عالِم اهل سنت آستارایی در گفتگو با 8دی:

وهابیت دارای افکار به شدت انحرافی است/ سلفی ها سخنگوی اهل سنت نیستند

عالم اهل سنت شهرستان آستارا با بیان اینکه وقتی وهابیت شیعه را تکفیر می‌کند به این دلیل است که آن‌ها از برخی اصول بی‌خبرند، گفت: ما هم «یا رسول‌الله» می‌گوییم؛ آیا با گفتن «یا رسول‌الله» ما اهل تسنن هم مشرک شده‌ایم؟!

وهابیت دارای افکار به شدت انحرافی است/ سلفی ها سخنگوی اهل سنت نیستند

علیرضا بنی پولاد امام جمعه اهل سنت مسجد باباحسن لوندویل آستارا در گفتگو با خبرنگار ۸دی با گرامیداشت هفته وحدت اظهار کرد: اینکه امام خمینی (ره) هفته وحدت را در کشور بنا نهادند نشان از دوراندیشی ایشان بود و امروز نیز وحدت از نیازهای مبرم جهان اسلام است و شیعیان و اهل سنت هر دو امروز به وحدت نیاز دارند.

وی افزود: آن‌هایی که حرف از هفته برائت می‌زنند قطعاً مزدور دشمن هستند و خلاف جهت حرکت خلف صالح حرکت می‌کنند و این‌ها از انگلیس و یا آمریکا دستور می‌گیرند و یا مزدور یهود هستند.

امام جمعه مسجد باباحسن لوندویل آستارا تأکید کرد: حضرت علی (ع) خود تبلور وحدت هستند و این موضوع را در سیره رفتاری ایشان در زمان خلفای راشدین از دیدگاه بزرگان شیعه و سنی می‌توان دید.

**وحدت یک تاکتیک نیست، بلکه عقیده و ایمان ما است

بنی پولاد تأکید کرد: ما مسلمانان به وحدت به عنوان یک تاکتیک نگاه نمی‌کنیم بلکه آن را یک راهبرد، عقیده و ایمان می‌دانیم و این ایمان درونی ماست که شیعیان برادران مسلمان ما هستند.

وی با بیان اینکه اختلافات جزئی مذهبی در همه مذاهب دنیا وجود دارد کما اینکه در بین علمای اهل سنت نیز برخی اختلافات وجود دارد گفت: اینکه ما بیاییم به اختلافات دامن بزنیم موجب ایجاد تنش خواهیم شد.

این عالم آستارایی ادامه داد: بنده در نماز جمعه و حتی محافل خصوصی از مباحث اختلافی حرف نمی‌زنم و سعی می‌کنم مسائل تقریبی را مطرح کنم.

بنی پولاد با بیان اینکه طرح مسائل اختلافی در سخنرانی‌ها می‌تواند باعث تفرقه شود ادامه داد: نباید علمای شیعه و سنی روی مسائل اختلافی دامن بزنند و این موضوع در بین عوام اهمیت بیشتری دارد، تبادل نظر در مباحث علمی و مناظرات عیب و ایرادی ندارد اما طرح آن در سخنرانی‌های عمومی و مداحی‌ها درست نیست.

** نمی‌شود فردی مسلمان باشد و نسبت به امام علی (ع) بغض داشته باشد

امام جمعه مسجد باباحسن لوندویل با بیان اینکه توحید، معاد، حب اهل بیت(ع)، کتاب و پیامبر  مشترک از مهم‌ترین اشتراکات مذهبی شیعه و سنی هستند اظهار کرد: کدام سنی‌ای است که می‌تواند بگوید من به اهل بیت پیامبر (ص) ایمان ندارم؟ اصلاً نمی‌شود؛ نمی‌شود فردی مسلمان باشد و نسبت به امام علی (ع) بغض داشته باشد ما همان‌طور که بغض صحابه را بر خلاف ایمان می‌دانیم صدالبته بغض اهل بیت (ع) را خیلی بدتر می‌دانیم.

وی با بیان اینکه حج و ارکان نماز از دیگر اشتراکات شیعه و سنی هستند گفت: اختلافات بسیار جزئی هستند اما اشتراکات بسیار زیادند.

** وهابیت دارای افکار به شدت انحرافی است/ این ها از قرآن فهم درستی ندارند

بنی پولاد با رد برخی عقاید وهابیت افزود: وقتی وهابیت شیعه را تکفیر می‌کند به این دلیل است که آن‌ها از برخی اصول بی‌خبرند، ما هم «یا رسول‌الله» می‌گوییم. آیا با گفتن «یا رسول‌الله» ما اهل تسنن هم مشرک شده‌ایم؟ وهابیت دارای افکار به شدت انحرافی است که برخی امور را تکفیر می‌کنند.

** ما عقیده داریم اموات می‌شنوند

وی افزود: صحابه خودشان به قبر پیامبر متوسل می‌شدند و استغاثه می‌کردند. ما عقیده داریم اموات می‌شنوند؛ وقتی می‌گوییم «یا رسول‌الله» برای ما دعا کن آیا این شرک است؟!

این عالم اهل سنت شهرستان آستارا ادامه داد: اگر واقعاً اصول فقه بررسی شود شیعه واقعاً با گفتن “یا حسین مدد” مشرک نمی‌شود و سنی هم با گفتن “یا رسول‌الله مدد” مشرک نخواهد شد. این‌ها از آیات قرآن هم فهم درستی ندارند.

وی گفت: اینکه قرآن می‌فرماید لا تعبدوا من دون الله، پرستش غیر خداست و به معنی صدا کردن نیست. وهابی‌هایی که مهر تکفیر به شیعیان می‌زنند باید بدانند که شیعه با یا علی گفتن مشرک نمی‌شود.

** کسانی که اهل سنت را تکفیر می‌کنند از انگلیس ارتزاق می‌کنند

وی با بیان اینکه حتی در شیعیان هم کسانی که اهل سنت را تکفیر می‌کنند از انگلیس ارتزاق می‌کنند افزود: نکته جالب این است که این گروه خاص در شیعیان مورد حمایت عربستان سعودی قرار می‌گیرد.

** سلفی ها سخنگوی اهل سنت نیستند

بنی پولاد تأکید کرد: سلفی ها سخنگوی اهل سنت نیستند و این‌ها جریان انحرافی در اهل سنت هستند و ما داعش را خوارج می‌دانیم و حتی این‌ها از خوارج هم بدتر هستند و این‌ها اصلاً محبت اهل بیت ندارند و عصمت و شفاعت “رسول‌الله” را زیر سؤال می‌برند.

** اختلافات اهل سنت در مسائل دینی با سلفی ها بسیار بیشتر از اختلاف ما با شیعیان است

امام جمعه اهل سنت مسجد باباحسن لوندویل ادامه داد: اختلافات اهل سنت در مسائل دینی با سلفی ها بسیار بیشتر از اختلاف ما با شیعیان است و حتی ما با سلفی درباره سامع بودن اموات و قرائت قرآن برای اموات اختلاف داریم و آن‌ها حتی برای خداوند تجسم قائل هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه