میلیارد تومان از مبلغی که مردم سیاهکل برای خرید از این بازار هزینه می کنند به خارج از شهرستان رفته و در آنجا هزینه می شود و این یعنی خارج شدن نقدینگی از شهرستان سیاهکل!!!

بازار روز هفتگی سیاهکل (۲۳)

پس از صحبت های فرماندار سیاهکل در جمع بازاریان مبنی بر اینکه بازار سیاهکل خاری در چشم است که باید برداشته بشود و پس از آن بازارچه های دائمی درسیاهکل ایجاد شود و دلیل این حرف خود را عدم اشتغال جوانان سیاهکلی در بازار روز و خروج چندین میلیونی پول مردم از شهرستان عنوان کرد و تا مهرماه برای همه بازاریان و صاحب نظران برای دادن طرح و ارائه نظر پیرامون بازار و پس آن ساماندهی بازار کنونی زمان تعیین کرد؛ برخی از این گفته و تعیین ضرب الاجل خوشحال و برخی نیز دلخور شدند.(لینک خبر)

آنهایی که نگران تعطیلی بازار بودند چنین گمان کردند که با ایجاد بازارچه های دائمی؛ بازار سیاهکل که قدمتی دیرینه دارد از بین خواهد رفت. اما لزوم تغییر رویه بازار بدان معنایی که این افراد گمان می کنند نیست.

بازار روز هفتگی سیاهکل (۹)

همانطور که در جلسه هیئت رئیسه اصناف با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر سیاهکل مطرح شد و فرماندار سیاهکل که این موضوع را برای اولین بار مطرح کرد؛ هیچکدام از این افراد به دنبال حذف بازار هفتگی سیاهکل نیستند، بلکه همه آنها در تلاش هستند تا بازار بی در و پیکر سیاهکل را ساماندهی کنند.

بازار روز هفتگی سیاهکل (۱۰)

به نظر می رسد ایجاد میدان میوه و تره بار، ساماندهی فروش محصولات روستاییان(گالش بازاری)، ایجاد بازارچه محصولات صنایع دستی و ایجاد بازارچه دائمی میوه و تره بار و حتی بازارچه ماهی از جمله اهداف مسئولین و بازاریان است که به دلیل متفاوت بودن نحوه سخن گفتن هریک از آنها، گاهی اوقات برداشت های متفاوتی از حرف های آنها می شود.

بازار روز هفتگی سیاهکل (۱۱)

تا اینجای کار به صورت کامل مشخص است که هیچکدام از مسئولین، بازاریان و مردم سیاهکل به تعطیلی بازار هفتگی رضایت ندارند، بلکه همه آنها اعلام می کنند که بازار هفتگی می بایست ساماندهی شده و در کنار آن چند بازارچه دائمی درسیاهکل ایجاد شود.

بازار روز هفتگی سیاهکل (۱۳)

خروج نقدینگی از شهر سیاهکل توسط کاسب های غیربومی، کم بودن درآمد بازاریان سیاهکلی، بیکاری جوانان و خروج آنها از شهرستان برای پیدا کردن شغل مناسب، بالا رفتن سن ازدواج در دخترها به دلیل خروج پسرهای جویای کار از سیاهکل و … نیز از دلایل ضرب الاجل قرار دادن تصمیم گیری برای بازار هفتگی سیاهکل می باشد.

بازار روز هفتگی سیاهکل (۳۲)

ایجاد و نظارت بر بازارچه های دائمی توسط اصناف و نهادهای نظارتی و ایجاد حس رقابتی که با تشکیل آنها درسیاهکل ایجاد می شود؛ از فروش محصولات به قیمت بالا در آن جلوگیری می کند به طور مثال در صورتیکه بازار سبزی فروشان درسیاهکل ایجاد بشود به دلیل حس رقابتی که بین فروشندگان ایجاد می شود، همه آنها برای جذب مشتری، محصولات خود را به قیمت پایین عرضه می کنند اما وقتیکه به غیر از روزهای بازار تنها یک یا دو سبزی فروشی درسیاهکل وجود داشته باشد؛ هیچ حس رقابتی برای آنها ایجاد نمی شود.

بازار روز هفتگی سیاهکل (۴۰)

اما چیزی که نیاز به همت همگان از جمله مسئولین، بازاریان و مردم سیاهکل دارد؛ ساماندهی بازار است و سخن گفتن از تعطیلی بازار به جایی نمی رسد.

حال باید منتظر ماند و دید که مسئولین چگونه اینکار مهم یعنی ساماندهی بازار را اجرایی خواهند کرد؛ زیرا این کار به صورت مستقیم به معیشت اقشار آسیب پذیر نه تنها شهر سیاهکل، بلگه شهرستان سیاهکل مربوط می باشد.

گزارش تصویری

بازار روز هفتگی سیاهکل (۱)

بازار روز هفتگی سیاهکل (۲۲)بازار روز هفتگی سیاهکل (۶)

بازار روز هفتگی سیاهکل (۱۷)بازار روز هفتگی سیاهکل (۱۲)بازار روز هفتگی سیاهکل (۷)بازار روز هفتگی سیاهکل (۵)بازار روز هفتگی سیاهکل (۱۴) بازار روز هفتگی سیاهکل (۱۵)بازار روز هفتگی سیاهکل (۲)بازار روز هفتگی سیاهکل (۲۹) بازار روز هفتگی سیاهکل (۱۸) بازار روز هفتگی سیاهکل (۱۹) بازار روز هفتگی سیاهکل (۲۰) بازار روز هفتگی سیاهکل (۲۱) بازار روز هفتگی سیاهکل (۲۳) بازار روز هفتگی سیاهکل (۲۴) بازار روز هفتگی سیاهکل (۲۵) بازار روز هفتگی سیاهکل (۲۶) بازار روز هفتگی سیاهکل (۲۷) بازار روز هفتگی سیاهکل (۲۸)
بازار روز هفتگی سیاهکل (۳۰) بازار روز هفتگی سیاهکل (۳۱)
بازار روز هفتگی سیاهکل (۳۳) بازار روز هفتگی سیاهکل (۳۴) بازار روز هفتگی سیاهکل (۳۵) بازار روز هفتگی سیاهکل (۳۶) بازار روز هفتگی سیاهکل (۰۳۷) بازار روز هفتگی سیاهکل (۳۷) بازار روز هفتگی سیاهکل (۰۳۸) بازار روز هفتگی سیاهکل (۳۸) بازار روز هفتگی سیاهکل (۰۳۹) بازار روز هفتگی سیاهکل (۳۹) بازار روز هفتگی سیاهکل (۴۰) بازار روز هفتگی سیاهکل (۴۱) بازار روز هفتگی سیاهکل (۴۲) بازار روز هفتگی سیاهکل (۴۳) بازار روز هفتگی سیاهکل (۴۴) بازار روز هفتگی سیاهکل (۴۵) بازار روز هفتگی سیاهکل (۴۶) بازار روز هفتگی سیاهکل (۴۷) بازار روز هفتگی سیاهکل (۴۸) بازار روز هفتگی سیاهکل (۴۹)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه