توقیف کشتی وابسته به آمریکا در جنوب ایران

توقیف یک کشتی با پرچم جزایر مارشال که به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی بدهی داشت، به سرعت در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت. نیروی دریایی ایران این کشتی را در آب های جنوب توقیف کرد.

توقیف کشتی وابسته به آمریکا در جنوب ایران

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از جام نیوز، توقیف یک کشتی با پرچم جزایر مارشال که به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی بدهی داشت، به سرعت در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت.

برخی رسانه‌های غربی توقیف این کشتی را به حوادث یمن ربط دادند و از مانور ایران در برابر ناوهای آمریکایی خبر دادند. برخی دیگر از رسانه‌ها نیز وابسته بودن جزایر مارشال به آمریکا را پوشش دادند و از بحرانی شدن اوضاع منطقه خاورمیانه و تنش میان ایران و عربستان نوشتند.

اما “محمد سعیدنژاد” مدیرعامل سازمان بنادر و دریا نوردی ایران در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا گفته است که شکایت شاکی خصوصی منجر به صدور حکم قضایی دادگاه در تاریخ ۲۵ اسفندماه سال گذشته برای توقیف اموال شرکت مرسک شده بود.

به گفته او گارد ساحلی ایران این کشتی را با حکم قضایی دادگاه استان تهران، در آب های ایران توقیف کرد.

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی ایران گفته‌اند به دلیل بدهی این کشتی را متوقف کرده‌اند خبرگزاری رویترز نوشته است که مقام‌های شرکت “مرسک” حاضر به اظهارنظر درباره این اتفاق نشده‌اند.

جزایر مارشال، کشوری کوچک به مساحت ۱۸۱ کیلومتر مربع در اقیانوس آرام است، که در اواخر دهه هشتاد میلادی از تسلط ایالات متحده خارج شد و اعلام استقلال کرد. جزایر مارشال از نظر دفاع نظامی، خدمات اجتماعی و یارانه هنوز هم وابسته به ایالات متحده آمریکاست.

توقیف این کشتی را از قاب رسانه‌های فارسی زبان غربی مرور می‌کنیم:

 

سایت بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) این خبر را با این جملات پوشش داد: «ایران یک کشتی تجاری به نام ‘مرسک تیگریس’ را در تنگه هرمز توقیف و آن را به سوی بنادر خود در خلیج فارس هدایت کرده است؛ حرکتی که به گفته ایران به دلیل شکایت خصوصی از شرکت مالک کشتی انجام شد اما وزارت دفاع آمریکا آن را ‘ظاهرا تحریک آمیز’ خوانده است.»

خبرگزاری رویترز می گوید که مبدا این کشتی بندر جده در عربستان سعودی بوده و به بندر جبل علی در امارات متحده عربی می رفته است.

به نوشته بی بی سی، این حادثه درحالی اتفاق می افتد که تنش میان ایران و عربستان بر سر بحران یمن به سرعت درحال اوج گیری بوده است.

ایران توقیف کشتی را مساله ای غیرنظامی دانسته و کمرنگ جلوه داده است. مقام های ایرانی می گویند توقیف این کشتی با حکم دادگاهی در تهران و به دلیل شکایت یک شاکی خصوصی از شرکت مالک کشتی صورت گرفته است.

“کلیف کاپچان” کارشناس گروه برآورد مخاطرات یوریژیا به رویترز گفت که این اقدام ایران ممکن است در واکنش به اعزام ناوهای آمریکایی به آب های یمن برای جلوگیری از هرگونه انتقال احتمالی سلاح از سوی ایران برای شورشیان یمن باشد.

سایت آمریکایی رادیو فردا (RADIOFARDA) ماجرا را این‌طور شرح داده است: این کشتی هنگامی که در حال عبور از تنگه هرمز به مقصد بندر جبل علی در امارات متحده عربی بود از سوی چندین ناو ایرانی محاصره و از آن خواسته شد که توقف کند. به دنبال امتناع ناخدای «مرسک تیگرز» از این دستور، به سوی آن تیر اخطار شلیک و سپس به سوی بندرعباس هدایت شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک سخنگوی پنتاگون در این زمینه گفت: «ناخدای کشتی در ابتدا از دستور طرف ایرانی برای حرکت بیشتر به سمت آب‌های ایران سرپیچی کرد ولی پس از شلیک تیر اخطار به سمت آن، ناچار به تبعیت از دستور شد.»

سرهنگ استیو وارن افزود: «این کشتی باری یک پیام اضطراری فرستاد و مرکز فرماندهی نیروی دریایی آمریکا مستقر در خلیج فارس، یک ناوشکن آمریکایی و یک جنگنده را برای رصد اوضاع به منطقه فرستاد.»

سایت صدای آمریکا (VOA) که به وزارت خارجه آمریکا وابسته است، در این خصوص نوشت: «آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه ایالات متحده در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا، با بیان این که هیچ شهروند آمریکایی در این کشتی باربری حضور نداشت، گفت با این حال “ما این تحولات  را با دقت دنبال می‌کنیم.”»

وی از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد و گفت وزارت دفاع آمریکا در این مورد اطلاع رسانی خواهد کرد.

“هوشنگ حسن‌یاری” کارشناس امور نظامی کالج سلطنتی کانادا در گفتگویی از عمان با بخش فارسی صدای آمریکا گفت، در نبود اطلاعات کامل از این ماجرا، باید گفت که هر کشوری این حق را دارد زمانی که کشتی که بدون هماهنگی وارد آب‌های سرزمینی آن می‌شود، آن کشتی را بازرسی کند و اگر مظنون بود، برای بررسی بیشتر به سواحل خود منتقل کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع می‌تواند به بحران یمن و اعزام ناوهای آمریکا به خلیج عدن ارتباط داشته باشد، گفت بدون دراختیار داشت اطلاعات کافی بسیار مشکل است که در این مورد اظهار نظر کرد، اما آنچه که این مساله را حادتر می‌کند، موضوع یمن و حضور بعضی از کشتی‌های نظامی ایرانی و آمریکایی و برخی از دیگر کشورها در آب‌های نزدیک یمن است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه