ابهام در میزان مالیات ستانی از خودروهای وارداتی؛

واردات خودرو بیشتر شد، درآمد دولت آب رفت!+عکس

وقتی به درآمدهای مالیاتی دولت در هشت ماهه نخست سال جاری که توسط بانک مرکزی منتشر شده است نگاه می کنیم مشاهده می شود که در هشت ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل درآمدهای دولت از محل مالیات بر واردات خودرو کاهش یافته است این در حالی است که در همین مدت میزان واردات خودرو بیشتر شده است!

واردات خودرو بیشتر شد، درآمد دولت آب رفت!+عکس

به گزارش ۸دی، در مورخه ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۶ بود که مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه و تجارت طی مصاحبه ای با خبرگزاری فارس پیرامون میزان واردات خودرو در هشت ماهه نخست امسال اعلام کرد: در هشت ماهه امسال نزدیک به ۵۴ هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده است که نسبت به ۴۵ هزار دستگاه مدت مشابه سال گذشته نزدیک ۲۶ درصد افزایش واردات صورت گرفته و ارزش واردات آن در هشت ماهه امسال یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶۰ میلیون دلار ارزش واردات بیشتر بوده است.

همان گونه که ملاحظه می گردد با توجه به بسته بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو از اوایل تیرماه سال جاری تا اوایل دی ماه سال جاری باز هم در هشت ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۹ هزار دستگاه خودرو بیشتر وارد کشور شده است. بنابراین با استناد به این موضوع آنچه مسلم است این است که درآمدهای مالیاتی دولت از محل واردات خودرو باید در این هشت ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده باشد. با این فرض به گزارش آمارهای اقتصادی مربوط به آبان ماه ۱۳۹۶ بانک مرکزی بخش مالی و بودجه سری خواهیم زد تا ببینیم عملکرد دولت در زمینه اخذ مالیات از محل واردات خودرو در این مدت چگونه بوده است؟

مطابق با تصویر زیر بانک مرکزی در گزارش های خود اعلام نموده است که در هشت ماهه نخست سال ۹۵، میزان درآمد دولت از محل مالیات بر واردات خودرو حدود ۹.۲ هزار میلیارد ریال بوده است. تصویب شده است که درآمدهای دولت از محل مالیات بر واردات خودرو در هشت ماهه نخست سال ۹۶ حدود ۲۱.۷ هزار میلیارد ریال باشد اما دولت در این مدت تنها توانسته است از این محل ۵.۵ هزار میلیارد ریال درآمد داشته باشد.

اگر از عملکرد ضعیف دولت در این زمینه در هشت ماهه نخست سال جاری عبور کنیم به این نکته بر خواهیم خورد که چطور ممکن است در هشت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹ هزار دستگاه خودرو بیشتر وارد کشور شده باشد اما میزان درآمد دولت از محل اخذ مالیات از این خودروها کاهش یافته باشد؟

سه حالت برای این وضعیت متصور خواهد بود: اول اینکه آمار ارائه شده توسط رئیس سازمان توسعه و تجارت پیرامون خودروهای وارداتی در هشت ماهه نخست سال جاری غلط بوده است که این موضوع با توجه به اختلاف ۹ هزار دستگاهی بعید به نظر می رسد. دوم اینکه آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی پیرامون درآمدهای مالیاتی از این محل غلط بوده است که در این صورت باید به باقی آمارهای ارائه شده توسط این نهاد نیز شک کرد! سوم اینکه برخی خودروهای وارد شده به کشور شاید از طرق دیگری وارد شده اند و مالیات این خودروها پرداخت نشده است!

پاسخ دقیق این موضوع در دست رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان توسعه و تجارت می باشد که باید منتظر بمانیم و ببینیم دقیقاً چه پاسخی برای این ابهام ایجاد شده دارند؟

منبع: تابناک

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه