فاطمه قدیمی در استارت آپ ویکند گردشگری تهران:

ارائه پیشنهاد تاسیس دبیر خانه دائمی استارت آپ ها در حوزه گاسترنومی/ لزوم برنامه ریزی برای صنایع خلاق و فرهنگی برای رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار

استارتاپ ویکند «شروع کن» با موضوع «گردشگری پایدار» به همت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو، کارینوین و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

ارائه پیشنهاد تاسیس دبیر خانه دائمی استارت آپ ها در حوزه گاسترنومی/ لزوم برنامه ریزی برای صنایع خلاق و فرهنگی برای رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار

به گزارش ۸دی، استارتاپ ویکند یک رویداد غیرانتفاعی جهانی است که سه روز آخر هفته اتفاق می افتد و رویکرد اصلی آن آموزش، شبکه‌سازی و اجرا و تجربه است؛ در این رویداد مشتاقان کارآفرینی در حوزه‌ تخصصی آن رویداد خاص گرد هم می‌آیند تا با اشتراک‌گذاری مهارت و توانایی‌هایشان ضمن تشکیل تیم‌ها به راه‌اندازی ایده‌هایشان بپردازند.

مسابقه استارت آپ گردشگری گاسترونومی دانشگاه_تهران از ۱۱ الی۱۲ اردیبهشت در دانشکده کارافرینی دانشگاه_تهران برگزار شد . دراین مسابقه اشخاص حقیقی وحقوقی با ارایه ایده ها،واستارت آپ ها با موضوع دانش، فرهنگ و هنر درباره انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها(گاسترونومی) ایرانی و بین المللی شرکت کردند و چگونگی تولید و ترکیب غذاها، توزیع و مصرف خوراکی ها ‎ایده ها و روش های نو،استارت آپ ها و کسب و کارهای جدید در سطح ملی ارائه شد .

پس از انتخاب طرح های نو زمینه کارآفرینی وایجاد کسب وکارهای جدید، تجاری سازی، سرمایه گذاری و برندسازی ایده ها و استارت آپ ها مورد بررسی قرار می گیرد وبه تناسب موضوع حمایت می شوند نخست در سطح کشورایران و بعد در سطح بین المللی طرح های برتر مطرح می شوند. 

این مراسم با حضور دکتر حسینی نیا رییس دانشکده کار آفرینی تهران؛ دکتر ابراهیم بای سلامی دبیر علمی رویداد گاسترونومی ایران،  داوری دبیر اجرایی رویداد؛ ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو،تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران،محمدرضا داوری عضو کمیته علمی و فنی طرح ستاره دار کردن رستوران کشور و مدیر عامل گروه بین المللی مهندسی طرح و ساخت پرسا؛ فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت و مدیر برنامه های یونسکو شهر خلاق برگزار شد.

 فاطمه قدیمی با بیان اینکه در این رویداد مجموعه توانمندی های کشور در حوزه های کارآفرینی؛ گردشگری و جذابیت این دو صنعت مورد بررسی قرار می گیرد اظهار داشت: به نوبه خودم از بانیان این رویداد تشکر می کنم و امیدوارم که برگزاری چنین برنامه هایی پیرامون هدفمند سازی توسعه پایداریونسکو- ایران در ارتباط با سایر کشورها های دنیا موثر واقع شود.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت با اشاره به شهر رشت به عنوان اولین شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو افزود: شهر خلاق در راستای توسعه پایدار، کارآفرینی، مشارکت آحاد جامعه و بهبود محیط های شهر شکل گرفته و مهم ترین کارگزاری آن سازمان آموزش علمی فنی ملل متحد است و از سال ۲۰۰۹ اولین شبکه شهرهای خلاق براساس نظریه دو دانشمند انگلیسی و ایتالیایی به ثبت رسیده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۸۰ شهر از ۷۷ کشور به عنوان شهر خلاق شناخته می شوند و از این ۷۷ کشور و ۱۸۰ شهر ، دو شهر از ایران «»» رشت و اصفهان» به ترتیب در حوزه خوزاک شناسی و صنایع دستی به ثبت رسیده است.

قدیمی با بیان اینکه این مهم را در کنار سایر میراثهای ملموس و ناملموسی که از کشور عزیزمان ایران به ثبت جهانی رسیده به فال نیک می گیریم گفت: ایده استفاده بهینه از این موضوع در ادامه توسط شهر رشت بیان می شود.

وی با بیان اینکه شهر رشت در راستای اهدافی که شبکه شهرهای خلاق متصور شده است گام بر می دارد اظهار داشت: تقویت،خلاقیت، تولید، توزیع و بهره مندی از محصولات در سطح محلی و ترویج خلاقیت در بین اقشار آسیب پذیر، تلفیق خلاقیت در برنامه های توسعه محلی از جمله این موارد است.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت افزود: اگر روی تک تک این کلید واژه ها دقت شود مجموعه این موارد م هدف اصلی ماموریت ما در راستای بهره مندی از ظرفیت شهر خلاق است. بیانیه ماموریتی که ۱۸۰ شهر دنیا با امضا شهرداران خود متعهد برای داشتن زندکی بهنر برای شهروندان شدند

قدیمی با تاکید بر اینکه از سال ۲۰۱۵ که رشت و اصفهان ثبت شدند بالغ بر ۱۰ شهر ایرانی برای ثبت در یونسکو اقدام کردند اما موفق به پیوستن به شبکه نشدند گفت: در سال ۱۳۹۶ شهرداری رشت پیشنهاد تاسیس و تشکیل دبیرخانه شهرهای ملی خلاق را ارائه کرد.

وی تاکید کرد: جایگاه میراث فرهنگی کشور کجاست؟ و چرا شهرداری ها و وزارت کشور به عنوان نهاد حاکمیتی و نماینده ملی یونسکو، ورود کردند . پاسخ به این سوال روشن است چرا که در کل دنیا برنامه های توسعه ای براساس سند چشم انداز شهر ی انجام می شود و مدیریت یکپارچه شهری وجود دارد.

وی با این توضیح که هنر ما باید استفاده از ظرفیت همه سازمانها و نهادها و ارگانهای دولتی برای رسیدن به خط مشی های ترسیم شده باشد گفت: در حوزه ارتباطات به حمایت همه سازمانها و موسسات خصوصی ودولتی و شبکه های فردی ارتباطی نیاز است ،ما هر چه ارتباطات قوی تری داشته باشیم و دسترسی به اطلاعات بیشتری میسر شود و در نهایت اقتصاد قوی تر و خلاق تری خواهیم داشت.

قدیمی با اشاره به ۲۶ شهر خلاق در کشورهای« کلمبیا، چین ، سوئد، کره جنوبی, ایران ، ترکیه ، لبنان، برزیل،ایتالیا، تایلند، نروژ،اسپانیا، مکزیک،امریکا، بولیوی» افزود:ماکوئو کلی هزینه داد تا رویداد سالانه قدرت خوراک را هر ساله در ژانویه برگزار کند. حال باید این سوال را پرسید که جایگاه میراث فرهنگی کشور در حوزه خوراک واقعا کجاست؟

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت با اشاره به کشورهایی که در زمینه توریسم حلال و خوراک حلال نقش داشته اند گفت: اصلا اسمی از ایران در ۲۵ کشور دنیا نیست ؛ جالب اینجاست که تایلند جایگاه دوم را در حوزه خوراک توریسم حلال دارد.

وی با تصریح بر اینکه جایگاه کرسی گرفتن برای ایران بسیار سخت است افزود: اینکه ما مجوز آکادمی بین المللی خوراک را در بین ۴ شهر دنیا می گیریم در رقابت در با لبنان و ترکیه و وقتی کرسی کارآفرینی برای دانشگاه تهران می گیریم حفظ این کرسی واقعا سخت است.به پایان ۴ سال ثبت رشت در یونسکو به عنوان شهر خلاق رسیده ایم اصفهان همیشه نصف جهان بوده اما برای ثبت رشت تلاش شده است.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت خاطرنشان کرد :وقتی در جنگ با تبت ؛تایلند و هنگ کونگ کرسی طب سنتی را برای ایران می گیریم باید برای حفاظت از آن هم تلاش شود اینها کشورهایی هستند که حاضرند کلی برای این کرسی هزینه کنند.امروز ما باید برای میزهای بین المللی گزارش عملکرد داشته باشیم.

وی ادامه داد: پارسال پروژه گیل بانوی شهر رشت جز دو پروژه خلاقانه و نوآورانه دنیا شد و تنها ارزش سرمایه گذاری آن ۱۰۰ میلیون تومان بود . من به عنوان هدیه به مهمانان رشت ، صنایع دستی رشتی دوزی را خریدم و با این امر هم زنان سرپرست خانوار آموزش دیدند و هم هویت گیلان حفظ شد.

قدیمی افزود: شهر رشت در حال حاضر تنها شهر خلاق خوراک شناسی حلال دنیاست ما از سازمان همکاری های اسلامی مجوز اولین شهر حلال را گرفتیم. ایده ها را باید کنار هم قرار دهیم تا ایران را به جایگاه اصلی خود برسانیم برای رسیدن به یک دیپلماسی عمومی در کشور در بخش های مختلف فرهنگی پیشنهاد من تاسیس دبیر خانه دائمی استارت آپ ها در حوزه گاسترونومی است تا از زحمات همه تلاشگران در این حوزه بهره مند شویم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه