مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان:

اسب کاسپین ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت ملی «اسب کاسپین؛ مهارت‌های سنتی پرورش و نگهداری» در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.

اسب کاسپین ثبت ملی شد

به گزارش هشت‌دی ولی جهانی صبح چهارشنبه با اشاره به ثبت ملی «اسب کاسپین؛ مهارت‌های سنتی پرورش و نگهداری» در فهرست میراث ناملموس کشور، اظهار کرد: عنوان یادشده به شماره ۲۸۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: در اجرای مواد ۱۱ و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حراست از میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و مواد ۲ و ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷ هیئت وزیران مراتب ثبت به اسدالله عباسی، استاندار گیلان ابلاغ شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: در این ابلاغیه آمده است هر گونه اقدام که موجب حراست پاسداری این میراث شود مورد تأکید است.

 اسب کاسپین با نام لاتین «Caspian horse»، گیل اسب، اسب گیلان، اسب شاه، یا اسبچه خزری (که امروز می‌گویند این نام اشتباه است چرا که اسب کاسپین به هیبت یک اسب کامل است) با قدمت بیش از پنج هزار سال به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین نژاد اسب‌های موجود در جهان محسوب می‌شود و پراکندگی فعلی آن از بهشهر مازندران در نزدیکی دشت ترکمن تا تالش در غرب گیلان است؛ ولی باشگاه‌های سوارکاری اسب کاسپین در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه