هشت دی گزارش می دهد:

کشورهای مدعی عربی و غربی آزادی بیان را از ایران فرا بگیرند/ انتقاد صریح  از زیر مجموعه های رهبری در حضور رهبری

جمهوری اسلامی بارها ثابت کرده که جایگاه آزادی بیان در این کشور بسیار بالاتر از رژیم های مرتجع غربی و عربی است.

کشورهای مدعی عربی و غربی آزادی بیان را از ایران فرا بگیرند/ انتقاد صریح  از زیر مجموعه های رهبری در حضور رهبری

به گزارش خبرنگار ۸دی، نبودن آزادی بیان یکی از حمله های همیشگی غرب و مدعیان آزادی به جمهوری اسلامی بوده و سال ها ایران را به این بهانه سرزنش کرده اند، اما جمهوری اسلامی بارها ثابت کرده که آزادی بیان در این کشور بسیار بالاتر از رژیم های مرتجع غربی و عربی است در آخرین ورژن آن سحر مهرابی دانشجوی اصلاح طلب با صریحترین ادبیات در نزد مقام اول کشور به انتقاد پرداخت که واکنش های بسیاری را برانگیخت، مهرابی به صراحت گفت: «ما به عنوان نماینده‌ی دیده‌بانان جامعه‌ی علمی کشور نگرانیم. دانشجو چشم بیدار جامعه است.

مواجهه انتقادی با مسایل، برآمده از ماهیت دانشگاه است و نقد قدرت وظیفه آن. ایران امروز درگیر بحران‌های متعددی است؛ تشدید نابرابری سیستماتیک میان طبقات جامعه، کاهش میزان اعتماد عمومی، فروپاشی ارزش‌های اخلاقی، شیوع آسیب‌های اجتماعی، بحران‌های محیط زیستی، افزایش حاشیه نشینی و طرد اقلیت‌ها و وضعیت وخیم اشتغال، تأثیر مخربی بر همبستگی اجتماعی گذاشته است.»

 

 

وی افزود: «در داخل کشور نیز، عواملی موجب ایجاد بحران شده است. تضعیف ساختارهای قانونی از طریق ایجاد نهادهای موازی سیاسی- امنیتی، مداخلات غیرقانونی نیروهای نظامی-امنیتی در وظایف نهادهای منتخب ملت، تضییع حق انتخاب مردم با ردصلاحیت‌های سلیقه‌ای و دخالت‌های فراقانونی قوه قضاییه در وظایف دیگر قوا، ناخواسته نتیجه ای جز تضعیف روزافزون حق حاکمیت ملت نداشته است.»

این دانشجوی اصلاح طلب پا را فراتر گذاشت و با صراحت بیشتری ادامه داد: «اما نگرانی از نبود عدالت تنها در وجوه سیاسی-فرهنگی مذکور خلاصه نمی‌شود؛ وضعیت امروز کشور در زمینه عدالت اقتصادی و اجتماعی به مراتب نگران کننده‌تر است؛ افزایش فقر و فلاکت، فساد ساختاری، تبعیض ناروا و کاهش عامدانه سهم دولت از هزینه‌های بهداشت، درمان و تامین اجتماعی، نفس مردم را تنگ کرده است. اصرار بر شنیده نشدن صدای اقشار فراموش شده و فرودست و یا نگاهی که از هرگونه انتقاد و اعتراض کارگران، معلمان و… متوهمانه پرونده امنیتی می سازد، هرچند ممکن است موقتا موجب پاک کردن صورت مسأله شود، اما اصل مسأله کماکان باقی است.»

بخش دیگری از انتقاد سحر مهرابی به دستگاه های زیر نظر رهبری بود که گفت: «عدم امکان عملی تحقیق و تفحص از برخی نهادهای تحت امر جناب عالی مانند سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ایران، قوه قضاییه، صدا و سیما، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، در کنار ضعف روحیه پاسخ گویی در مسوولان به خودی خود مشکل آفرین است.»

در پایان این اظهارات سحر مهرابی رهبری را به دور از لقب و عنوان صدا می زند و می گوید: «آقای خامنه ای! ایران، این روزها شرایط حساسی را تجربه می‌کند. تصمیمات بزرگ را افراد بزرگ می‌گیرند. در یک کلام از نظر ما، راهکار تعمیق دموکراسی است؛ دموکراسی مبتنی بر مردم؛ همه‌ی مردم، همه اقلیت‌ها، همه قومیت‌ها، کارگران، معلمان، دانشجویان، اقشار فراموش شده، کولبران، تهیدستان، حاشیه نشین‌ها.»

اما حضرت آیت الله خامنه ای ‏رهبر معظم انقلاب اسلامی در واکنش به سخنان و انتقادات سحر مهرابی، در جلسه دیدار دانشجویان و رهبری تاکید کردند: “اگر انقلاب استمرار داشته باشد تحقق آرمان ها قطعی خواهد بود؛ بنده از مسائل کشور مطلعم و گزارش ها را می خوانم؛ معتقدم در همه این آرمان ها که اسم آوردم پیشرفت کرده ایم. آن جوانی که می گوید وضع خیلی بد است، من احساسش را تأیید می‌کنم اما حرفش را مطلقا نه”.

 

علی علیزاده کارشناس مسائل سیاسی در این باره نوشت: “سخنرانی سحر مهرابی دانشجوی جوانی که  مقابل رهبر ایران سخنرانی کرد را بخوانید. فارغ از اینکه با محتوایش موافقید یا مخالف. اما اگر دو سال قبل از انقلاب میگفتی روزی در ایران یک دانشجوی جوان حتی میتواند جلوی پدرش بایستد و اینگونه صحبت کند کسی باور نمی کرد. همه میدانستند که حتی در اتاقهای خصوصی، صدراعظم و نخست وزیر هم جرأت نقد شاه را نداشتند. همین امروز هم در سرتاسر منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا چنین پدیده‌ای ممکن نیست”.

 

 

این روزها که از زمین و آسمان با جدیدترین ابزار جنگ های هوشمند روانی حمله کرده‌اند که نارضایتی های کوچک و بزرگ به حق ما را به هم گره بزنند و آنها را به ابزار کاسبی و فشار ترامپ و بن‌سلمان و نتانیاهو و به کارت چانه‌زنی اروپاییان چشم آبی تبدیل کنند بیش از همیشه باید بیاد بیاوریم که چه راه درازی آمده‌ایم. اگر تنها و تنها همین تک صحنه در این چهل سال اتفاق افتاده بود کافی بود که هنوز هم پای انقلاب اسلامی مردم ایران وفادارانه ایستاد و برایش هزینه داد.

در این سال ها بسیاری از شاه تمجید می کردند که کنار یک خبرنگار نشسته و به او پاسخ می دهد ولی حاضر نشدند این اعتراض با صراحت به رهبری را پوشش دهند، شبکه العربیه این دیدار را سانسور کرده و هیچ خبری از این دیدار را منتشر نکرد در صورتی که تمام اخبار منفی را از ایران پوشش می دهد حتی اخبار پیرامون فوت ناصر ملک مطیعی و بی مهری صدا و سیما به او.

 

 

بنگاه خبرپراکنی بی بی سی نیز در این باره تیتر زده: «انتقاد یک دانشجو از نهادهای زیر نظر رهبر ایران در حضور او» و به صورت تلویحی اعتراف کرده که در ایران آزادی بیان وجود دارد ولی باز هم شیطنت و بغض خود را نسبت به ایران نشان داده است.

در هر صورت در تمام کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، رهبری وجود ندارد که بتوان به راحتی از دستگاه های زیر مجموعه او انتقاد کرد و حتی در خود کشور انگلستان تا به حال کسی نتوانسته در حضور ملکه از او انتقاد کند، این است جایگاه آزادی بیان در نظام مقدس جمهوری اسلامی.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
گذشته از محتوا، بیان دیدگاههای مختلف در دیدار با رهبر انقلاب لازم و مفید است
در حاشیه