چگونه صرفه جویی درمصرف گازداشته باشیم؟

برای کاهش انرژی پکیج‌ها، تعویض مرتب فیلتر آن‌ها توصیه می‌شود. فیلتر کثیف جریان هوا را محدود کرده و سبب افزایش مصرف انرژی می‌شود. با تمیز نگه داشتن پکیج، روغن کاری و تنظیم درست، مصرف انرژی را کاهش دهید؛ با این روش تا ۵ درصد در هزینه‌های گرمایشی صرفه جویی می‌شود.

چگونه صرفه جویی درمصرف گازداشته باشیم؟
به گزارش ۸دی، صرفه‌جویی انرژیه، کاری است که هم به نفع خود ما است و هم به نفع طبیعت؛ با سرد شدن هوا مصرف گاز در مناطق شهری به‌شدت بالا می‌رود. این در حالی است که گاز مصرفی در بیشتر اوقات هدر داده می شود تا این‌که در راه درستی مصرف شود. در این راهنما تلاش شده است انواع روش‌های صرفه‌جویی در مصرف گاز با زبانی ساده و کاربردی توضیح داده شود.
ترموستات را تا میزان ۶۸ درجه پایین بی‌آورید، سعی کنید همیشه درجه حرارت را بین ۶۰ تا ۷۰ درجه نگه‌دارید، با این کار حدود ۵ درصد در هزینه‌های گرمایشی شما صرفه‌جویی می‌شود، با پوشیدن لباس‌های گرم مانند ژاکت و تنظیم صحیح ترموستات در طول شبانه‌روز دمای خانه را بیش از اندازه بالا نبرید. هنگام ترک خانه برای یک زمان طولانی با تنظیم ترموستات به ۵۵ درجه یا خاموش کردن آن و همین‌طور خاموش کردن بخاری، حدود ۵ تا ۲۰ درصد در هزینه‌های گرمایشی صرفه جویی می‌شود.
برای کاهش انرژی پکیج‌ها، تعویض مرتب فیلتر آن‌ها توصیه می‌شود. فیلتر کثیف جریان هوا را محدود کرده و سبب افزایش مصرف انرژی می‌شود. با تمیز نگه داشتن پکیج، روغن کاری و تنظیم درست، مصرف انرژی را کاهش دهید؛ با این روش تا ۵ درصد در هزینه‌های گرمایشی صرفه جویی می‌شود.
درجه حرارت آب گرم را کاهش دهید. به‌طور معمول تنظیم درجه آب گرم باید ۱۲۰ درجه فار‌‌نهایت (۶۰ درجه سانتی‌گراد) است، مگر برای ماشین ظرف‌شویی که نیاز بالا‌تر بردن درجه آب داشته باشید؛ این موضوع در کتاب‌چه راهنمای ماشین ظرف‌شویی درج شده است. این روش ۷ تا ۱۱ درصد در هزینه‌های آب گرم صرفه جویی می‌کند.
منافذ باز اطراف پنجره‌ها و درب‌ها را بگیرید. لوله‌ها، منافذ و مجراهای سیم برق را که فکر می‌کنید هوا از آن‌جا به‌راحتی عبور می‌کند، بررسی کنید. حمام، زیر سینک آشپزخانه، لوله‌های داخل گنجه و غیره را بررسی کنید،اگر شما شکافی یا جایی را در نقطه‌ای پیدا کردید که لوله از دیوار خارج می‌شود، آن‌را ببندید. با بهترین روش روی شکاف‌های کوچک را هم بپوشانید. برای بستن شکاف‌های بزرگ‌تر از ابزارفروشی‌ها، وسیله مناسب تهیه کنید.
اگر سقف شما عایق نشده است، با عایق‌بندی صحیح سبب کاهش هزینه‌های گرمایشی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد شوید.
لوازم گازی قدیمی خود را به‌روز کنید، وب سایت‌های مختلف را بگردید یا با نمایندگی محصول فعلی‌تان تماس بگیرید تا با قیمت مناسب وسیله‌تان را تعویض کنید.
نکاتی برای زمستان
از باربیکیو یا کباب پز برای گرم کردن داخل خانه استفاده نکنید. این تجهیزات تنها برای خارج از منزل طراحی شده است و خطرات قابل توجهی را در هر محیط محصور یا نیمه محصور دارند. افزون بر این خطر آتش‌سوزی آن‌ها نیز آشکار است، این وسایل می‌توانند سطوح بالایی از مونواکسید کربن (CO) تولید کنند. به یاد داشته باشید که شما نمی‌توانید بوی این گاز را حس کنید یا گاز CO را ببینید. اگر احساس بیماری، سرگیجه یا ضعف پیدا کردید سریع خود را به‌جایی با هوای تازه برسانید. مونوکسید کربن به سرعت می‌تواند سبب ناتوانی کامل و مرگ شود. اگر دچار علائم جدی شدید، بی‌درنگ با اورژانس تماس بگیرید.
می‌توانید در روزهای آفتابی، پرده‌ها را باز کنید و با نور خورشید خانه خود را به صورت رایگان گرم کنید. پرده‌ها را هنگام غروب آفتاب ببندید تا آن‌ها عایقی برای جلوگیری از ورود سوز و سرما به داخل خانه شوند.
شومینه‌های سنتی سبب از بین رفتن انرژی گرمایی می‌شوند؛ بهتر است از آن‌ها استفاده نکنید، زیرا این نوع شومینه‌ها هوای گرم را از دودکش به بیرون خانه می‌فرستند. هنگامی‌که از شومینه استفاده نمی‌کنید، مطمئن شوید که دمپر کامل بسته شده است. قبل از بسته شدن دمپر، از خاموش بودن و نبودن خاکستر در شومینه اطمینان داشته باشید. اگر شما نمی‌خواهید از شومینه استفاده کنید، دودکش را با یک تکه عایق سفت و سخت و اندازه بپوشانید و دمپر را کامل بدون نشتی ببندید.
از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنید. وقتی در اتاقی کسی نیست یا کاری ندارید چراغ‌ها را خاموش کنید. اگر به هر کدام از وسایل برقی نیاز ندارید، سیم برق را از پریز بیرون بکشید. تهویه و هواکش آشپزخانه را بعد از اتمام کار، خاموش کنید؛ چراکه سبب خروج هوای گرم از خانه می‌شود.
از دوش کوتاه استفاده کنید، این دوش‌ها می‌تواند صد‌ها گالن آب گرم را از هدر رفتن نجات دهد چرا که از دوش کوتاه آب سریع‌تر پایین خواهد آمد. دوش کوتاه ۳/۲ درصد از هزینه‌های آب گرم را می‌کاهد، هم‌چنین با کاهش زمان حمام می‌توانید هزینه‌های آب گرم خود را تا ۳۳ درصد کاهش دهد.
از لوازم خانگی خوب استفاده کنید. ماشین ظرف‌شویی و ماشین لباس‌شویی خوب، یک‌باره شستشوی کاملی را انجام می‌دهد. اگر می‌توانید با استفاده از تنظیم آب سرد در ماشین لباسشویی انرژی ماشین خود را تا ۷۵ درصد کاهش دهید. می‌توانید بعد از استفاده از خشک‌کن، فیلتر ماشین لباس‌شویی را تمیز کنید تا پرز در آن جمع نشود. با استفاده از تنظیمات اتوماتیک، از خشک‌کن ماشین استفاده کنید.
دو توصیه کلی
می‌توانید وقتی بیش از ۱۵ دقیقه به رایانه خود نیاز ندارید، آن‌را در حالت‌های نیمه روشن بگذارید تا در مصرف برق صرفه جویی شود.
بسیاری از تلویزیون‌های جدید، سیستم‌های وی سی آر، شارژر، لوازم جانبی کامپیو‌تر و دیگر لوازم الکترونیکی دارای سیستم پلاگین «نشت انرژی» هستند؛ برخی از وسایل هم دارای دکمه‌های خاموش و روشن هستند که این‌ها به جلوگیری از اتلاف انرژی کمک می‌کند. هر چند که این به هدر رفتن‌ها، تنها چند وات است، اما در طول یک روز در خانه به بیش از ۵۰ وات می‌رسد. بهتر است حتی زمانی که از وسایل برقی استفاده نمی‌کنید، دوشاخه برق را از آن‌ها بیرون بکشید. اسکنر کامپیو‌تر، پرینتر و دستگاه‌های دیگر که به یک نوار قدرتی متصل هستند، بعد از خاموش شدن کامپیو‌تر، خاموش می‌شوند.

منبع: بیتوته

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه