زمین‌لرزه نظام مدیریت بحران

هفته آخر آذرماه را شاید بتوان یکی از تاریک‌ترین روزهای پایانی فصل پاییز در چند سال اخیر نامید. در حالی‌که خیابان‌های پایتخت به دلیل آلودگی شدید هوا، تعطیلی مدارس و نیز اجرای طرح زوج و فرد روزهای خلوتی را از سر می‌گذراند ناگهان زلزله‌ای ۲/ ۵ ریشتری در ملارد جایی که مرز بین استان تهران و البرز قرار داشت به وقوع پیوست.

زمین‌لرزه نظام مدیریت بحران

به گزارش ۸دی به نقل از دنیای اقتصاد، زمین لرزید و سایه نگرانی و اضطراب بر سر مردمان شهر افتاد. با لرزشی که در پایتخت احساس شد، خیلی زود مردم خود را به خیابان‌ها رسانده یا در صف پمپ بنزین‌ها قرار گرفتند و بیرون از خانه را به ماندن در فضای نا‌امن و دلهره‌آور چهاردیواری خود ترجیح دادند.

این زمین‌لرزه به باور بسیاری از کارشناسان به مانوری برای زلزله احتمالی بزرگ‌تر پایتخت تبدیل شد. مانوری که در آن نظام مدیریت بحران به چالش کشیده شد و در عین حال رفتار شهروندان به هنگام حوادث غیرمترقبه زیر سوال رفت.

در حالی‌که با وقوع زلزله بسیاری از مردم خود را به کوچه و خیابان رسانده بودند خیلی زود بسیاری از معابر تهران دچار ترافیک شدید شد و برخی خانواده‌ها شب را در خودروهای پارک‌شده خود در کنار خیابان به صبح رساندند و ۲۳ میلیون لیتر بنزین تنها در ساعات پس از زمین‌لرزه در تهران مصرف شد که دود ناشی از آن آلودگی هوای تهران را دو‌چندان کرد. در همین حال سردرگمی مردم برای استقرار در نقاط امن و نیز نحوه مواجهه با حوادث ناگهانی و بحران‌های غیرمترقبه، خود از بحران در مدیریت بحران خبر می‌داد.

از طرفی بازار داغ شایعات در فضای مجازی، کنترل احساسات مردم را به دست گرفت و موجی از اطلاعات درست و غلط درباره زلزله تهران در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد. حالا و در شرایطی که وضعیت قرمز در پایتخت به پایان رسیده، به نظر می‌رسد که این زلزله فرصتی برای مانور واقعی در تهران بود که عملکرد مردم و مسوولان و آمادگی دستگاه‌های مختلف نیز مورد سنجش قرار گرفت. زلزله سی‌ام آذر ماه نشان داد، عوامل مدیریت بحران توانایی چندانی برای مدیریت تهران به هنگام زلزله ندارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه