روحانی در افتتاحیه مجلس یازدهم:

مبنای همکاری‌ها دولت و مجلس چارچوب قانون اساسی است

رئیس‌جمهور گفت: هم دوران دولت چهار ساله و کوتاه است و هم دوران مجلس؛ اما با همکاری دولت و مجلس می توانیم‌ برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای مردم یادگار دائمی و ماندگاری بجا بگذاریم.

مبنای همکاری‌ها دولت و مجلس چارچوب قانون اساسی است

به گزارش ۸دی، سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

وی افزود: در ایران اسلامی مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم سالاری دینی است. اولین رکن دموکراسی در تاریخ ایران در ۱۱۴ سال پیش با مجلس شورای ملی آن زمان شکل گرفت. مجلس از مرحوم آخوند خراسانی و محقق نائینی تا امام راحل نهادی بوده که به عنوان نهادی مشروع و قانونی تلقی شده است. در مجلس شورای اسلامی از آغاز بزرگانی بر چنین صندلی‌هایی نشستند و ادای وظیفه کردند و از شهید آیت الله مدرس گرفته تا مقام معظم رهبری تا مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و تا شهیدانی همچون شهید رجایی شهید باهنر، شهید چمران در مجلس اول بر همین صندلی‌ها نشستند و به وظیفه مهم قانونگذاری پرداختند.

روحانی ادامه داد: هم دوران دولت و مجلس چهارساله و کوتاه است اما با همکاری دولت و مجلس می‌توانیم یادگاری دائمی و ماندگار برای دهه‌ها و حتی قرنها به یادگار بگذاریم و آن یادگار بزرگ قانون متقن صحیح کارآمد مفید برای جامعه است. مجلس‌ها و دولت‌ها آمدند و رفتند اما می‌بینید قانون مدنی کشور برای دهه‌ها و بیش از یک قرن به عنوان محکمترین قانون هنوز هم جای افتخار برای ایران و قانونگذاری ایران است.

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که دولت و مجلس در بسیاری از زمینه ها می‌توانند همکاری کنند اما بهترین همکاری لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است.  امیدوارم در یک سال باقی مانده این دولت و آغازین سال این مجلس بتوانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

روحانی تاکید کرد: مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما مجلس و تک تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسوول می‌دانیم آنچنان که قانون اساسی این را می‌گوید.

وی گفت: اگر همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، برای مصالح ملی و برای هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی و حوزه‌های انتخابیه ترجیح دهیم که بی‌تردید مجلس نه مجلس حوزه‌های انتخابیه، نه مجلس اقوام، نه مجلس جناح‌ها و نه مجلس فرق است. مجلس شورای اسلامی خانه ملت است و از آن ملت ایران است.

در این مراسم، علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس قوه قضاییه، سید حسن خمینی، سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما، محمدجواد ظریف، امیر موسوی فرمانده‌کل ارتش، سردار اشتری فرمانده ناجا و عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، حضور دارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه