سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی گیلان خبر داد:

تولید ۵۰۰ تنی پیله‌تر ابریشم توسط نوغانداران گیلان

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی گیلان با اشاره به پایان برداشت پیله‌تر ابریشم در استان گفت: نوغانداران امسال ۵۰۰ تن پیله‌تر ابریشم برداشت کردند.

تولید ۵۰۰ تنی پیله‌تر ابریشم توسط نوغانداران گیلان

به گزارش هشت‌دی محمد گلشنی با بیان اینکه امسال ۱۳ هزار و ۶۰۷ جعبه تخم نوغان با قیمت هر جعبه ۲۰ هزار تومان در گیلان توزیع شده‌است، اظهار کرد: توزیع تخم نوغان ممکن است با توجه به عوامل مختلف اعم از میزان تولید، تقاضا و عرضه، بازار فروش و سیاست‌های دولتی در سال‌های مختلف متفاوت باشد.

وی که با ایرانا گفتگو می‌کرد افزود: پرورش کرم ابریشم، تولید ابریشم و محصولات آن از جمله فعالیت‌های مهم و ریشه‌دار خانواده‌های روستایی و شهری گیلان به شمار می‌رود که طی سالیان متمادی بخشی از هزینه‌های خانواده‌ها را پیش از دسترسی به درآمد سایر فعالیت‌های کشاورزی و غیر کشاورزی تأمین می‌کند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی گیلان بیان کرد: مناطق لنگرود، شفت، لاهیجان، فومن و صومعه‌سرا در گیلان به عنوان مناطقی با پتانسیل، برای پرورش کرم ابریشم شناخته شده‌اند و بیشترین میزان توزیع تخم نوغان و تولید پیله‌تر را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه نوغانداری در سال‌های اخیر تحولات مختلفی را تجربه کرده‌است، اضافه کرد: در گذشته نوغانداری به عنوان یکی از مشاغل اصلی و مزیت‌های منطقه به شمار می‌رفت و در حال حاضر هم در بسیاری از مناطق به خوبی به این حرفه پرداخته می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: گیلان با برخورداری سهمی معادل یک سوم نوغانداری کشور به لحاظ توزیع تخم نوغان و تولید پیله‌تر کرم ابریشم قطب این تولید و صنعت به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اقبال دوباره کشاورزان به کسب و کار نوغانداری طی یکی و ۲ سال اخیر و تشریح علل این مهم اضافه کرد: رونق بازار فروش، افزایش قیمت محصولات، ارتقای دانش فنی، حمایت دولتی با اعطای تسهیلات، بیمه پرورش کرم ابریشم، ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی به کشاورزان از جمله دلایل استقبال کشاورزان به حرفه و صنعت است.

گلشنی به حمایت‌های دولت برای توسعه نوغانداری در سال‌های اخیر اشاره و عنوان کرد: توزیع تخم نوغان هیبرید و نهال توت اصلاح شده یارانه‌ای، اعطای تسهیلات، ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی، ایجاد بازار فروش و بیمه پرورش کرم ابریشم از جمله حمایت‌های دولت در این بخش است.

وی اظهار کرد: ایجاد ساز و کار‌های مناسب برای خرید توافقی پیله‌تر توسط تجار و تولیدکنندگان نخ ابریشم در پنج استان کشور از جمله گیلان، توانمندسازی نوغانداران و کارشناسان مرتبط در قالب برگزاری دوره‌های آموزش نوغانداری و ساخت و بازسازی کارگاه ابریشم‌کشی خانگی، احیاء و توسعه باغات توت و افزایش تعرفه گمرکی واردات نخ ابریشم از ۱۵ درصد به ۲۶ درصد با هدف حمایت از تولیدات داخلی از جمله دیگر حمایت‌هاست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه