استاد دانشگاه گیلان در گفتگو با هشت‌دی:

تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن زمینه کسب مراحل معرفتی عالی برای انسان فراهم می‌کند

استاد دانشگاه گیلان با اشاره به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن، گفت: تلفیق بین عالم طبیعت و ماوراء طبیعت که روزه، بخشی از آن برای ارتقاء امور روحانی و نفسانی است، سبب رسیدن انسان به مراحل معرفتی عالی خواهد بود.

تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن زمینه کسب مراحل معرفتی عالی برای انسان فراهم می‌کند

به گزارش هشت‌دی، ‫رمضان از ریشه «رَمَض» به معنای شدّت حرارت، بر اثر شدّت حرارت خورشید و به معنای سوزانیدن است که به نقل از پیامبر اسلام؛ ماه رمضان به علت سوزاندن گناهان به این نام خوانده شده است.‬

‫ماه رمضان نهمین ماه در تقویم قمری است که ماه نزول قرآن‌کریم و ضیافت‌الله به معنای ماه مهمانی خدا نسبت به بندگان است و دارای فضیلت‌ها و اعمال بسیاری است؛ روزه‌داری در این ماه بر مسلمانان واجب شده است و ماه رمضان ‬هر ساله از روئت هلال این ماه آغاز و تا روئت هلال ماه شوال به مدت بیست و نه تا سی روز ادامه می‌یابد.

حجت‌الاسلام پور‌عیسی در گفتگو با هشت‌دی ضمن تبریک عید نوروز و فرارسیدن ماه مبارک رمضان با اشاره به ابعاد معنوی ماه مبارک رمضان می‌پردازد و می‌گوید: ماه مبارک رمضان، بهار قرآن است و قرآن تبیین‌کننده بهار طبیعت است.

وی افزود: عالم طبیعت، قرآن مصور است که انسان بخشی از معرفت و شناختش را نسبت به افعال الهی و ذات خداوند متعال از این عالم طبیعی دریافت می‌کند.

استاد دانشگاه گیلان به اهمیت جایگاه معرفت الهی در بین انسان‌ها اشاره کرد و گفت: آیات قرآن، انسان را به شناخت عالم طبیعت که معبری به سوی ذات و وجود الهی است دعوت می‌کند.

حجت‌الاسلام پورعیسی در ادامه با استناد به آیه «‌شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ‌»، تصریح کرد: کلام و گفتار الهی، تشریح‌کننده احکام دین در ابعاد مختلف معرفتی، اخلاقی، احکام، رفتار، هنجار‌های‌عملی و … است که ماه‌رمضان، ارتقا‌ءبخش معرفت انسان نسبت به این مسائل است.

پور‌عیسی با اشاره به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن، بیان کرد: تلفیق بین عالم طبیعت و ماوراء طبیعت که روزه بخشی از آن برای ارتقاء امور روحانی و نفسانی انسان است سبب رسیدن انسان به مراحل معرفتی عالی خواهد بود.

وی به فضائل و اعمال این ماه مبارک اشاره کرد و گفت: رحمت، غفران، بخشش، وحدت‌معنوی و درک‌متقابل بین افراد غنی و نیازمند از ابعادی است که در این ماه ظهور و بروز پیدا می‌کند که روزه و رعایت مسائل‌شرعی از جمله این فضائل الهی است که در این ماه بر انسان واجب می‌شود.

وی تاکید کرد: توجه انسان به قرآن و درک‌ و تدبر در آن، صفا و پاکیزگی باطن را برای انسان به دنبال دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حکمت روزه‌داری درک حقیقی از عوالم روزگار فارغ از ظواهر دنیایی است، گفت: در این ماه مبارک، انسان به وسیله روزه و با هدایت آیات‌الهی به معرفتی عالی می‌رسد و نفس انسان از هرگونه ناپاکی‌ها عاری خواهد شد.

پور‌عیسی با اشاره به اهتمام دستگاه‌های تبلیغی، علما و طلاب در راستای بهره هرچه بیشتر از فضائل ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: حضور در مساجد و تبلیغ در روستاهای دور و نزدیک در راستای آشنایی هرچه بیشتر نسل جوان و ارتقاء معرفتی جامعه و توجه به ابعاد مطالعاتی و ترویج مسائل قرآنی می‌تواند موثر واقع شود.

وی در پایان به اهمیت جایگاه مسئولان در جهت رفع مشکلات معیشتی مردم در ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: با توجه به قانون‌اساسی، یکی از وظایف دولت‌های‌اسلامی، فراهم‌کردن زمینه برای ارتقا معنوی مردم است لذا با حمایت دولت و آماده‌سازی مساجد از لحاظ اقتصادی باید زمینه برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از این ماه مبارک فراهم شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه