موزه‌مدرسه حکیم‌نظامی آستارا یادگاری از عصر قاجار + عکس

مدرسه تاریخی حکیم‌نظامی که تاریخ احداث آن به سال ۱۲۸۷ خورشیدی برمی‌گردد یکی از بناهای متعلق به دوره قاچار است که پس از ثبت در میراث فرهنگی کشور در خرداد سال ۹۵ در قالب موزه‌مدرسه مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا گردشگران با فرهنگ غنی آستارا بیش‌ازپیش آشنا شوند.

موزه‌مدرسه حکیم‌نظامی آستارا یادگاری از عصر قاجار + عکس

به گزارش هشت دی،مدرسه تاریخی حکیم‌نظامی که تاریخ احداث آن به سال ۱۲۸۷ خورشیدی برمی‌گردد؛ یکی از بناهای متعلق به دوره قاجار است و در این مدت فرهیختگان زیادی را پرورش داده‌ و از نمادهای فرهنگی آستارا به شمار می‌آید.

دانش آموختگی شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و ادبی کشور از جمله تدریس نیما یوشیج، بنیانگذار شعر معاصر ایران، در سال‌های ابتدایی ۱۳۰۰ در این دبیرستان از سوابق و افتخارات این مدرسه کهن و تاریخی است.

محمود سراجی شاعر معاصر و حمید نطقی بنیان‌گذار و پدر روابط عمومی ایران نیز دوران متوسطه را در این دبیرستان سپری کرده است.

خوشبختانه مدرسه حکیم نظامی آستارا همان بافت سابق خود را حفظ کرده و این امر موجب شده این مدرس شهرت بسیار پیدا کند.

این مدرسه تاریخی پس از گذشت سال‌ها، تبدیل به موزه فرهنگ و آموزش شد تا بلکه بتواند گوشه‌ای از هویت فرهنگی این شهرستان را به آیندگان معرفی کند.

از دیگر مفاخر فرهنگی ایران که افتخار تحصیل در مدرسه تاریخی حکیم‌نظامی شهرستان آستارا را در کارنامه خود دارند، می‌توان به «اکبر اکسیر» پدر شعر فرانوی ایران، «اشرف‌آقا حریری» نویسنده کتاب آستارا در گذر تاریخ و «منصور بنی‌مجیدی» صاحب هفت عنوان کتاب شعر اشاره کرد.

وجود بامی سفالین، در و پنجره‌های چوبی با شومینه‌های چدنی ازجمله ویژگی‌های بارز مدرسه تاریخی حکیم‌نظامی شهرستان آستارا است که با قرار گرفتن این نمادها در کنار یک‌دیگر، تلفیقی از معماری سنتی و بومی این منطقه از کشور به نمایش عموم گذاشته شده است.

مدرسه تاریخی حکیم‌نظامی در اسفند سال ۸۴ در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید و پس از مرمت در خرداد سال ۹۵ با حضور مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان با اعتباری بالغ‌بر دومیلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در قالب موزه‌مدرسه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

موقعیت جغرافیایی موزه طوری است که شهروندان و گردشگران از دو خیابان امام و فارابی می‌توانند جهت بازدید از موزه استفاده کنند. هم‌چنین اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آستارا نیز علائمی جهت هدایت گردشگران به سمت موزه در سطح شهر نصب کرده است.

اسناد و مدارک تاریخی مربوط به دوره پهلوی، وسایل آزمایشگاهی مرتبط با درس علوم، نسخ خطی از قرآن کریم و مثنوی معنوی، کتیبه‌های سنگی و بشقاب‌نگاره از جمله آثاری هستند که در موزه‌مدرسه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی شهرستان آستارا به نمایش عموم گذاشته شده‌اند.

راه‌اندازی سیستم سرمایشی و گرمایشی، جداسازی محوطه موزه از دبیرستان شهید مرحبا، راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در زیرزمین مدرسه و تجهیز آن به کافه‌کتاب از دیگر اقداماتی است که اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جهت توسعه موزه‌مدرسه حکیم‌نظامی در دستور کار خود قرار داده است.

موزه‌مدرسه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی شهرستان آستارا به دلیل وجود مشکلات مدیریتی از سوی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این شهرستان بارها در ایام مختلف سال تعطیل و با فرارسیدن تعطیلات عید نوروز و دهه فجر مجدداً بازگشایی شده است.

هم‌اکنون مدیریت موزه‌مدرسه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی شهرستان آستارا به‌صورت موقت به سازمان مردم‌نهاد جوانان گردشگر آوای لاتون واگذار شده است تا در تعطیلات عید نوروز این مکان فرهنگی به روی گردشگران داخلی و خارجی باز باشد.

سیامک بابایی از شهروندان آستارا وجود موزه‌مدرسه حکیم‌نظامی را برای این شهرستان با پیشینه عظیم فرهنگی یک ضرورت دانست و اظهار کرد: در محیط این موزه، اسناد و گواهی‌های مربوط به دانش‌آموختگان آموزش و پرورش شهرستان آستارا نگه‌داری می‌شود که بیشتر آن‌ها به دوره پهلوی تعلق دارند.

آی‌سا ساسانیان مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد جوانان گردشگر آوای لاتون شهرستان آستارا نیز با بیان اینکه موزه‌مدرسه حکیم‌نظامی در طول تعطیلات عید به روی گردشگران باز است، اظهار کرد: زمان بازدید شهروندان و گردشگران از این موزه، از ۹ صبح تا ۱۶ عصر پیش‌بینی شده است.

پردل امیری‌نژاد سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آستارا نیز اظهار کرد: روزانه حدود ۱۰ نفر از شهروندان و گردشگران با حضور در موزه‌مدرسه حکیم‌نظامی این شهرستان با ظرفیت‌های فرهنگ و آموزش شهرستان آستارا آشنا و آن را به هم‌نوعان خود منتقل می‌کنند.

سید سجاد موسوی مدیر آموزش و پرورش شهرستان آستارا نیز درباره این مدرسه اظهار کرد: از فروردین سال ۹۷ تاکنون بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر مقاطع مختلف تحصیلی در طول ایام مختلف سال از موزه‌مدرسه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی این شهرستان بازدید کرده‌اند.

موزه‌مدرسه حکیم‌نظامی که یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان آستارا محسوب می‌شود امیدواریم با مشارکت آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در طول سال به روی شهروندان و گردشگران باز باشد تا مردم، با فرهنگ غنی این شهرستان بیش‌ازپیش آشنا شوند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه