جان دهها انسان قربانی بی توجهی دولت به مدیریت بحران + تصاویر

کشور ما جزو کشورهای حادثه‌خیز دنیاست و ۳۱ نوع حادثه طبیعی را شناسایی و تجربه کرده است ولی علی‌رغم اهمیتی که مدیریت بحران دارد، توجهی از سوی دولت به آن نشده است.

جان دهها انسان قربانی بی توجهی دولت به مدیریت بحران + تصاویر

به گزارش ۸دی، ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی، کشوری حادثه خیز طبیعی است و از ۴۲ نوع حادثه طبیعی شناسایی شده در دنیا ۳۱ حادثه در کشور تجربه شده است.

بیش از ۷سال از تشکیل آزمایشی سازمان مدیریت بحران کشور می‌گذرد، سازمانی که نقش آن در بحران و حوادث طبیعی براساس قانون همچنان مشخص نیست و در اولویت چندم مسئولان قرار گرفته است. با توجه به حادثه خیر بود کشور نیاز است که تکلیف این سازمان در ابعاد مختلف هرچه سریعتر مشخص شود.

عدم هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله (هلال احمر، مدیریت بحران، اورژانس، پزشکی قانونی و…) در مدیریت بحران وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند.

استان تهران با توجه به موقعیت سیاسی و پایتختی جزو استان‌های برخوردار کشوراز لحاظ امدادی و مدیریت بحران محسوب می‌شود ولی اقدامات صورت گرفته در این زمینه جوابگو نیست.

در ۲۸ تیر سال‌جاری در منطقه کن و سولقان سیلابی رخ داد که بدلیل عدم اطلاع رسانی از سوی سازمان هواشناسی و ناهماهنگی در مدیریت بحران، ۸ نفر از شهروندان جان باختن و سریال تکراری مقصر دانستن دستگاه‌های مختلف از سوی مسئولان آغاز شد.

در ساعات آغازین این حادثه ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران از کشته شدن ۲۰ نفر خبر داده بود که تنها ۸ نفر از آن‌ها به همراه مفقود شدن ۳ نفر تایید شد.

پس از این حادثه در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ سیلابی دیگر در قیامدشت اتفاق افتاد و ۶ نفر دراین حادثه جان خود را از دست دادند. قطعا می‌توان جلوی خسارت‌های ناشی از این حوادث را گرفت.

 

سازمان مدیریت بحران کشور در شأن و اندازه کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت نیست

فرهاد بشیری، نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس اظهار داشت: مسئولین با کمک مردم باید نسبت به پیشگیری و کاهش حوادث طبیعی در کشور اقدام کنند و در این خصوص باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: مسئولین پس از حادثه در محل وقوع حوادث می‌رسند، اما آنچه مسلم است باید از نظر امکانات و تقسیم وظایف بین‌بخشی آماده باشند.

بشیری با اشاره به اینکه نباید با یک سیل جزئی جان چند تن از هم‌وطنانمان گرفته شود، گفت: مدیریت بحران باید تعامل و ارتباط بیشتری با رسانه‌ها داشته باشد که در هنگام وقوع حادثه اطلاع‌رسانی گسترده‌ای صورت بگیرد.

وی درباره عملکرد سازمان هواشناسی نیز اظهار داشت: این سازمان امکانات و تجهیزات لازم را برای تشخیص وضعیت هوا و بارندگی‌های شدید ندارد و باید تقویت شود. در سیل کن و سولقان نیز این سازمان نتوانست به درستی اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: سازمان مدیریت بحران کشور در شأن و اندازه کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت نیست و باید برای این سازمان برنامه‌ریزی بهتری صورت گیرد.

بشیری یادآور شد: نباید در هنگام حادثه پمپ آب کار نکند، باید تمامی وسایل مدیریت بحران آماده باشد تا بتوانند خیلی سریع‌تر جلوی خطرات ناشی از حادثه را بگیرند.

وی گفت: دولت باید تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیاز سازمان مدیریت بحران را مهیا کند.

کوتاهی مسئولان در بحران بازی با جان آدم‌هاست/اولویت نخست باید فرهنگ‌سازی باشد

مجتبی رحماندوست، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری فارس، اظهارداشت: باید مسئولان اجرایی نسبت به امنیت مردم در هنگام حوادث اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: مسئولانی که در این زمینه کوتاهی می‌کنند با جان آدم‌ها بازی کرده‌اند. وزارت نیرو و شهرداری‌ها موظف هستند نسبت به ایجاد کاهش خطرات بلایای طبیعی اقدام کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: باید نسبت به فرهنگ‌سازی مردم نیز اقدام شود. در حادثه اخیر، سازمان هواشناسی و دستگاه‌های ذیربط سیلاب و بارش شدید باران را اعلام کرده بودند و نباید مردم در حاشیه رودخانه‌ها در این مواقع حضور داشته باشند.

رحماندوست با تاکید بر اینکه باید در اولویت مدیریت بحران، فرهنگ‌سازی مقابله با بحران باشد، گفت: در صورتی که فرهنگ‌سازی لازمه صورت نگیرد هر مقدار که هشدار نیز داده شود بازهم شاهد تلفاتی در هنگام حوادث کوچک خواهیم بود. صدا و سیما و رسانه‌ها نقش بسزایی در این فرهنگ‌سازی و کاهش خطرات بلایای طبیعی دارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وزیر و یا رئیس سازمان مدیریت بحران برای توضیحات در خصوص حادثه سیلاب به مجلس احضار می‌شوند، گفت: در کمیسیون اجتماعی مجلس در این خصوص بحثی صورت نگرفته است و اگر احضار آنها تاثیری در کاهش بلایای طبیعی دارد قطعاً این اقدام صورت می‌گیرد.

رحماندوست درباره عملکرد سازمان هواشناسی نیز اظهارداشت: این سازمان نیاز به تجهیزات و نیروهای تخصصی دارد که باید نسبت به تامین آن اقدام شود.

مسئولان مدیریت بحران در مواقع بحران خوابند

مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس گفت: جلسه‌ای با مسئولین مدیریت بحران داشته‌ایم تا درباره ساخت و سازهای در مسیر رودخانه‌ها تصمیم‌گیری‌ شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید بین مسئولین مدیریت بحران و سایر سازمان‌ها مدیریت یکپارچه ایجاد شود، گفت: باید هرکدام وظایف خود را بدانند و در مواقع بحران با همکاری، مشکلات را برطرف کنند.

وی به فناوری‌های روز اشاره کرد و گفت: با وجود فناوری‌هایی که وجود دارد در برخی از موارد در خصوص اعلام وضعیت هوا کارها به درستی صورت نمی‌گیرد و کوتاهی‌هایی در این زمینه انجام شده است.

شاکری با بیان اینکه نباید زحمات ستاد مدیریت بحران را هم نادیده گرفت، گفت: اما کوتاهی‌هایی هم صورت می‌گیرد.

وی به سیلاب کن اشاره کرد و گفت: در این موارد کوتاهی‌هایی صورت گرفت و جاده چالوس بر اثر سیلاب به پارکینگ تبدیل شده بود حتی امدادرسانی به درستی صورت نمی‌گرفت.

به گفته شاکری، تمرین‌های ستاد مدیریت بحران نسبت به حوادث ضعیف است، باید مانورها و رزمایش‌هایی صورت گیرد.

به اعتقاد عضور شورای شهر، مسئولین مدیریت بحران در مواقع بحران خوابند.

 

مدیریت بحران در دستور کار دولت نیست/ فعالیت سازمان مدیریت بحران کشور غیر قانونی است

سید مهدی هاشمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری فارس، اظهار داشت: از تلفات حوادث طبیعی اخیر متاثر و متاسف شدیم.

وی ادامه داد: در موضوع مدیریت بلایای طبیعی پیگیری‌هایی صورت گرفته و نشان داده که متاسفانه مدیریت بحران در دستور کار مسئولان ارشد و دولت نیست و همینطور وزارت کشور نیز نسبت به این موضوع جدیت لازم را ندارند.

هاشمی بیان داشت: علی‌رغم پیگیری‌های متعدد پاسخ قانع کننده‌ای تا کنون وجود نداشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه مدیریت بحران تجربه‌های گذشته را نادیده گرفته است و بحران جدی در مدیریت بحران کشور وجود دارد و همین موضوع نیز منجر به بروز افزایش تلفات حوادث طبیعی شده است. در صورتی که بخش قابل توجهی قابل پیشگیری بوده است.

وی درباره سیل اخیر نیز اظهار داشت: این موضوع می‌توانست دنبال شود و یکی از دلایلی که بنده استیضاح وزیر را امضا کرده‌ام عدم توجه به موضوع ستاد مدیریت بحران در وزارت کشور و بی‌توجهی به تجارت و سابقه گذشته در تهیه لایحه جدید این سازمان بوده است.

هاشمی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت بحران کشور به صورت غیر قانونی فعالیت می‌کند، گفت: قانون جدیدی برای این سازمان مصوب نشده و قانون قبلی نیز تمدید نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: از ریاست محترم جمهور و مسئولان ارشد درخواست می‌کنیم که به این موضوع توجه جدی داشته باشد و در دستور کار خود قرار دهند.

هاشمی یادآور شد: با توجه به حوادث اخیر انتظار می رفت شورای عالی مدیریت بحران تشکیل جلسه می داد و گزارشی از عملکرد دستگاه‌های ذیربط ارایه و سپس تمهیدات و تصمیمات لازمه اتخاذ می‌شد.

ستاد مدیریت بحران به خواب عمیق رفته است

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: این اتفاق خارج از حریم شهر تهران بوده است و نشان می‌دهد که تهران شهری بی دفاع در مقابل سیل و زلزله است و بایستی متولیان امر از جمله وزارتخانه های نیرو و جهاد حضور جدی را در این حوادث داشته باشند.

وی افزود: این حادثه نشان داد که بایستی ستاد مدیریت بحران جدی‌تر به وظایف خود عمل کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با انتقاد از جایگاه ستاد مدیریت تهران تاکید کرد: جایگاه این ستاد در حد معاون وزیر است و سایر دستگاه ها از آن تبعیت نمی‌کنند و به تبع لازم است جایگاه این ستاد ارتقا پیدا کند.

وی اظهار امیدواری کرد جایگاه ستاد مدیریت بحران ارتقا یابد و رئیس این ستاد رئیس جمهور شود و برای اینکه حوزه های نظامی و انتظامی نیز از این ستاد تبعیت کنند بایستی جانشین ستاد مدیریت بحران را نیز فرمانده کل قوا تعیین کنند.

حافظی خاطرنشان کرد: برای خروج از بن بست‌های ایجاد شده تنها راهکارهای مدنظر اصلاح ساختار مدیریت بحران است و سازمان پدافند غیرعامل می‌تواند در این ستاد ادغام شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: منشا سیل اخیر خارج از محدوده شهر تهران بوده و وزاتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و سایر متولیان باید برای نقاط خطر پذیر فکری کنند.

وی اظهار داشت: مناسب‌ترین و ارزان‌ترین راهکار ایجاد حوضچه های وسیع آرامش تا مسیر سیلاب است.

وی با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران در خواب عمیق رفته است تصریح کرد: حاصل این خواب عمیق این آسیب‌هایی که به شهر وارد می‌شود به طوری که سیل از شرقی‌ترین نقطه اتوبان همت شروع و تا بیمارستان بعثت ادامه داشت و این سیل گل و لای مسیر خود را به شهر هدایت کرده است.

حافظی ضمن اشاره به اقدامات شهرداری تهران در سیل اخیر گفت: شهرداری تهران توانست ظرف مدت ۴۸ ساعت گل و لای وارد شده به شهر را جمع‌آوری کند.

 

ساخت و سازهای بی‌رویه در بستر رودخانه‌ها/ تهران ناتوان در برابر بارش/ برگزاری جلسه با مسئولان مدیریت بحران

محمد حقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس به سیلاب های اخیری که در کلانشهر تهران و سایر شهرها رخ داد و بعضاً منجر به کشته شدن برخی از هم‌وطناتنمان شده است، اشاره کرد و گفت: مسیرهای اصلی رودخانه‌ها در معرض نابودی است.

وی با بیان اینکه مسیر رودخانه ها یا از بین رفته است یا خروجی‌ها ورودی‌های آن را محدود کرده‌اند، گفت: ۷ روددره اصلی در تهران داریم که شریان های حیاتی هستند، اما در حال حاضر خیلی از آنها استفاده نمی‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به جوی‌ها و انهار شهر تهران اشاره کرد و گفت: قرار بود که این جوی‌ها در مواقع بارانی کمک‌حال شهر باشند و نقش اساسی داشته باشند، اما امروز از عرض آنها کم و به عرض خیابان که محل عبور و مرور خوردوهاست اضافه شده است.

به اعتقاد حقانی، روددره‌ها و جوی‌ها کارکرد اصلی خود را از دست داده‌اند و متأسفانه ساخت و سازهای بی‌رویه ساختار روددره‌ها را از بین برده است.

حقانی همچنین به نقش قنوات اشاره کرد و گفت: براساس خاکبرداری‌های بی‌رویه، قنوات نیز کارکرد اصلی خود را از دست داده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران به موضوع جمع‌آوری آبهای سطحی اشاره کرد و گفت: از ۲۰ سال پیش این موضوع مطرح بوده است و قرار بود که کانال‌هایی برای جمع‌آوری آبهای سطحی ایجاد شود، اما این امر صورت نگرفت و کار نیمه تمام رها شده است. و فکر نمی‌کنم تا ۲۰ سال آینده این موضوع درست شود.

وی در بخش دیگر سخنانش به پوشش‌های گیاهی اشاره کرد و گفت: متأسفانه پوشش‌های گیاهی را در مزارع و باغات از دست داده‌ایم، حریم شهر یک حلقه حفاظتی ندارد و همه این موارد باعث می‌شود با اندکی بارش، تهران ناتوان شود و به یک شهر بی‌دفاع تبدیل شود.

حقانی اضافه کرد: اگر زیرساخت نداشته باشیم، در مواقع بحران کاری از دست ما بر نمی‌آید.

وی همچنین به زلزله در تهران اشاره کرد و گفت: متأسفانه تمام گسل‌ها بارگذاری شده و ساخت و ساز در این مسیر انجام شده است و اگر زلزله‌ای رخ دهد، تهران ویران می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به استفاده از تکنولوژی برای اداره‌های هواشناسی اشاره کرد و گفت: باید از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شود تا در مواقع بحران دچار بحران نشویم، چرا که سازمان هواشناسی می‌تواند هشدارهای لازم را قبل از وقوع حادثه اعلام کند.

حقانی همچنین به برگزاری جلساتی با مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: جلساتی در این زمینه برگزار شده تا بتوانیم در مواقع بحران به بهترین شکل رفتار کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
از ماست که بر ماست. ساخت و ساز بی رویه، از بین بردن پوشش گیاهی، نابود کردن جنگل ها، حفاری های بی رویه و الخ...
در حاشیه