مدیرعامل شرکت دانش بنیان گیلانی مطرح کرد:

آمادگی کمک برای جلوگیری از فساد هزاران تن کیوی در سردخانه های گیلان را داریم

مدیرعامل شرکت دانش بنیان راهبران توسعه پارسی گیل، گفت: این شرکت در بخش آرندی خود اقدام به طراحی و ساخت دستگاه مناسب جهت افزایش ماندگاری محصولات باغی و زراعی پس از مرحله برداشت با تکنولوژی پلاسمای اکسیژن کرد. این تکنولوژی، یک تکنیک جدید برای کاهش بار میکروبی در میوه‌ها و سبزیجات تازه بوده و به‌ طور بالقوه می‌تواند سطوح محصولات تازه را پاک‌سازی نماید.

آمادگی کمک برای جلوگیری از فساد هزاران تن کیوی در سردخانه های گیلان را داریم

به گزارش هشت دی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان راهبران توسعه پارسی گیل می گوید: رشد میکروبی نقش مهمی در کاهش کیفیت و عمر مفید میوه‌‌ها و سبریجات ایفا می‌کند. طی دو دهه اخیر تقاضا برای محصولات غذایی تازه و آماده مصرف با ارزش غذایی بالا و عاری از مواد نگهدارنده و افزودنی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از آنجایی‌که که سردخانه یک حلقه از زنجیره میوه را تشکیل می‌دهد، علیرغم رعایت کلیه نکات حین نگهداری از سایر عوامل در حلقه‌های پیشین خود تأثیر می‌پذیرد که می‌توان از زمان نامناسب برداشت، عدم رعایت نکات لازم در حین برداشت و آسیب‌های پوستی ناشی از آن، آلودگی میوه در باغ حین برداشت، ترکیب نامناسب سموم و کود در حین داشت، آلودگی بسته‌بندی میوه اعم از سبد، کارتن، جعبه، استفاده از پوشال نامناسب، استفاده نادرست از کاغذ گراف در بسته‌بندی و نظایر آن نام برد.

عباس رنجی افزود: کلیه عوامل یادشده در حین نگهداری میوه باعث کاهش کیفیت آن شده و ضایعات ناشی از پوسیدگی و آلودگی‌های قارچی را افزایش می‌دهد و رعایت نکات بهداشتی و رعایت دما، رطوبت و تهویه مطابق با استاندارد نگهداری هر کالا نمی‌تواند آن را کنترل یا از بین ببرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: همچنین میوه‌های فرازگرا در حین نگهداری تنفس می‌کنند و گاز اتیلن تولید می‌کنند که تولید این گاز سبب افزایش تنفس، تسریع رسیدگی میوه‌ها، کاهش مدت ماندگاری در سردخانه و درنهایت از دست رفتن کیفیت مناسب میوه هنگام ورود به بازار می‌شود. اتیلن تولیدی از میوه‌های فرازگرا بر کیفیت سایر میوه‌هایی تأثیر می‌گذارد که در سردخانه نگهداری می‌شوند و به اتیلن حساس هستند. از سویی دیگر رشد کپک و افزایش اتیلن نیز با هم رابطه مستقیم دارند، لذا استفاده از راهکارهایی که سبب کاهش آلودگی های پس از برداشت و اتیلن تولیدی میوه‌ها در سالن‌های نگهداری شود، می‌تواند کیفیت نگهداری میوه ها در سردخانه را بهبود داده و از ضایعات احتمالی بکاهد.

رنجی تصریح کرد: شرکت دانش بنیان راهبران توسعه پارسی گیل در بخش آرندی خود اقدام به طراحی و ساخت دستگاه مناسب جهت افزایش ماندگاری محصولات باغی و زراعی پس از مرحله برداشت با تکنولوژی پلاسمای اکسیژن نمود. سپس در مرحله تحقیق و توسعه دستگاه به عنوان تز دوره پسادکتری رشته تکنولوژی های صنایع غذایی دانشگاه Ardahanترکیه تاثیر این دستگاه بر روی ماندگاری گوجه فرنگی آزمایش شد که نتایج آن بیانگر عملکرد بالای این تکنولوژی می باشد.

وی اضافه کرد: در خصوص محصول کیوی نیز با توجه به پیش بینی شرکت می تواند به عنوان یک تکنولوژی هایتک جهت افزایش مدت زمان ماندگاری محصول در سردخانه ها کمک نماید. این تکنولوژی، یک تکنیک جدید برای کاهش بار میکروبی در میوه‌ها و سبزیجات تازه بوده و به‌ طور بالقوه می‌تواند سطوح محصولات تازه را پاک‌سازی نماید.

گفتنی است پلاسمای اکسیژن یک فناوری غیرحرارتی خشک و بدون نیاز به مواد شیمیایی است، که قادر به کار کردن به صورت مداوم در فشار اتمسفر است. پلاسمای اکسیژن در فشار اتمسفر به علت آنکه انرژی الکتریکی اعمال شده به آن به جای گرم کردن محیط گازی، صرف ایجاد الکترون های پر انرژی می شود، غالبا برای آنالیز شیمیایی و یا حذف عناصر نامطلوب از گازها به کار می رود. انرژی الکتریکی نهایتا منجر به تولید رادیکال های آزادی می شود که بسیار فعال تر و تاثیرگذارتر از اتم ها و مولکول های حالت پایه هستند. در این روش بطورمشترک، الکترون ها، یون های مثبت و منفی، رادیکال های آزاد، و دیگر مولفه های فعال اتمی و مولکولی در محیط گازی و در فشار اتمسفر ایجاد می گردد. تخلیه سد دی‌الکتریک یکی از موفق ترین روش ها در حذف موثر آلاینده های سمی محسوب می شود. این تکنولوژی قادر است با اکسید کرد میکروارگانیسم های محیط آنها را غیر فعال واز بین ببرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه