نقدی بر فیلم جنگ جهانی z / با اسلام هراسی زمینه نجات دنیا را فراهم کنید+ تصاویر

در حقیقت زامبی کیست؟ چه جریان و یا چه تفکری است؟ از کجا آمده و علت پرداختن بیش از حد به این موضوع در فیلمها و بازی های رایانه ای در چیست؟

نقدی بر فیلم جنگ جهانی z / با اسلام هراسی زمینه نجات دنیا را فراهم کنید+ تصاویر

به گزارش سرویس سینمایی ۸دی نیوز، فیلم سینمایی جنگ جهانی زامبی/ world war z به کارگردانی مارک فورستر و با بازی براد پیت محصول سال ۲۰۱۳ امریکا با ۲۰۰ میلیون دلار هزینه به عنوان پر خرج‌ترین فیلم تاریخ سینمای« زامبی‌ها » تبدیل شده است و همچنین شش کمپانی بزرگ فیلمسازی در ساخت این فیلم مشارکت داشتند.این فیلم بر اساس کتاب تاریخ شفاهی جنگ زامبی‌ها نوشته Max Brooks ساخته شد و متیو مایکل کارناهال به عنوان فیلمنامه نویس تغییرات زیادی در آن ایجاد کرد.

داستان فیلم درباره جری لین کارمند سازمان ملل متحد با بازی براد پیت است که برای مقابله با یک بیماری عالمگیر که باعث تبدیل انسان ها به زامبی ها شده و تهدیدی برای ارتش ها و حکومت ها و فراتر از آن تهدیدی برای نژاد بشری است، دنیا را زیر پا می گذارد و در نهایت راه حل آن را پیدا میکند.

IMAGE634998975693699083

پیش از نقد محتوایی نقد فنی فیلم را مورد بررسی قرار میدهیم.

نقد فنی:

فیلم جنگ جهانی Z به واسطه ی اینکه در برگیرنده ی پیامی جهانی است به تفاخر دارای سکانس هایی متفاوت با وسعت جهانی است به طوریکه شروع فیلم از فیلادلفیا آغاز میشود سپس به نیوارک، نیوجرسی و بعد به یک ناو هواپیما بر در سواحل شرقی امریکا منتقل شده و از آنجا با سفری طولانی به کره جنوبی، اسرائیل و در نهایت کاردیف ادامه می یابد که به همین جهت در فیلم شاهد لوکیشن های گوناگونی از مناطق جغرافیایی هستیم.

نقطه آغازین شروع قصه با آرامش خانوادگی براد پیت در نقش جری لین ، شخصیت اصلی داستان شروع میشود که البته این آرامش با اخطار های رادیو و تلویزیونی تحت شعاع قرار میگیرد و مخاطب را آماده یک اتفاق میکند که یکباره در خیابان با هجوم زامبی ها و حجم عظیمی از تماسها و فرار و کشتار و انفجار روند آرام داستان را ملتهب می کند.

شروع نا امیدانه ای دارد و در نگاه اول اینطور به نظر میرسد که در دکوپاژ فیلم چیزی کم داریم اما شاید سازنده فیلم میخواست اینطور القا کند که این بیماری زامبی ناگهانی فراگیر میشود که اگر به این معنی باشد آمادگی و اطلاعات نیروهای امنیتی از این قضیه ، این گفته را رد میکند.

World War Z

استفاده از لرزشهای دوربین و نماهای بسته درگیری ها و نماهای باز جمعیت در حال فرار و انفجارها ، حس ترس و هیجان را در بیننده تزریق میکند و شخصیت اصلی داستان را خیلی زود وارد جریان اصلی فیلمنامه میکند و روند ماجرایی و پر التهابی که برای او ترسیم شده است بیننده را مجاب میکند که تا آخر ماجرا پای فیلم بنشیند.

روند فیلم بسیار سریع کارگردانی شده است و اینگونه به نظر میرسد که کارگردان وقت کمی داشته و زودتر قصد داشته که راه حلی برای این مشکل پیدا کند اما وجود صحنه های اکشن فیلم و جذابیت داستان ، نقطه گم شده و سردرگم را در فیلم محو و نظر بیننده را به سمت دیگری جلب میکند.

این فیلم دارای ظرفیت سرگرم کنندگی قابل توجهی است اما مکررا روایت قصه در فیلم جای خود را به نماهای CGI(تولید شده با کامپیوتر) از ازدحام زامبیها میدهد و جلوه های بسیار مهیجی که از نظر انسانی در کمتر فیلمی دیده شده است، بسیار قابل احساس و باورپذیر می باشد که بار دیگر قدرت فیلمسازی سینمای غرب را به جهان به رخ میکشد.

اما داستان فیلم با ارائه یک راه حل ساده که تقریبا بیخود و بی جهت باعث کشدار شدن قصه شده بود، تمام میشود و به نوعی مخاطب را دلسرد میکند به نوعی که سرانجام این حادثه مشخص نمیشود و شاید هم پایانی باز برای شماره های بعدی و در واقع همه ی فیلمهایی با موضوع زامبی ها اینگونه هستند و اقتباس از این قبیل داستانها زیاد است.

096

نقد محتوایی:

فیلم world war z که در ژانر اکشن، درام ، ترسناک است و به سبب نوع داستان جزء فیلمهای آخرالزمانی سینمای غرب محسوب میشود، توانسته است که صرف هزینه های بالا در روند تولید این فیلم مفاهیم صهیون و اسلام هراسی را در لایه های زیرین فیلم به طور زیرکانه ای قرار دهد.

در حقیقت زامبی کیست؟ چه جریان و یا چه تفکری است؟ از کجا آمده و علت پرداختن بیش از حد به این موضوع در فیلمها و بازی های رایانه ای در چیست؟

در حقیقت سینمای غرب جریان زامبی‌ها را به اسلام و به خصوص شخص حضرت صاحب الزمان تعمیم میدهد که در این فیلم انسانها بعد از اولین تماس با افراد زامبی ظرف مدت ۱۲ ثانیه و در یک مدت با تاکید بر روی عدد ۱۲ زامبی و خطرناک میشوند که در جریان شناسی غرب بسیار به این عدد تاکید شده است.

در حقیقت سعی می‌شود که به مردم قبولانده شود که ایرانیان منتظر دوازدهمین امامشان هستند و لازمه ظهور او ایجاد آشوب و جنگ در دنیا می‌باشد به همین دلیل است که ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای بوده تا به وسیله آن با راه اندازی جنگ و نابودی اسرائیل زمینه ظهور دوازدهمین امام را فراهم کنند.
آنچه در این بین در خور توجه است این است که کتاب مقدس(انجیل متی باب ۲۷ آیات ۵۰ تا ۵۴، زکریای نبی باب ۱۴ آیات ۱۱ و ۱۲ ،حزقیال نبی باب ۳۷ آیات ۱۰ و ۱۱) به طور مستقیم به جریان زامبی‌ها به معنی  زنده شدن مردگان(رجعت) اشاره شده است.
منجی در این فیلم نیز به رسم بسیاری دیگر از فیلم‌های هالیوود سفید پوست، چشم آبی به تصویر کشیده شده است و در همه امور از نظامی گرفته تا پزشکی تخصص دارد و حتی با سقوط هواپیما هم کشته نمیشود.

52

این تبلیغات و مانور دادن‌ها روی موضوع زامبی‌ها باعث شد که این موجودات در فرهنگ جهان رخنه کنند به طوری که  ۱۲ اکتبر را به عنوان روز جهانی زامبی نامگذاری کردند و همچنین عطری با رایحه جسد انسان برای در امان ماندن از خورده شدن توسط زامبی‌ها تولید شد!

زامبی ها در فیلم از مرگ نمی ترسند که اشاره به روحیه شهادت طلبانه مسلمانان دارد و همچنین یشترین حجم وجود زامبی ها و مبارزه با آنان در بیت المقدس است، در واقع حساسترین منطقه جغرافیایی از لحاظ نبرد دو عقیده اسلام و اسلام ستیزی است.

5

سربازانی که چفیه سازمان فتح را بسته اند و با زامبی‌ها می‌جنگند(سازمانی که موافق صلح با اسرائیل است) و وقتی شخصیت اصلی داستان به آنجا سفر میکند تا تحقیقاتی را انجام دهد، دیالوگی از افسر موساد گفته میشود:هرچقدر جان انسانهای بیشتری را نجات دهیم با زامبی‌های کمتری مبارزه می‌کنیم(به این معنی که هر چه مردم بیشتری از فلسطین وجود اسرائیل را بپزیرند و تابع شوند بنابراین کمتر میمیرند)

و نیز وجود دیوار حائل(در تثنیه باب ۲۸ و اشعیاء نبی باب ۲۲ مستقیماً به دیوار حائل اشاره شده است،دیواری که مفهوم ذوالقرنینی دارد)
اشاره به شرق آسیا و هند:
-کره جنوبی کشور موفق در زمینه اشاعه مسیحیت(۳۰% مسیحی به خصوص پروتستانی)
-پیدا کردن راه نجات در جنوب شرق آسیا(زیرا امریکا از بین رفته است)
-اشاره عامل موساد به هند.

و حتی شاهد هستیم منجی که شخصیت اصلی و امریکایی داستان است و نجات دنیا در دستان او خواهد بود بعد از گذر از درگیریهایی از قلب فلسطین موفق به نجات یک سرباز اسرائیلی میشود و با هواپیما از آنجا دور شده و به عنوان تنها بازمانده ها قرار میگیرند.

original

منجی که یک سرباز اسرائیلی و یک تفکر خاص در برابر حجم عظیمی از مردمان دیگر برایش اولویت است!
در پایان راه حل world war z برای در امان ماندن از خطر زامبی‌ها یا از دید سازندگان این فیلم بهتر است بگوییم «اسلام» در درجه اول جدی گرفتن هشدارهای اسرائیل است و بعد، تزریق یک ویروس ناشناخته و نوظهور به بدن اشخاص که کنایه به عرفانهای نوظهور است و بیمار کردن مردم دنیا با عرفان‌های نوظهور تا به سمت ویروس اصلی که اسلام باشد، گرایش پیدا نکنند.

این تفکر چیره شده در سینمای هالیوود است،  هالیوودی که با هزینه‌های سرسام آور صرفا برای تفریح و سرگرمی فیلم نمی‌سازد بلکه به دنبال تقویت جریان فکری صهیونیست و اسلام هراسی است.

منتقد: محمد جواد فلاح

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
رضا
معلومه دودقیقه از فیلمم ندیدید.....ویروس نو ظهور....نجات بشریت به دست سرباز اسرائیلی......قضیه این بود که اگه مریض باشی و مرضیت جدی باشه این وروس به تو سرایت نمیکنه ...همین ویروس نو ظهور :)))
آنلاین در پاسخ به رضا
خوشبختانه فضای تحقیقات باز و آزاده، میتونی تحقیق کنی چون شما فیلم را برای سرگرمی میبینید به این خاطر به معانی توجه نمیکنید!
در حاشیه