خبرنگار: جواد زادیوسف
فرزند شهید منا حاج علی‌محمد یحیی‌پور:

شهید یحیی‌پور خدمت به مردم را جز عبادات می‌دانستند / آخرین سخن شهید در هنگام عزیمت به حج

فرزند شهید منا گفت: مرحوم شهید منا علی‌محمد یحیی‌پور در مسیر زندگی خدمت به مردم را در محل جزء عبادات خود بر می‌شمردند

شهید یحیی‌پور خدمت به مردم را جز عبادات می‌دانستند / آخرین سخن شهید در هنگام عزیمت به حج

سرهنگ پاسدار حمید یحیی‌پور فرزند شهید مِنا حاج علی‌محمد یحیی‌پور در گفتگو با خبرنگار ۸دی اظهار داشت: پدرم در سال۱۳۳۰ به دنیا آمد و در سن ۳ سالگی پدر خود را از دست داد و در دامان مادری پاک طینت و عاشق اهل بیت پرورش یافت. در حالی که زندگی سختی را به همراه برادر کوچکترش سپری کردند بعد از گرفتن دیپلم خدمت سربازی را در کسوت سپاهی دانش ادامه دادند و بعد از آموزش در مراغه به عنوان معلم در دبستان‌های شهرستان رودسر مشغول به خدمت شدند. شهید یحیی پور همواره با توجه به موقعیت‌های خیلی خوبی که در خارج از استان برای ادامه تحصیل و کار داشتند ولی همه را برای خدمت به مادرش که به سختی ایشان را از سختی‌های دوران کودکی بیرون برده بود نادیده گرفت و خدمت به مادر را در اولویت قرار داد.

وی افزود: شهید یحیی‌پور تا آخرین روزهای بازنشستگی را در مدرسه گذراند و بر طبق دست نوشته‌های خود خدمت در مدرسه به خصوص در کلاس اول ابتدایی را بسیار دوست می‌داشت و جز افتخارات خود مطرح می‌کرد. همچنین شاگردان ایشان همواره از ایشان به نیکی یاد می‌کنند و حتی نماینده فعلی شهرستان رودسر جناب دکتر عباسی از شاگران پدر بودند.

فرمانده سپاه ناحیه مقداد خمام ادامه داد: مرحوم شهید یحیی‌پور در مسیر زندگی خدمت به مردم را در محل جزء عبادات خود بر می‌شمردند به نحوی که نهادهای انقلابی همواره موضوعات مربوط به خود را در محل از طریق ایشان پیگیری می کردند. اعتقاد ویژه‌ای در احترام و خدمت به خانواده‌های شهدا به خصوص شهدای محل داشتند به نحوی که پس از شهادت ایشان با عنوان “خادم الشهدا به شهدا پیوست” از ایشان تجلیل کردند و از بنیان‌گذاران حرکت هیات عزاداری بسمت منزل شهدای محل بود. همچنین ایشان رییس هیات امنای مسجد و در اصل خادم خانه‌ی خدا بود و همواره به اقامه نماز در مسجد در همه وقت‌ها تاکید فراوان داشت.

یحیی‌پور با اشاره به اینکه پدر شهیدش همیشه به عنوان محور در خانواده نقش ایفا می‌کرد و  جشن‌های نیمه شعبان ایشان در منزل زبانزدِ عام خاص بود اظهار کرد: لقب جانداده‌ی مسیر ظهور برای ایشان چیزی بود که قبل از اعلام لقب شهادت برای ایشان مطرح شده بود و خلاصه اینکه به مانند شهدا در روز خداحافظی به ما فرمودند که هیچ علقه‌ای دیگر بدنیا ندارم  و آماده هجرت هستم اگر خدا قبول کند و این‌بار خداوند لبیکش را در صحرای منا و با لب تشنه در حالی که همیانش پر از سنگ جهت رمی جمرات و مبارزه باشیطان اکبر بود پذیرفت و مانند اربابش حج را نیمه تمام بسوی خداوند ترک  کرد.

وی با بیان اینکه بعد از وقوع فاجعه‌ی منا همه به شوک فرو رفته بودند تصریح کرد: شیرزاه‌ مدیریتی مسئولین از هم پاشیده شده بود و نمی‌دانستند چگونه باید با این موضوع برخورد نمایند تا اینکه حضرت آقا در نوشهر با صلابت هرچه بیشتر آل سعود را تهدید کردند و از آن تاریخ بود که ورق برگشت و پیگیری‌ها توسط مسئولین با هماهنگی بیشتر انجام شد ولی هنوز شائبه‌هایی مبنی بر بازگشت یا عدم بازگشت پیکر مطهر شهدا به کشور وجود داشت و همانطور که مطلعید هنوز پیکر ۴۰ شهید در مکه و در مقبره‌الشهدا مدفون هست. البته لازم می‌دانم در خصوص انتقال پیکر پدرم به استان و برگزاری مراسم و تشیع و…از مسئولین شهرستان به خصوص  فرماندهی محترم سپاه جناب سرهنگ مصطفی‌پور و دیگر همکارانشان تقدیر و تشکر کنم.

فرزند شهید منا با اذعان به اولین عکس العمل ها به خبر شهادت این شهید مِنا گفت: صبح روز عید قربان، گوسفندی قربانی کردیم و نوه‌ها را در حیاط کنار همدیگر نگه داشتیم تا عکسی را برای پرده خیرمقدم تهیه کنیم اما نمی‌دانم چه شده بود که آرام و قرار نداشتند. مثل همیشه نبودند. تا موقع ظهر هرچه تماس می‌گرفتیم تبریک عید رو داشته باشیم و التماس دعا بگیریم موفق نمی‌شدیم تا اینکه در ساعت ۱۴ شبکه خبر زیرنویس کرد و اسم چهارم در اولین لیست اسم پدر بود. بادیدن اسم حاجی شوکی بر خانواده وارد آمد و دیگر در اختیار خودمان نبودیم تا یکی دو ساعت اهل فامیل و محل برای همدردی می آمدند. بدین ترتیب بود که حاجی مزد زحمات خود را گرفت و در سن ۶۴ سالگی کاری کرد کارستان؛ به مصداق اینکه “از آخر مجلس شهدا را چیدند”.

یحیی‌پور افزود: در این حالت مادر در مکه بود و زینب گونه صبر کرد و پس از برقراری تماس ایشان بودند که به ما تسلی می‌داد در حالی که خود هم باید مصیبت را تحمل می‌کرد و هم اعمال نیمه تمام حج را بجا می‌آورد لذا پس از  ۱۴ روز پیکر مطهر پدر به زادگاهش روستای دوستکوه منتقل و با تشیع باشکوه در جلوی مسجدی که خادم آن بود آرام گرفت و سفر زیبای خود را از بیت‌الله به منا و سپس بیت‌الله اینگونه طی کرد.

فرزند شهید حاج علی‌محمد یحیی‌پور ادامه داد: در روزهای اول شهادت پدر حضور استاندار را به همراه مسولین در منزل شاهد بودیم امروز هم امام جمعه شهرستان رودسر به همراه مسئول بنیاد شهید و نماینده آموزش و پرورش و بخشدار مرکزی رودسر تشریف آورده بودند که جای تقدیر و تشکر دارد.

فرمانده سپاه ناحیه مقداد رشت ضمن تقدیر از تلاش مسئولین ذی ربط اظهار کرد: یکی از بزرگترین کارهایی که شد قرار دادن فهرست این عزیزان جز شهدای رسمی کشور بود که بخودی خود با رفع بسیاری از مشکلات مرهمی بر این زخم عمیق بوده است.

یحیی‌پور با بیان اینکه همه شهدای کشور که در نبرد با دشمن به شهادت رسیدند با شهدای منا در یک مساله تفاوت داشتند گفت: شهدای جنگ سخت، مسلح بودند و با آگاهی از وجود دشمن پا به عرصه مبارزه گذاشتند و “عند ربهم یرزقون” شدند ولی شهدای مِنا همه چیز را از تن درآوردند و تنها سلاحشان سنگ هایی بود که برای رمی جمرات همراه خود داشتند و در حالتی که کشتن حتی یک موجود کوچک در آن صحرا و در حالت احرام کفاره‌های سنگینی را در بر دارد دولت آل سعود با بی‌کفایتی تمام و با خشونت با این حجاج بر خورد کرده، مسیرها را بدون هماهنگی تغییر می‌دهد و باعث ایجاد چنین فجایعی می‌شود. بنابراین می‌توان گفت شهدای مِنا اسماعیل گونه در روز عید قربان خود را به قربانگاه رساندند و بدین ترتیب آسمانی شدند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه