موافقت مجلس با بررسی دوفوریتی طرح اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه سالانه کشور

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز طرح اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه سالانه کشور به صورت دوفوریتی را مصوب کردند.

موافقت مجلس با بررسی دوفوریتی طرح اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه سالانه کشور

به گزارش ۸دی، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۳ آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اصلاح ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس به منظور اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه سالانه کشور، با بررسی دوفوریتی این طرح با ۱۸۹ رأی موافق، ۵۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

همچنین  محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز درباره نحوه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: نمایندگان محترم به این نکته توجه کنند؛ وقتی لایحه بودجه می‌آ‌ید بر اساس آیین‌نامه رسیدگی به لایجه یک شوری است، یعنی ما لایحه را بدون هیچ دخل و تصرفی به کمیسیون‌های تخصصی و بعد کمیسیون تلفیق می‌دهیم، بعد از بررسی‌های کمیسیون تلفیق که آنجا کلیات و جزئیات را بررسی می‌کنند، دوباره به صحن می‌آید و ما کلیات را تصویب می‌کنیم و بعد وارد جزئیات می‌شویم.

وی ادامه داد: اما دو سال متوالی است که وضعیت به گونه دیگر است یعنی در سال آخر مجلس دهم نیز این اتفاق افتاد که بعد از اینکه در تلفیق کلیات و جزئیات لایحه بودجه تصویب شده بود، کلیات در صحن رد شد، سال گذشته هم دوستان به یاد دارند که در بودجه ۱۴۰۰ کلیات در مجلس پس از تصویب در تلفیق رد شد، طبیعتاً وقتی کلیات رد شود باید به دولت بازگردد، به دولت بازگشت و دولت اصلاحاتی انجام داد و مجدداً به مجلس آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لذا در این رابطه بحث شد که اگر بررسی لایحه بودجه به صورت دو شوری شود، مناسب‌تر است، به همین دلیل در جلسه هیأت رئیسه بحث شد که این موضوع را در اختیار مجلس قرار دهیم و همان طور شود که نظر مجلس است، به هرحال این مسئله به صورت فوریت آمده و ما می‌خواهیم فوریت آن را مورد بحث بگذاریم، طبیعتاً دوستان اظهارنظر می‌کنند و تصمیم نهایی با مجلس است.

زنگنه به عنوان طراح طرح مذکور، در ابتدا در گلایه ای به دولت گفت: متاسفانه در لایحه بودجه ارسالی از سوی دولت تمام بندهایی که مربوط به شرکت های دولتی و اصلاح ساختار بودجه بود، عملاً حذف شده است که ای کاش نمایندگان سازمان برنامه و بودجه که سال گذشته در جریان بررسی قانون بودجه در مجلس حضور داشتند، به این مهم توجه می کردند که هیچکدام از ۱۱ بند اصلاح ساختار بودجه در لایحه دیده نشده و بندهایی هم سال گذشته در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس زحمت کشیدند و در بودجه آوردند، بخصوص در حوزه شرکت های دولتی، حذف شده اند.

وی درخصوص طرح اصلاح ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس یادآور شد: در ماده ۱۸۲ آمده است که ابتدا در مجلس روی کلیات لایحه بودجه صحبت شده و رأی گیری می شود و اگر رأی نیاورد همچون سال گذشته لایحه به دولت باز می گردد که اولاً یک ماه وقت کمیسیون تلفیق و مجلس گرفته می شود، بعد هم که به دولت برگردد، ممکن است ارقام و جداول تغییر کرده و مجدداً ۱۵ روز فرضاً کمتر یا بیشتر وقت مجلس گرفته شود.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس یازدهم تاکید کرد: ما هیچ اختیاری از نمایندگان سلب نکردیم،  فقط تنها کاری که انجام شده این است که کمیسیون تلفیق بعد از ۲ روز کلیات لایحه را بررسی کرده، بلافاصله گزارش آن را به صحن می آورد، اگر نمایندگان پذیرفتند، کمیسیون تلفیق جزئیات، تبصره ها و پیشنهادات را همچون روال قبل بررسی می کند، سپس گزارش آن را به صحن آورده و نمایندگان می توانند پیشنهادات خود را تنها در رابطه با جزئیات مطرح کنند و حتی پیرامون جداول نیز نظر بدهند، اما وارد کلیات نمی شویم و این امر باعث صرفه جویی در وقت مجلس می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس تصریح کرد: ما در طرح اصلاح ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس، بررسی لایحه بودجه دولت را از یک شوری به دو شوری تبدیل کردیم و یک تبصره تکمله آوردیم که اگر کلیات رد شد و به دولت بازگشت، در موعد قانونی دولت باید مجدد لایحه را به مجلس بازگرداند.

وی با اشاره به اعتراض برخی نمایندگان که معتقدند براساس ماده ۱۵۰ نباید اختیارات نمایندگان پیرامون اظهارنظر در مورد لایحه بودجه از آنها سلب شود، تاکید کرد: در مورد بودجه مواد ۱۸۲ و ۱۸۳ ملاک است، حتی نمایندگان می توانند در مورد جداول ۱ تا ۷، پیوست ها، تبصره ها و پیشنهادات، اظهارنظر کنند و هیچ حقی از آنها سلب نمی شود. ضمن اینکه هم اکنون دوفوریت آن مدنظر است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه