گیلان از استان‌های پرمصرف خون/نیاز به گروه‌های خونی منفی به‌ویژه A منفی در گیلان

مدیر کل پایگاه انتقال خون گیلان گفت: بیماران جراحی قلب باز بیمارستان‌های گیلان نیازمند تمام گروه‌های خونی منفی هستند.

گیلان از استان‌های پرمصرف خون/نیاز به گروه‌های خونی منفی به‌ویژه A منفی در گیلان

به گزارش ۸دی، علی داودی با اشاره به نیاز خونی استان در بیمارستان‌ها اظهار کرد: با توجه به فصل سرما مراجعه اهدا کنندگان خون به پایگاه‌های انتقال خون در گیلان کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی گیلان نیازمند گروه‌های خونی هستند، افزود: نیاز به گروه‌های خونی منفی به‌ویژه A منفی در گیلان بیشتر است.

مدیر کل پایگاه‌ انتقال خون گیلان با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال ۵۵ هزار نفر به پایگاه‌های انتقال خون این استان مراجعه کرده بودند، تصریح کرد: با توجه به انجام عمل‌های جراحی قلب باز در بیمارستان‌های گیلان، نیاز به گروه A منفی بیشتر است.

وی گیلان را دارای ۹ مرکز ثابت و دو اتوبوس سیار برای دریافت خون از اهدا کنندگان دانست و تصریح کرد: اهدا کنندگان باید به هنگام اهدای خون کارت ملی به همراه داشته باشند.

داودی با اشاره به اینکه اهدا کننده باید سالم باشد، خاطرنشان کرد: سلامت اهدا کننده برای دریافت خون سالم مهم است.

وی پایگاه‌های انتقال خون گیلان را در آستارا، تالش، بندرانزلی، فومن، رودبار، رشت، رودسر، لاهیجان، لنگرود و آستانه‌اشرفیه عنوان کرد.

این مسئول با بیان اینکه اهداکنندگان با اقدام انسان‌دوستانه خود به یاری بیماران نیازمند به خون می‌شتابند، یادآور شد: این اقدام بسیار ارزشمند است.

به گفته وی، در مدت مذکور بیشترین گروه خونی O مثبت از طرف اهدا کنندگان اهدا شد و ۵۳ درصد اهدا کنندگان به صورت مستمر، ۲۷ درصد اهدا کننده با سابقه و ۲۰ درصد نیز برای نخستین بار خون اهدا کردند.

داودی گیلان را از استان‌های پرمصرف خون در کشور خواند و خاطرنشان کرد: گیلان به دلیل افزایش جراحی‌های قلب و عروق، بیماران تالاسمی، هموفیلی، فاویسم و تصادفاتبیشترین مصرف کننده فرآورده‌های خونی در کشور است.

گفتنی است، سالانه ۸۰ هزار واحد خون در گیلان اهدا می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه