آقایان ولایتی و باهنر! لطفا دست از سر اصولگرایان بردارید

با انتشار اخبار نسبتا خوش از بالارفتن احتمال وحدت میان اصولگرایان ناب و انقلابی، در اردوگاه طیفی خاص، نگرانی هایی ایجاد شده است.

آقایان ولایتی و باهنر! لطفا دست از سر اصولگرایان بردارید

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از خیبر آنلاین، سال جاری یکی از حساس ترین مقاطع سیاسی کشورمان طی چندسال اخیر است؛ سالی که در انتهای آن، انتخابات مهم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

تجربه دهها انتخابات در انقلاب اسلامی بیانگر این واقعیت است که علاوه بر رقابت پرشور میان جریان ها، احزاب، جناح ها و افراد با دیدگاه های متفاوت جهت کسب آرا و اعتماد مردم، فرصت فعالیت خوبی برای “ابن الوقت ها” و افرادی است که در دوران قبل و پس از انتخابات در سکوت به سر می برند اما به واسطه شهرتی که پیدا کرده اند، در زمان مناسب، بر سر سفره آماده نشسته و از قضا، در اکثر مواقع موجب شکست طیف همسو با خود شده اند.

براساس این گزارش، مدتی است که اظهارات انتخاباتی برخی سیاسیون، به ویژه در اردوگاه گروه چندنفره اعتدالیون و بالتبع آن، در جریان موسوم به اصلاح طلب، اخبار انتخاباتی به جامعه تزریق می شود و مشخص شده است که این دو مجموعه، به شدت تمایل دارند تا فضای کشور، بسیار زودتر از آنچه که لازم است، انتخاباتی شود و اذهان از مسایل اصلی، به سمت این موضوع انحراف مقطعی پیدا کنند.

در این سوی اما جریان موسوم به اصولگرا، با چراغ خاموش مسایل انتخاباتی را پیگیری می کند و سعی شده تا به جای بیان مسایل خرد و جزیی، مباحث کلان موردتوجه قرار بگیرد که از جمله آنها، رصد موضوعات سیاسی کشور، بحث مهم مذاکرات هسته ای، اتفاقات منطقه ای و در نهایت، ایجاد وحدت میان اصولگرایان ناب و انقلابی است.

اما گهگاه، انتشار برخی مصاحبه ها از سوی بعضی افراد که رفتار و مواضعشان طی چندسال اخیر به شدت سوال برانگیز بوده، موجب بروز سوال هایی در افکار عمومی می شود و بایسته است بزرگان قوم اصولگرایی، از حالا برای این افراد تدبیر خاصی اندیشیده و به آنان تفهیم نمایند که دیگر صاحب جایگاه خاصی در اصولگرایی نیستند و فعالیت و اظهارنظر آنان، تنها به تشتت و تفرقه بیشتر کمک می کند.

از جمله این افراد می توان به علی اکبر ولایتی و محمدرضا باهنر اشاره کرد؛ اولی کاندیدای دو دوره انتخابات ریاست جمهوری که در سال ۸۴، پس از ثبت نام هاشمی رفسنجانی از حضور در رقابت ها انصراف داد و دومی، که نوع رفتار سیاسی وی در میان سیاسیون و افراد پیگیر کاملا آشناست و احتیاج به توضیح اضافه ندارد.

ولایتی که بسیاری او را مقصر اصلی شکست طیف موسوم به اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در سال ۹۲ می دانند، اخیرا در مصاحبه با یک نشریه اعلام آمادگی کرد که “حاضر است در صورت لزوم به ائتلاف اصولگرایان کمک کند”!

با خواندن این عبارت، پاسخی که بدون درنگ در اذهان خطاب به ولایتی شکل می گیرد این است که عدم حضور شما در فعالیت های انتخاباتی اصولگرایان و حضور آشکارا و خارج از پرده نشینی در جریان موسوم به اصلاح طلب و اعتدالیون، بهترین کمک به ائتلاف اصولگرایان است.

اگر از برخی سوابق کاری ولایتی عبور کنیم، اما اتفاقات رخ داده در سال ۹۲ و نقش برجسته او در پیروزی شیخ حسن روحانی موضوعی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت. بسیاری از فعالان سیاسی که پس از آن انتخابات، مجددا در فضای کشور آفتابی شدند، بارها از نقش انحصاری ولایتی در پیروزی روحانی و هماهنگی پشت پرده وی با ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی سخن گفتند و رسانه های مختلف نیز، انتصاب وی به عنوان رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت به امضای رفسنجانی را تشکر از اقدامات انتخاباتی وی ارزیابی کردند.

برای اطلاع از برخی مسایل پیرامون ولایتی، مطالب مختلفی در این پایگاه منتشر شده است که لینک آنها در ذیل این نوشته می آید.

علاوه بر ولایتی، محمدرضا باهنر نیز از جمله افرادی است که طی نزدیک به ۲۰ سال گذشته تلاش کرده تا در عرصه سیاسی کشور حضور پررنگ اما در سایه ای داشته باشد. وی که در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ریاست هماهنگی ستادهای ولایتی را برعهده داشت، با علم به اینکه آیت الله مهدوی کنی(ره) خواستار انصراف ولایتی شده بود و این خبر نیز در رسانه ها منتشر گردیده بود، و علیرغم عهدی که اعضای ائتلاف ۲+۱ (قالیباف، حدادعادل و ولایتی) با هم بسته بودند، اما به ایجاد تفرقه در مجموعه موسوم به اصولگرایی کمک کرد.

باهنر البته در انتخابات هیات رییسه مجلس در سال گذشته با کسب تنها ۱۰ رای بیشتر از الیاس نادران موفق به حضور چندین باره در جمع هیات رییسه مجلس شد و عدم توفیق در کسب اعتماد مجدد از نمایندگان مجلس در انتخابات هیات رییسه سال جاری برای وی به شدت محتمل است.

او در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز با علی مطهری، ائتلافی دونفره کرده بود و به اذعان خود، این ائتلاف کاملا خودجوش بوده است!

باهنر هم طی روزهای گذشته درباره وحدت اصولگرایان مطالبی را مطرح کرده و درباره نقش ولایتی و فرد دیگری در این رابطه اظهارنظر کرده که: “آن‌ها که هستند و دارند فعالیتشان را می‌کنند”!

از مجموع سخنان امثال ولایتی و باهنر این مساله استشمام می شود که با انتشار اخبار نسبتا خوش از بالارفتن احتمال وحدت میان اصولگرایان ناب و انقلابی، در اردوگاه طیفی خاص، نگرانی هایی ایجاد شده و عده ای می کوشند تا مجددا در لوای اصولگرایی، در مسیر این وحدت ایجاد اختلال نمایند؛ هرچند حنای آنان سالهاست که بی رنگ شده و عدم توفیقشان در انتخابات های مختلف ثابت شده است اما توانسته اند در طیف اصولگرایی ایجاد تردید و تشتت نمایند.

با این حساب، حضور این افراد در مجموعه های منتسب به اصولگرا در ایام انتخابات تنها به تفرقه و تشتت در این طیف منجر می شود و دلسوزانی که نزدیک به دوسال است تلاش های بی وقفه ای را برای ایجاد وحدت حداکثری آغاز کرده اند، باید به این مساله حساس شده و از همینک، راه را بر هر نوع تفرقه ای مسدود نمایند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه