از کابوس تا رویا با برانکو

سرمربی کروات پرسپولیس در این چند سال روزهای تلخ و شیرینی برای هواداران این تیم رقم زد که البته خاطرات شیرینش کاملا بر خاطرات تلخ او می‌چربد.

به گزارش ۸دی، داستان برانکو ایوانکوویچ با پرسپولیس را باید پایان یافته تلقی کرد. آخرین تقلاهای ظاهری مدیران پرسپولیس هم کمکی به تغییر پایان تلخ این داستان نخواهد کرد و با توجه به آنچه که از محتوای نامه پروفسور برمی‌آید، او تمایلی به ادامه کار در پرسپولیس ندارد و این تیم باید خیلی زود به دنبال یافتن جانشین مناسبی برای برانکو باشد. سرمربی کروات پرسپولیس در این چند سال روزهای تلخ و شیرینی برای هواداران این تیم رقم زد که البته خاطرات شیرینش کاملا بر خاطرات تلخ او می‌چربد. در این مطلب مهم‌ترین لحظات و اتفاقات تلخ و شیرین برانکو را در پرسپولیس مرور می‌کنیم.

نایب‌قهرمانی خاطره‌انگیز

در لیگ پانزدهم اتفاقات عجیبی برای پرسپولیس و برانکو رخ داد. اشتباهات باورنکردنی داوری علیه این تیم در چندین و چند بازی به شدت جنجالی شده بود و به نظر می‌رسید خبری از قهرمانی نخواهد بود. اما مرگ شوکه‌کننده و ناگهانی هادی نوروزی انگیزه عجیبی به مجموعه پرسپولیس داد و این تیم در ادامه فصل با روحیه‌ای جنگنده و خستگی‌ناپذیر، توانست تا پایان فصل در جمع مدعیان قهرمانی قرار بگیرد. در نهایت اما شاگردان برانکو فقط با تفاضل گل کمتر از استقلال خوزستان به نایب‌قهرمانی رضایت داد. این نایب قهرمانی اما برای هواداران پرسپولیس کمتر از قهرمانی نبود و آنها بعد از سوت پایان آخرین بازی تیم‌شان مقابل راه‌آهن، دقایق زیادی در استادیوم آزادی ماندند و ایستاده بازیکنان‌شان را تشویق کردند.

هت‌تریک می‌کنه یا پاس میده؟

چند هفته پیش از پایان لیگ پانزدهم دربی برگشت برگزار شد. در آن مقطع پرسپولیس شرایطی فوق‌العاده داشت و مدت‌ها بود که نباخته بود اما استقلال روند باثباتی نداشت اگر چه همچنان جزو مدعیان قهرمانی بود. این یکی از معدود دربی‌هایی بود که پیش‌بینی‌ها درباره آن درست از آب درآمد و پرسپولیس موفق شد با نتیجه خوب ۴-۲ و ارائه یک نمایش دیدنی استقلال را شکست دهد. اگر درخشش رحمتی در گرفتن پنالتی مهدی طارمی و فرصت‌سوزی پرسپولیسی‌ها و البته اشتباهات سوشا مکانی نبود، نتیجه حتی می‌توانست یک‌طرفه‌تر از این باشد! این پیروزی فوق‌العاده پرسپولیس با برانکو، با جمله معروف محمدرضا احمدی در هنگام به ثمر رسیدن گل چهارم پرسپولیس به یادماندنی‌تر شد: «هت‌تریک می‌کنه یا پاس میده؟»

اولین و بهترین قهرمانی لیگ برتر

پیش از لیگ شانزدهم، پرسپولیس دو قهرمانی در لیگ برتر کسب کرده بو که هر دو در آخرین بازی‌ها و البته آخرین لحظات به دست آمده بودند. اما حکایت لیگ شانزدهم متفاوت بود. پرسپولیس با برانکو بازی‌ها را با اقتدار آغاز کرد و تقریبا در میانه‌های نیم‌فصل دوم بود که کمتر کسی به قهرمانی این تیم شک داشت. شاگردان برانکو در بازی هفته بیست و هفتم مقابل ماشین‌سازی در تبریز با نتیجه ۲-۰ پیروز شدند و قهرمانی خود را در فاصله ۳ هفته به پایان مسابقات قطعی کردند. در نهایت هم فصل را با اختلاف ۹ امتیاز نسبت به تیم دوم جدول به پایان بردند. این اولین و قاطعانه‌ترین قهرمانی پرسپولیس با برانکو در سال‌های حضور او در این تیم بود.

حذف غول‌های قطری و نایب‌قهرمانی در آسیا

بی‌شک شیرین‌ترین خاطرات پرسپولیس با برانکو رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا با حذف دو غول قطری یعنی السد و الدحیل بود. پرسپولیس با وجود پنجره بسته و جدایی چند بازیکن کلیدی خود و همین طور مصدومیت چند بازیکن دیگرش، به شکلی حماسی، ابتدا الدحیل را شکست داد و حذف کرد و سپس در مرحله نیمه‌نهایی السد را شکست داد که در مرحله قبلی، استقلال را حذف کرده بود. این تیم البته در فینال دیگر نایی برای مبارزه نداشت و با باخت مقابل کاشیماآنتلرز ژاپن به نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا قناعت کرد اما هواداران این تیم یک بار دیگر با وجود ناکامی تیم‌شان در بازی فینال، بازیکنان و کادر فنی را حسابی تشویق و از تلاش‌های آنها قدردانی کردند.

دبل در آخرین فصل

تا همین یک ماه پیش، تنها نقطه منفی کارنامه برانکو ناکامی او در جام‌های حذفی بود. پرسپولیس با او در ۳ فصل متوالی حتی در رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی هم ناکام بود و باخت در ضربات پنالتی به تیم لیگ دویی قشقایی شیراز، تا ماه‌ها سوژه شوخی و خنده هواداران تیم‌های رقیب بود اما امسال سرانجام این طلسم هم شکسته شد. پرسپولیس در این فصل با حذف تیم‌هایی مثل سپیدرود رشت، پدیده مشهد و سپاهان اصفهان به فینال جام حذفی رسید و در یک بازی پرحاشیه و عجیب، داماش گیلان را هم در فینال شکست داد تا برانکو در آخرین فصل حضورش در پرسپولیس دبل کند و با کارنامه‌ای کاملا موفق از این تیم جدا شود.

باخت عجیب در دربی

دربی برگشت در لیگ هفدهم، یکی از عجیب‌ترین بازی‌های پرسپولیس با برانکو بود. استقلالِ احیا شده با چند برد متوالی به دربی رسیده بود و پرسپولیس هم شرایط فوق‌العاده‌ای داشت. دو تیم پس از چند برد متوالی در لیگ برتر به مصاف هم آمدند. پرسپولیس خیلی زود به گل برتری رسید و یکی دو فرصت طلایی را هم از دست داد. به نظر می‌رسید باید منتظر یک دربی یک‌طرفه دیگر برای پرسپولیس باشیم اما ناگهان همه چیز در عرض چند دقیقه عوض شد و استقلال تا پایان نیمه اول ۳ گل زد! در نهایت استقلال با علیرضا منصوریان ۳-۲ این دربی را برد و یک باخت سوال برانگیز برای برانکو ایوانکوویچ رقم خورد که باعث انتقادهایی هم از او شد.

باخت ۴گله به الهلال

این شاید بدترین خاطره برانکو در پرسپولیس باشد که البته شاید خود او در رقم خوردن این نتیجه زیاد مقصر نبود. چند روز پیش از این بازی، خبر محرومیت ۴ماهه مهدی طارمی و محرومیت پرسپولیس از حضور در دو پنجره نقل و انتقالاتی، شوک سنگینی به این تیم وارد کرد. غیبت سیدجلال حسینی و یکی دو بازیکن دیگر، آخرین امیدهای پرسپولیس را از بین برد و در نهایت با وجود این که الهلال در دقایقی ۱۰ نفره بود، موفق شد پرسپولیس را با نتیجه ۴-۰ شکست دهد و قبل از بازی برگشت حذف این تیم را از لیگ قهرمانان آسیا قطعی کند. بازی برگشت هم با نتیجه مساوی ۲-۲ به پایان رسید تا پرسپولیس از رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا محروم شود.

درگیری‌های لفظی با کی‌روش

یکی از نقاط تاریک دوران حضور برانکو در پرسپولیس درگیری‌های او با کارلوس کی‌روش بود. البته که به نظر می‌رسید او سعی دارد خود را وارد این درگیری‌ها نکند اما چند مصاحبه عجیب و ادعاهای عجیب‌تر مثل چاق شدن بازیکنان پرسپولیس در اردوهای تیم ملی باعث شد تا حامیان برانکو هم در حمایت از او دست به عصاتر حرکت کنند. آن مصاحبه و واکنش کی‌روش که با بازگرداندن پرسپولیسی‌های اردوی تیم ملی از دوبی به تهران همراه بود، بزرگ‌ترین جنجال را در طول حضور این دو مربی در ایران رقم زد و پس از این اتفاق دیگر هیچ راهی برای مصالحه میان آنها باقی نماند و دو طرف تا همین چند هفته پیش هم در حال طعنه زدن به دیگری بودند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه