با حضور مسئولان قضائی گیلان؛

دادستان جدید شهرستان فومن معارفه شد

حجت الاسلام «ایران عقیده» طی مراسمی با حضور مسئولان دستگاه قضائی استان، به عنوان دادستان جدید شهرستان فومن معرفی شد.

به گزارش ۸دی، مراسم تکریم و معارفه دادستان جدید فومن پیش از ظهر یکشنبه در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

در این مراسم مجید الهیان قائم مقام دادگستری کل گیلان، حجت الاسلام سید محمدحسن صفوی امام جمعه، میرشمس مومن زاده فرماندار، جمشید مهرپیما رئیس دادگستری و حسن آهنگری دادستان سابق و حجت الاسلام صادق ایران عقیده  دادستان جدید فومن و جمعی از رؤسای دستگاه های اجرایی این شهرستان حضور داشتند.

خدمت در نظام اسلامی نعمتی الهی است

دادستان جدید فومن در این مراسم با اشاره به خاطره ای از مرحوم شهید «نواب صفوی»، گفت: ایشان در اوج خفقان طاغوت در دهه ۳۰ گفتند اگر در این کشور نظام مقدس اسلام تشکیل شود رفتگر این نظام شدن برای من افتخار است.

حجت الاسلام صادق ایران عقیده با بیان اینکه خدمت در نظام اسلامی نعمتی الهی است، افزود: نگاه کردن به موقعیت ها از این منظر که موجب احقاق حق و اقامه عدل الهی شود ارزشمند خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هرچه مسئولیت انسان سنگین تر رزق و روانش نیز سنگین تر خواهد بود، تصریح کرد: اشتباه و خطای محاسباتی مسئولیت پذیری در این برهه حساس و دقیق از نظام اسلامی خطا و اشتباهی نابخشودنی است.

دادستان فومن با اشاره به هجمه ها و دشمنی ها با نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل اسلامی و انقلابی بودن است، افزود: اگر مشخصه انقلابی و اسلامی بودن  از ایران گرفته شود دیگر هیچ کشوری با آن به دشمنی برنمی خیزد.

وی نظام مقدس اسلامی ایران را برگرفته از نظام امیرالمومنین (ع)، فرهنگ حسینی و علوی دانست و خاطرنشان کرد: این نظام در مقابل ظلم و تهدید سرخم نمی کند.

ترویج ارزش های دینی و اقامه عدل

حجت الاسلام ایران عقیده ادامه داد: در این میان مسئولان اگر به اندازه سرسوزنی اشتباه و خطا در انجام وظایف خود انجام دهند و دلیلی برای ضربه زدن به اهداف بزرگ نظام اسلامی شود، بسیار نابخشودنی است.

وی اصل خدمت در این موقعیت ها را ترویج ارزش های دینی و اقامه عدل و برخورد با افرادی که به فسق و فجور می پردازند  عنوان و اظهار کرد: جایگاه قضا جایگاه دفاع از حقوق عامه مردم است.

دادستان فومن با بیان اینکه دفاع از حقوق عامه به عنوان یک اصل در دادسرا یا دادستانی بسیار مهم است، تصریح کرد: اصل اول آن احساس امنیت و آرامش بود و شاید امنیت ظاهری به اندازه اثرگذاری امنیت روانی نباشد.

برخورد قاطع دادگستری با متجاوزان به منابع طبیعی

وی حفظ حقوق بیت المال و اراضی ملی و جنگلی و طبیعی را وظیفه همه دستگاه ها دانست و گفت: همه مردم باید نسبت به این موضوع حساس شوند.

حجت اسلام ایران عقیده  با بیان اینکه مشخصه اصلی استان گیلان منابع طبیعی است، تأکید کرد: اگر سود جویان بخواهند به این مشخصه دست درازی کرده و آن را نابود کنند دیگر چه چیزی برای استان مان باقی خواهد ماند.

وی به ضرورت حساس شدن مسئولان نسبت به این موضوع اشاره و خاطرنشان کرد: دستگاه قضا در جای خود در برخورد با متجاوزین به این مشخصه ها قاطعانه عمل خواهد کرد.

عدالت محوری و تظلم خواهی وظیفه ذاتی دستگاه قضا

در ادامه این مراسم دادستان سابق فومن نیز با اشاره به بیانات آیت الله بهجت، اظهار کرد: ایشان می فرمایند ما بدنیا آمده تا زندگی کرده و قیمت بگیریم نه به هر قیمتی زندگی کنیم.

حسن آهنگری با بیان اینکه شیوه کاری چه در حوزه خانوادگی و چه در حوزه اداری برای دستگاه قضا با همین دیدگاه پیش می رود، افزود: وظیفه ذاتی تشکیلات قضائی تظلم خواهی و عدالت محوری است.

وی با اشاره به رسیدگی دادخواهی مردم و برخورد با جرائم جهت ایجاد امنیت عمومی و پایدار، گفت: قبل از ایجاد امنیت باید بسترهای لازم برای انجام این کار فراهم شود.

دادستان سابق فومن شیوه کار برای رسیدن به این امور را بسیار مهم عنوان و خاطرنشان کرد: آنچه که مربوط به مدیر در این حوزه می شود شیوه تعامل و همکاری با دستگاه هایی است که بسترساز ایجاد امنیت هستند.

وی با بیان اینکه وجود چنین تعاملی موجب تسریع در رسیدن به نتیجه در زمینه ایجاد امنیت می شود، تصریح کرد: دادگستری هیچگاه در این بخش قصد برتری جویی و زورآمایی با مجموعه های دیگر نداشته و نخواهد داشت.

 آهنگری ادامه داد: در یک پازل امنیت ساز که مجموعه های دیگر نیز حضور دارند، یک قطعه درخشان به نام دادگستری با هدف توانبخشی کمک می کند تا معنای اصلی پازل که امنیت بوده حاصل شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از سرمایه های گذشتگان حوزه های اقتصادی، اجتماعی  و فرهنگی استفاده می شود، یادآورشد: تلاش های امروز نتیجه سرمایه گذاری های گذشته به ویژه در شهرستان فومن بوده است.

دادستان سابق فومن در ادامه وجود مدیران خوب و کارآمد را سرمایه های هر منطقه ای دانست و گفت: به سرمایه فقط نباید با دید مادی نگریست.

خطر بدحجابی جامعه را تهدید می کند

وی در ادامه با اشاره به مفغول ماندن حوزه فرهنگی و اینکه در این حوزه بدهکار نسل های آینده هستیم، گفت: حوزه دیگر اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… بیشتر مورد توجه بوده و در این میان به حوزه فرهنگی کمتر توجه شده است.

آهنگری به وضعیت نوع پوشش در سطح جامعه نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه در این زمینه واقعا مورد تهدید هستیم ولی خوشبختانه شهرستان فومن به نسبت شهرستان های دیگر در این زمینه بسیار متفاوت بوده که دلیل آن وجود علمایی بزرگی همانند «آیت الله بهجت» در پس زمینه فرهنگی و مذهبی شهرستان است.

وی همچنین روحانیت و علما را فرهنگ ساز و فرهنگ دار در سطح جامعه دانست.

 دادستان سابق فومن با اشاره به تهدیدات پایه محور و وضعیت معضلات اجتماعی همچون طلاق، گسستگی روابط خانوادگی و ناهنجاری های اجتماعی و…، افزود: متاسفانه در این حوزه ها با وجود مشکلات فراوان ولی هنوز به صورت مناسب سرمایه گذاری نشده است.

وی با بیان اینکه در این حوزه ها نباید انتظار داشت که حتما دولت، قوانین و بخشنامه ها فعالیت کنند، تصریح کرد: وجود تعامل میان دستگاهی باید این خلاء ها را پرکرده و تجمیع این پتانسیل ها می تواند به رفع نواقص کمک کند.

به گفته این مسئول دادگستری و دستگاه قضا نیز با حفظ استقلال خود در کنار سایر مجموعه ها با ظرفیت سنجی و ظرفیت سازی کمک حال هستند.

آهنگری با اشاره به اینکه یکی از وظایف ما قانون مدار و قانون مند کردن مردم است، تأکید کرد: وجود قانون مداری در بین مردم زمینه ساز ایجاد امنیت در جامعه می شود.

در پایان مراسم از زحمات و تلاش های «حسن آهنگری» دادستان اسبق فومن تقدیر و تشکر و حجت الاسلام «صادق ایران عقیده» نیز به عنوان دادستان جدید این شهرستان معرفی شد.

منبع: خبرگزاری مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه