موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان منتشر کرد؛

ماجرای قیام مردم رشت در سال ۱۳۰۵ / اسامی عوامل اصلی کشتار مردم رشت در ۱۲ دی+ سند

در این روز چند هزار نفر از مردم رشت کفن پوشیده و به مقابله با رژیم بلند شدند و حاضر شدند برای این کار تمام داشته های خود را هزینه کنند.

ماجرای قیام مردم رشت در سال ۱۳۰۵ / اسامی عوامل اصلی کشتار مردم رشت در ۱۲ دی+ سند

به گزارش ۸دی، میثم عبدالهی در پایگاه اطلاع رسانی موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان (رنگ ایمان) ضمن تشریح قیام ۱۲ دی مردم رشت به رهبری آیت الله رسولی نوشت:

ماجرای فعالیت های یک ساله قیام آیت الله رسولی و مردم رشت از خواندنی ترین و جذاب ترین برهه های تاریخ معاصر گیلان است که خواندن آن را به هر جوانی توصیه اکید می کنم. شرح فعالیت های مردم رشت در این قیام طی یک مقاله در فصلنامه پانزده خرداد، شماره ۴۶ منتشر گردیده که فایل پی دی اف آن مقاله را در لینک زیر می توانید دانلود کنید:

دانلود

یکی از مهمترین برهه های مردم گیلان در دوران تاریک دیکتاتوری، قیام مردم رشت در سال ۱۳۰۵ به رهبری آیت الله رسولی بود. این قیام یک سال رژیم را به خودش مشغول کرد و رژیم و شخص رضاشاه تلاش زیادی برای سرکوب مردم رشت انجام دادند و از جنایت و کشتار نیز فروگذار نکردند.

این قیام که از آغاز سال ۱۳۰۵ تا پایان همین سال مردم رشت به تکاپوی اسلام خواهانه و حق خواهانه به رهبری روحانیت مشغول شدند و اوج این قیام در روز ۱۲ دی ۱۳۰۵ همان سال است که در این روز چند هزار نفر از مردم رشت کفن پوشیده و به عرصه آمده و به مقابله با رژیم بلند شدند و حاضر شدند برای این کار تمام داشته های خود را هزینه کنند.

جالب است که دست رژیم پهلوی و استعمار انگلیس به طور مشترک در این ماجرا به صورت کاملا آشکار وجود دارد و هر دوی اینها برای سرکوب این قیام از مهره های بسیار مهمی استفاده کردند. رضاشاه، فضل الله زاهدی را که در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ عامل آمریکایی ها برای کودتا بود و خودش نخست وزیر دولت گردید را برای سرکوبی قیام آیت الله رسولی مامور کرده و نیز محسن صدرالاشراف که بعدها به نخست وزیری رسید و رجبعلی منصور که به نخست وزیری و نیز ادیب السلطنه سمیعی که تا معاونت نخست وزیری رسید از افرادی بودند که رژیم برای سرکوبی استفاده کرد.

دولت انگلیس هم آلن چارلز ترات که بزرگترین مهره بریتانیا در دوران ۵۷ ساله سلطنت پهلوی ها بود و  سالها ریاست تشکیلات جاسوسی انگلیس در ایران را بر عهده داشت را برای سرکوبی این قیام به کمک فضل الله زاهدی فرستاد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه