تکرار اشتباه سال ۹۲ در انتخابات مجلس ۹۴

از میان نامزدهای انتخاباتی در تهران، قرار است لیست ۳۰ نفره اصولگرایان از تمامی گروه های فعال ارائه شود که در صورت عدم پایبندی به آن می تواند آراء را بشکند.

تکرار اشتباه سال ۹۲ در انتخابات مجلس ۹۴
به گزارش۸دی،سخنگوی شورای نگهبان دیروز از تایید صلاحیت ۲۵ درصد نامزدهای معترض رد یا عدم احراز صلاحیت شده خبر داد که این امر خود موجب افزایش رقبا و چالش جدی تر بر سر لیست ها خواهد شد.
به نظر می رسد اصلاح طلبان و حامیان دولت از قَبَل تاییدصلاحیت شده ها به لیست های حداقلی و حداکثری دست پیدا کنند و در رقابت های مهم تهران نیز لیست کامل ارائه دهند. اخباری نیز گویای آن بود که برخی با نامزدهای اصولگرا تماس برقرار کرده و خواهان عدم انصراف آنها در انتخابات و شکسته شدن آرای اصولگرایان بودند.
آنچه مسلم است خیز بلند اصلاح طلبان و حامیان دولت برای تسخیر بهارستان است و در این راه از تمامی حربه های موجود بهره خواهند برد. آنها از حمایت و پشتیبانی دولت یازدهم نیز برخوردارند و حجم گسترده ای از انتقادات دولت و مسئولان آن به نهادهای نظارتی در همین راستا قرار داشت.
در این میان اصلاح طلبان مترصد اشتباه اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ هستند، جاییکه تعدد نامزدهای اصولگرا منجر به پراکندگی آرا و رای آوری حسن روحانی شد. پس از اعلام خبر بررسی صلاحیت ها و افراد تایید صلاحیت شده، رسانه های اصلاح طلب به شدت در حال شایعه پراکنی و انتشار هدف دار اخبار مربوط به لیست اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم هستند. حربه ای که می توند با دامن زدن آن توسط برخی از اصولگرایان، فضای تبلیغاتی را در آستانه انتخابات مسموم کند.
در روزهایی که همه  منتظر ارائه لیست واحد ائتلاف اصولگرایان در تهران و شهرهای بزرگ هستند. این امر هر بار به بهانه ای به تعویق می افتد و بازار شایعه ها را داغ تر می سازد. غلامعلی حدادعادل، سخنگوی ائتلاف، در ۱۴ بهمن در پیام توئیتری خود گفته بود: “لیست ائتلاف اصولگرایان آماده است. امیدواریم که امشب افراد باقی‌مانده نهایی شوند.”
اما علی رغم نهایی شدن لیست، و ابراز امیدواری در این باب، تاکنون خبری از آن درز نکرده است. با این حال محمدرضا باهنر با اشاره به ائتلاف اصولگریان در روز ۱۶ بهمن اعلام کرد: وحدت اصول‌گرایان در تهران نسبت به دوره‌های گذشته بسیار خوب جلو رفته است. شاید در لیست اصولگرایان تهران ظرف امروز یا فردا یک نفر تغییر و جابجایی داشته باشیم. ما به عنوان جامعه اسلامی مهندسین در حوزه‌های انتخابیه در صورتی‌ که اصول‌گرایان استان به جمع‌بندی رسیده باشند از کاندیدای مورد تایید اصولگرایان استان حمایت می‌کنیم و از کاندیداهای منتسب به خودمان نیز می‌خواهیم که انصراف دهند.
این درحالیست که خبری مبنی بر درصد سهمیه گروه ها در لیست ائتلاف اصولگرایان در رسانه های اصلاح طلب منتشر شد که نشان می دهد ۴۶ درصد این لیست به جبهه پایداری اختصاص دارد. همچنین حزب موتلفه و  جمعیت ایثارگران و رهپویان درصدهای بعدی را در اختیار دارند و جامعتین نیز در این لیست ۶ درصد را به خود اختصاص داده اند. اسامی افرادی که در این لیست منتشر شده به نظر می رسد بر اساس کارآمدی و تخصص آنها بوده و ۲۰ درصد از لیست به زنان اختصاص یافته است.
بازارا شایعات چنان پیرامون لیست اصولگرایان داغ است که عنوان شد از افراد حاضر در لیست تعهد گرفته شده که به ریاست حدادعادل در مجلس دهم رای دهند. این خبر درحالی به طور گسترده پخش می شد که حدادعادل آن را کذب محض خواند: به نظر می‌رسد وحدت اصولگرایان بعضی را چنان نگران کرده که به دروغ پراکنی روی آورده‌اند و این نشان از درستی مسیر وحدت است.
با وجود خوشبینی های موجود در آستانه انتخابات اما برخی از واقعیات را نمی توان در نظر نگرفت و به سادگی از کنار آن گذشت. در سه دوره اخیر، اکثریت مجلس شورای اسلامی در دست اصولگرایان بوده و این خود می تواند منجر به نوعی اعتماد به نفس کاذب در انتخابات پیش رو نیز بشود. بر این اساس، اصولگرایان با اطمینان به ادامه همان روند، ممکن است خود را در موقعیت برتر نسبت به سایر جریان ها بدانند و  با انفعال و مماشات، میدان را برای اجرای تاکتیک های رقیب باز بگذارند. موضوع شایعات درباره لیست اصولگرایان می تواند از همین نوع نگاه نشات گرفته باشد تا جاییکه امکان انتشار اخبار جعلی در سطح گسترده به رقیب داده می شود و افرادی از جریان اصولگرا براساس همین اخبار، به موضعگیری های تفرقه افکن دست می زنند.
رضایت همه جانبه از لیست اصولگرایان در تهران، جاییکه بیش از ۱۸۰ اصولگرا تایید صلاحیت شده اند، کار بسیار سختی است اما این نکته باید در نظر گرفته شود که شکست این لیست به معنای شکست جریان اصولگرایی ارزیابی می شود و کسانی که قصد تکروی یا عدم تبعیت دارند در نهایت متضرر اصلی خواهند بود. انتخابات سال ۹۲ ثابت کرد، خودخواهی برخی از نامزدهای اصولگرا و عدم وجود چارچوب مشخص اتحاد حول یک نفر در انتخابات ریاست جمهوری، منتهی به شکست کل جریان اصولگرا شد. بنابراین نشان دادن حداکثر اتحاد در آستانه انتخابات با یک لیست واحد که بیشترین حمایت اصولگرایان را پشت سر خود داشته باشد می تواند از یکسو احتمال رای آوری آن را بالا ببرد و از سوی دیگر، باعث تضعیف روحیه رقیب نیز بشود.
تنها ۲۰ روز به زمان برگزاری انتخابات مجلس دهم باقی مانده و مسئولان ائتلاف اصولگرایان نیز وعده اعلام لیست نهایی را در چند روز آینده داده اند. به نظر می رسد عدم اعلام لیست نهایی به مرحله بعد از بازنگری مجدد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت معترضان موکل شده تا در صورت لزوم جابه جایی هایی صورت گیرد. اما در فرصت اندک تا برگزاری انتخابات، تاکنون شعارها و مواضع انتخاباتی مشخص نشده است و آنچه تا به امروز عنوان شده کلی و سربسته بوده و تاکید بیشتر بر لزوم شکل گیری مجلس اصولگرا بوده است.
بنابراین در مدت باقی مانده همچنان احتمال عدم رضایت از لیست نهایی اصولگرایان وجود دارد و به همین دلیل امکان تکروی و ارائه لیست های جداگانه را نیز باید در نظر گرفت. این اشتباه راهبردی زمانی بروز پیدا می کند که برخی از اصولگرایان نسبت به رای آوری خود اطمینان خاطر دارند و از تبعیت از ائتلاف فراگیر، امتناع می کنند. در صورت وقوع چنین سناریویی در تهران، شکست اصولگرایان قابل پیشبینی خواهد بود. امری که حدادعادل در نشستی در اصفهان آن را به نوعی یادآور شد: اصولگرایان نباید برای رفتن به مجلس تفرقه ایجاد کنند و این را بدانید که حتی اگر همه با هم متحد شویم باز هم پیروزی در این انتخابات آسان نخواهد بود. باید توجه کرد رأی‌های اصولگرایی را در سبدهای مختلف تقسیم نکنید، چرا که از این طریق تنها وسیله شکست خود و پیروزی رقیب را فراهم خواهید کرد.
از این رو اصولگرایان می بایست پیش از آنکه دست به ارائه لیست های جداگانه یا حضور مستقل در انتخابات بزنند، سال ۹۲ را پیش چشم خود آورند و شکست در آن سال را نتیجه همین اقدامات ارزیابی کنند. هشداری که در صورت جدی نگرفتن، به بهای سنگین شکست تمام خواهد شد و بهترین فرصت در اختیار رقبا قرار خواهد گرفت تا با کمترین هزینه و زحمتی، کرسی های سبز بهارستان را بنفش کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه