روز شمار تاریخ گیلان / 24 آبان؛

دستور رضاخان برای انتخاب یک پدر و پسر برای انتخابات گیلان / شهادت رزمنده‌ی گیلانی در آمل

در چنین روزی وزارت جنگ از حاکم نظامی گیلان خواست یک پدر و پسر در حدود گیلان انتخاب و به مجلس مؤسسان راه یابند.

دستور رضاخان برای انتخاب یک پدر و پسر برای انتخابات گیلان / شهادت رزمنده‌ی گیلانی در آمل

به گزارش ۸دی، ۲۴ آبان ماه ۱۳۰۰ شمسی، بزرگان رشت به رفتار سعد الملک اعتراض کردند. بزرگان و سرشناسان رشت طی نامه ای به سعد الملک از وی خواستند، مطابق با دستورات رضا خان، نسبت به مردم ستمدیده گیلان مهربان تر باشد و با آنان بهتر رفتار کند(۱).

۲۴ آبان ماه ۱۳۰۴ شمسی، وزارت جنگ دستورهایی انتحاباتی برای برخی استان ها از جمله گیلان صادر کرد. وزارت جنگ با ارسال تلگرام هایی به مسئولان نظامی دستورهای جدیدی درباره انتخاب افراد موردنظر برای مجلس مؤسسان صادر کرد. به رئیس ارکان حرب لشکر شرق گفته شد «چون کاشف باید حتماً از خراسان انتخاب شود» اگر وقت گذشته در نقطه های دیگر غیر [از مشهد] به مجلس موسسان راه یابد. «در هر صورت باید نهایت جدیت را در انتخاب ایشان به عمل آورید(۲). در تلگرام دیگری از رئیس ارکان حرب لشکر شرق خواسته شد «لازم است در انتخاب معتمدالسلطنه و امیراعلم از درجز نهایت سعی و کوشش را مبذول دارید(۳).» همچنین به امیرلشکر جنوب دستور داده شد خوانین بلوچ دو تن را از میان خود به عنوان نماینده انتخاب و هر چه زودتر راهی تهران شوند. البته افزوده شد «چون رسماً حکومت بلوچستان با دوستمحمد خان است اگر اقدام دیگری را لازم میدانید سریعاً اطلاع فرمایید(۴).» و نیز رضاخان از فرمانده تیپ شمال خواست اگر وقت نگذشته کاری کنید صادق خان اکبر یا پسرش محمد خان در حدود گیلان انتخاب و به مجلس مؤسسان راه یابند(۵). وزارت جنگ هم از فرماندهی تیپ شمال خواست شیخ آقا استرآبادی که اصالتاً استرآبادی و چند سالی در عدلیه مشهد کار کرده و اینک در تهران است، از استرآباد انتخاب شود(۶).

۲۴ آبان ماه ۱۳۵۸ شمسی، نمایندگان گیلانی حاضر در مجلس خبرنگان قانون اساسی با امضای اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آن صحه گذاشتند. بعد از پیروزی انقلاب مجلسی با نام «مجلس خبرگان قانون اساسی» تشکیل شد که وظیفه آن تدوین قانون اساسی بود. گیلان در این مجلس ۳ نماینده داشت. در این روز این قانون به طور کامل تدوین و مورد امضای نمایندگان قرار گرفت. امضای آیات ربانی املشی و ضیایی نیا در آخرین صفحه این قانون وجود دارد. شهید دکتر حسن عضدی هم که عضو هیئت رئیسه این مجلس بود پای تمامی صفحات این قانون را امضا کرد(۷)

۲۴ آبان ماه ۱۳۶۰ شمسی، سید محمد شریفی از رزمندگان گیلانی مبارزه کمونیست ها در قائله‌ی آمل که اهل شهرستان انزلی بود در آمل به شهادت رسید.  وی متولد اول فروردین ماه ۱۳۴۱ بود.

۲۴ آبان ماه ۱۳۶۰ شمسی، مصطفی مهربان در جاده تهران- کرج توسط عناصر تروریستی سازمان مجاهدین خلق مورد سوء قصد واقع شد و به شهادت رسید. وی اهل شهرستان رشت بود(۸).

۲۴ آبان ماه ۱۳۶۱ شمسی، حسین جوانبخت از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در منطقه عملیاتی سومار به شهادت رسید. وی متولد ۱۰ خرداد ۱۳۳۹ روستای میانده صومعه سرا بود و از سپاه پاسداران به مناطق عملیاتی اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای روستای میانده تدفین شد.

۲۴ آبان ماه ۱۳۶۵ شمسی، مهران شهیدزاده عربانی  در منطقه عملیاتی سومار به شهادت رسید. وی متولد ۲۵ دی ماه ۱۳۴۵ در روستای عربان صومعه سرا بود و از لشکر ۸۸ زرهی زاهدان به مناطق عملیاتی اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای محله عربان تدفین شد.

۲۴ آبان ماه ۱۳۶۸ شمسی، آیت الله شیخ عبدالحسین فقیهی رشتی درگذشت. وی سال ها در حوزه نجف نزد پدرش شیخ شعبان رشتی و بزرگانی چون آیات آخوند خراسانی، نائینی، شیخ حسین رشتی، ایروانی و غروی اصفهانی استفاده کرد. آیت الله فقیهی رشتی از دوستان امام خمینی(ره) و از بزرگان حوزه علمیه قم بود و شاگردان بسیاری تربیت کرد. گفتنی است که آیت الله فقیهی سال ها از طرف آیت الله بروجردی مسئولیت نمایندگی ایشان در امور حج را بر عهده داشت. وی برادرانی به نام های شیخ مرتضی مدرس گیلانی و ابوالحسن فقیهی داشت. پیکر مطهر این عالم گیلانی در حرم حضرت معصومه (س) مدفون است(۹).

۲۴ آبان ماه ۱۳۷۹ شمسی، حجت الاسلام و المسلمین سید تقی صفوی امام جمعه فقید ماسال درگذشت.

پی نوشت:

۱- روز شمار تاریخ ایران؛ جلد ۱؛ ص ۴۱۸؛ جنبش میرزا کوچک خان بنابر گزارش های سفارت انگلیس، ص ۹۹

۲- روز شمار تاریخ ایران، جلد ۵، ص۴۳۳؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ١٧٩، ص ۶۴.
۳- همان، ص ۴٢.
۴- همان، ص ۴۶. دسترسی به دوستمحمد خان به واسطه بعد مسافت نیازمند زمان بود. «چون مقر حکومت بلوچستان در بمپور و وسایل ارتباطیه ندارد، همان روز به وسیله قاصد از قسمت مزبوره به دوستمحمد خان اعلام و دستورات مذکوره داده شد… چنانچه انجام انتخابات مستقیماً توسط خوانین بلوچ مخالف مقررات قانونی نباشد البته باعث سرعت اجرای امر خواهد گردید.» (همان، ص ۴۵)
۵- همان، س ١٣٠۴، پ ١١، ص ۵٠.
۶- همان، س ١٣٠۴، پ ١٨٠، ص ٢١.
۷- رنگ ایمان (موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان)
۸- سایت هابیلیان، شهدای ترور

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه