رهاورد خدمات شهید جمهور از نگاه فعالان اقتصادی گیلان

احیای واحدهای راکد، جان بخشی به کارخانجات نیمه فعال در سایه سیاست‌های حمایتی و تغییر دیپلماسی اقتصادی و گسترش روابط با کشورهای همسایه بویژه روسیه بخشی از سیاست های اقتصادی دولت آیت الله بود که امروز فعالان اقتصادی گیلان در سوگ شهید جمهور به عنوان بخشی از خدمات و تلاش‌های او یادآوری می‌کنند.

رهاورد خدمات شهید جمهور از نگاه فعالان اقتصادی گیلان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» شهید خدمت آیت الله رئیسی در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ با سمت ریاست قوه قضائیه سفری به گیلان داشت؛ دغدغه شهید جمهور در این سفر احیای کارخانجات راکدی چون پوشش و رشت الکتریک و صنایع ابریشم و حل مشکلات کارگران بود کارخانه هایی که با حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت احیا و دوباره در مدار تولید قرار گرفتند.

بهمن ماه ۱۴۰۰ شهید خدمت آیت الله سید ابراهیم رئیسی به همراه جمعی از معاونان، نمایندگان و وزرا دوباره به گیلان سفر کرد و پروژه‌های زیربنایی تولیدی و صنعتی بازدید داشت و گفت: مهم‌ترین دغدغه مردم گیلان بیکاری و معیشت است که سعی خواهیم کرد با استفاده از ظرفیت های استان آنها را رفع کنیم. این مهم در گیلان با کاهش نرخ بیکاری و رسیدن به حدود هشت درصد در دولت سیزدهم محقق شد.

اینک فعالان اقتصادی یاد و نام شهید جمهور را به پاس خدمات و دغدغه هایش برای ملت و مردم گرامی می دارند.

صنعت، تولید و احیای کارخانه های راکد

رئیس کانون کارفرمایی صنایع و حرف و عضو خانه صنعت استان گیلان و کشور با بیان اینکه این حادثه داغ بسیار بزرگی بود که بر دولت و ملت ایران وارد شد که به زودی قابل جبران نیست، گفت: آیت الله رئیسی دغدغه مردم داشت و طی ۲ سفر به استان گیلان نخست بعنوان رئیس قوه قضائیه دغدغه تولید و صنعت داشت و با سرکشی به صنایع پوشش پیگیر حل مسائل و مشکلات این کارخانه شد.

محمد رسول سماکچی اضافه کرد: شهید آیت الله رئیسی در آن سفر کارخانه رشت الکتریک را از دست چپاولگرانی که آنجا را به مخروبه ای تبدیل کرده بودند، نجات داد و به سازمان بازنشستگی کشور برگرداند؛ همچنین شرکت ابریشم گیلان را از دست متصرفین آزاد کرد.

وی اظهار کرد: در دولت سیزدهم علاوه بر حل دغدغه های صنعتی، تولیدی و کارخانجات، برای رفع مشکلات اساسی استان مانند مساله محیط زیست، آلودگی های رودخانه های رشت، احیای تالاب انزلی، مساله کارخانجات راکد، آزاد راه قزوین – رشت و مساله راه آهن رشت – کاسپین دستوراتی صادر کردند و حل معضلاتی دیرینه را کلید زدند.

سماکچی ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در استان گیلان توجه به اقتصاد دانش‌بنیان بود که شرکتها و کارخانجات جدید دانش بنیان در این دولت بنا نهاده شد و رونق گرفت.

شهید جمهور از نگاه فعالان اقتصادی گیلان

وی کاهش نرخ بیکاری استان به حدود هشت درصد در دوره ریاست جمهوری این شهید گرانقدر اشاره کرد و افزود: به مدد سیاست های اقتصادی دولت سیزدهم گیلان از جمله استانهایی است که نرخ بیکاری پائینی دارد.

رئیس کانون کارفرمایی صنایع و حرف و عضو خانه صنعت استان گیلان و کشور گفت: قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی به قدری مستحکم و خلل ناپذیر است که حوادثی از این قبیل نمی تواند در روند مملکت داری و کشور داری ما خللی وارد کند و ظرف ۵۰ روز آینده با درایت و رهبری شایسته رهبر معظم انقلاب و با انتخاب اصلح مردم جانشین مناسبی تعیین می شود تا روند پیشرفت و توسعه کشور ادامه دار باشد اما وجود انسان هایی شریف و خالص با دغدغه مردم چون شهید جمهور بسیار ارزشمند و مغتنم بود.

شناسایی مشکلات تجارت و ارتباطات خارجی

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در خصوص رویکرد اقتصادی دولت شهید خدمت آیت الله رئیسی گفت: دولت سیزدهم سه مساله و مشکل را در رابطه با تجارت و ارتباطات خارجی در نشست و گفت و گو با تجار و بازرگانان به خوبی شناسایی کرد که یکی از این موارد اساس دیپلماسی اقتصادی و گسترش روابط با کشورهای همسایه ها بود.

روشن علی یکتا ادامه داد: ایران بدلیل شرایط تحریمی در گذشته غافل از همسایگان خود تمرکز را بر توسعه و از سرگیری روابط با اروپا و کشورهای غربی گذاشت که در دولت سیزدهم ارتباط با همسایه ها بخصوص در حوزه توسعه تجارت، اقتصاد و دیپلماسی در دستور کار قرار گرفت که دستاوردهای بسیار خوبی بدنبال داشت.

وی اظهار کرد: از جمله این دستاوردها می توان به از سرگیری ارتباطات با کشور ترکمنستان اشاره کرد، ایران پس از سالها قطع روابط با این کشور که حل و فصل مسائل پیش آمده مانند تهاتر گاز و امثال آن به داوری دادگاه‌های بین المللی کشیده شده بود را در دولت سیزدهم حل کرد که با توجه به فرصت کوتاه عمر دولت سیزدهم می توان این مساله را یکی از دستاوردهای خوب این دولت عنوان کرد.

وی دومین دستاورد دولت سیزدهم را بستر سازی برای پیوستن ایران به پیمان های تجاری جهانی، منطقه‌ای و چند جانبه اعلام کرد و افزود: پیمان شانگهای یکی از این دستاوردها بود که در دولت های پیشین روند کندی داشت که توانستیم به عضویت این پیمان درآئیم. بزرگترین و آخرین پیمان بین المللی، بریکس است که قسمت عظیمی از اقتصاد جهان را در بر می گیرد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه سومین دستاورد دولت سیزدهم را برقراری تعادل در مناقشات منطقه ای دانست و افزود: عملکرد ایران در مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم بود؛ برخلاف تصور دولت ۲ طرف مورد مناقشه ایران بدون جانبداری از طرفین رفتاری مدبرانه در پیش گرفت که نتیجه آن حفظ تجارت با کشورها به رغم فشارها، تحریم ها و تحریک جوامع غربی بود.

یکتا گفت: موضوع بعدی که در دولت سیزدهم برای آن فکر شد راه اندازی کریدورهای حمل و نقلی بود؛ ایران از نظر موقعیت جغرافیایی می تواند یکی از مناطق تعیین کننده حمل و نقل جهانی باشد. در این دولت کریدور شمال جنوب تقریبا راه اندازی شد و بزودی در انزلی شاهد افتتاح راه آهن رشت- کاسپین خواهیم بود که می تواند در بخش ترانزیت کالا از روسیه نقش مهمی ایفا کند.

وی انعقاد پیمان های پولی بین کشورها منطقه ای و جایگزینی واحد پولی غیر دلار مانند روبل روسیه، لیر ترکیه و درهم امارات در روابط تجاری یکی دیگر از اقدامات بسیار خوب دولت آیت الله رئیسی عنوان کرد و افزود: روبل روسیه می تواند بعنوان پول منطقه اوراسیا تعیین کننده باشد. موارد ذکر شده مباحثی بودند که دولت سیزدهم برای آن برنامه داشت که باوردارم دستاورد خیلی خوب دولت در بخش بین المللی است.

یکتا بها دادن به شرکت های کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی و تولیدات آنها و دیده شدن این واحدها در نمایشگاه های بین المللی را فرصت خوبی برای فعالان این عرصه دانست و افزود: در این دولت سفارت‌های ایران در موضوعات اقتصادی و تجاری فعالیت بیشتری داشتند و رایزنی ها گسترده تر شده بود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: آنچه دولت بعد نباید از آن غفلت کند تکمیل روند دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی منطقه است که توجه به پول های ملی کشورهای منطقه است.

یکتا تصریح کرد: برای مبنا قرار دادن روبل روسیه در مبادلات تجاری در اتحادیه اقصادی اوراسیا، دولت سیزدهم ۷۰ تا ۸۰ درصد راه را طی کرده بود تا آف شور ریالی در کشور راه اندازی شود. همچنین تکمیل کریدور شمال جنوب برای در دولت بعد باید بیشتر توجه قرار گیرد.

بانکداری آف شور (Offshore) یا برون‌مرزی نوعی از بانکداری با مزایایی مانند حفظ حریم خصوصی، محافظت از دارایی‌ها و مزایای مالیاتی است.

قول اجرایی شدن سند توسعه تعاون

رئیس اتاق تعاون استان گیلان شهادت آیت الله رئیسی را در شرایط سخت تحریمی ضایعه ای بسیار دردناک برای مردم ایران دانست و افزود: آیت الله رئیسی در ارتباط با بخش تعاون فردی بسیار پیگیر مباحث تعاونگران کشور و یکی از شاخص ترین روسای جمهور تاریخ ایران بود که اهتمام ویژه ای به این بخش داشتند.

عیسی محمدی اضافه کرد: طی دوره سه ساله ریاست جمهوری؛ شهید آیت الله رئیسی فعالیت های چشمگیری در بخش تعاون داشت و در نخستین نشست با فعالان اقتصادی کشور در جلسه ای مشترک در اتاق ایران به روسای سه اتاق و نمایندگان اقتصادی قول دادند سند توسعه بخش تعاون در کشور اجرایی شود.

وی تصریح کرد: قانون اساسی کشور اقتصاد را به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم بندی کرده اند که رکن دوم آن بخش تعاون است و شهید خدمت در سفر به استان سمنان با اشاره به نام گذاری سال جهش تولید با مشارکت مردم از سوی رهبر معظم انقلاب رونق اقتصاد کشور را وابسته به گسترش اقتصاد تعاونی ها اعلام کرد.

وی اضافه کرد: با فقدان بزرگ پیش آمده مجموعه بخش تعاون یار و یاور بسیار گرانقدری را از دست داده که امیدواریم با تدبیر و اندیشه رهبر معظم انقلاب فردی جایگزین شود که بتواند کمک های ویژه ای را از سوی بخش اجرایی کشور به مردم ارائه دهد.

ملت آگاه ایران مستحکم تر ادامه می دهند

رئیس اتاق بازرگانی گیلان هم شهادت شهید خدمت آیت الله رئیسی را حادثه ای بسیار تلخ و سخت برای مردم ایران اعلام کرد و افزود: مردم ایران حادثه این چنینی را در زمان شهادت شهیدان رجایی و بهشتی تجربه کردند، دشنمان این سرزمین همچنان به عناد خود ادامه می دهند اما ملت ما آگاهند.

قاسم رضائیان ادامه داد: هرچند از این واقعه تلخ و جانگداز دلمان سوخت اما نظام مستحکم تر به مسیر خود ادامه می دهد و پرچمی که از دست این سردار افتاد سردار دیگری به دست خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: آیت الله رئیسی مرد میدان عمل بود؛ و نفر بعدی هم باید همین مسیر را برود.

وی عنوان کرد: تازمانی که قطار پیشرفت ایران حرکت می کند دشمنان به سنگ اندازی خود ادامه می دهند چون نظام جمهوری اسلامی استوار است و پیش می رود.

انتهای خبر/

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه