هشت دی گزارش می دهد:

حکایت رنج ۳۸ ساله مردم سراوان/ آقای استاندار دست دزدان را از بودجه‌ پسماند قطع کنید!

معضل پسماند سراوان به ۳۸ سال می رسد و مردم از نماینده عالی دولت در گیلان یعنی “اسدالله عباسی” انتظار دارند که در عمل غیرتمندانه جلوی تاراج بیت المال و بودجه‌ای که سال‌هاست به نام مردم سراوان و به کام برخی مدیران و پیمانکاران بومی و غیربومی می‌شود را بگیرد.

حکایت رنج ۳۸ ساله مردم سراوان/ آقای استاندار دست دزدان را از بودجه‌ پسماند قطع کنید!

به گزارش ۸ دی، بیش از ۳۸ سال است که دفن غیراصولی زباله از شهرهای مختلف استان گیلان در منطقه بکر و خوش آب و هوای سراوان، مردم این منطقه را با مشکلات فراوانی رو به رو کرده است و اوضاع روز به روز بدتر می‌شود و وعده‌های توخالی و پر زرق و برق مسئولان در طی این سال‌ها نیز اوضاع را نه تنها بهتر بلکه بغرنج‌تر نیز کرده است.

شیرابه‌های حاصل از دپوی کوهی از زباله در سراوان علاوه بر بوی تعفن آزار دهنده، موجب بروز بیماری‌های مختلف پوستی، گوارشی و انواع سرطان‌ها در بین مردم این منطقه را شایع کرده و شواهد و اعتراضات مردمی نیز حکایتگر ادامه دار بودن اوضاع فعلی است.

البته مشکل پسماند تنها به منطقه سراوان ختم نمی‌شود و این مشکلی است که در سراسر گیلان به چشم می‌خورد و اگر فکری اساسی و اقدامی عاجل برای آن نشود اوضاع بحرانی را در آینده‌ای نزدیک برای گیلانی ها رقم می‌زند.

چندی پیش نیز خبر رسید که مردم سراوان با امضای طوماری از رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی فوری به مشکل پسماند این منطقه شدند.

 

 

در بخشی از این طومار آمده است: «مدت ۳۸ سال است که در بکر ترین جنگلهای استان گیلان واقع در سراوان رشت زباله ریخته میشود و مردم سراوان دچار بیماری های متعدد سرطانی و پوستی و گوارشی شده اند. هرمسئولی که سر کار آمده به نوعی در میان مردم قول های متعدد جهت رسیدگی میدهد ولی خلف وعده میکند. امروزه مردم سراوان نمیدانند فریادشان را به کدام مسئول برسانند. آلودگی آب های زیر زمینی بوی تعفن و مگس امان مردم را بریده است. لذا اینجانبان برای حمایت از اهالی مظلوم سراوان ازشما عاجزانه تقاضای رسیدگی و رفع عاجل داریم».

 

تاکیدات مسئولین استانی و حتی ملی نیز حاکی از بحرانی تر شدن اوضاع سراوان دارد به طوریکه طی یک سال اخیر آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان در اکثر سخنرانی‌های خود نسبت به ضرورت رسیدگی فوری به وضعیت پسماند گیلان هشدار می‌دهد.

تاراج بودجه‌های اختصاص یافته جهت ساماندهی معضل سراوان

واکاوی سخنان دادستان مرکز گیلان که مهرماه سال جاری بین خبرنگاران مطرح شد حاکی از کارشکنی‌ها و تاراج بودجه‌های اختصاص یافته جهت ساماندهی معضل سراوان است.

فلاح میری با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد تخلفاتی از سوی مسئولان مدیریت شهری درخصوص ساماندهی زباله سراوان محرز شده است گفت: به این موضوع از طریق یکی از شعبات قضایی مرکز استان رسیدگی می‌شود.

وی بیان کرد: با تلاش کارشناسان و بررسی مستندات موجود مشخص شد که بودجه اختصاص یافته برای حل مشکل سراوان با سهل‌انگاری مسئولان در این محل هزینه نشده است.

سخنان دادستان مرکز گیلان انگشت تقصیر و پرسش‌ها را متوجه دستگاه‌های نظارتی می‌کند و این پرسش مطرح است که چگونه میلیاردها تومان بودجه در طی این سال‌ها برای پسماند سراوان اختصاص یافته و با وجود آنکه پیشرفتی در پروژه‌های مربوطه حاصل نشده هیچ یک از دستگاه‌های مرتبط به دنبال جزئیات هزینه کرد بودجه‌ها نرفته‌اند.

مردم سراوان بیش از بوی متعفن زباله و آسیب‌ها و بیماری‌های حاصل از ورود شیرابه‌های سمی به آب‌های زیرزمینی، از عدم دلسوزی مسئولان رنج می‌برند. سال‌هاست که این موضوع را از طرق مختلف به گوش آنها که باید، رسانده‌اند اما دریغ از ذره‌ای دلسوزی و غیرت و مسئولیت پذیری.

مردم از دولت سیزدهم که از همان ابتدا با شعار مردمی بودن و فساد ستیزی پای کار آمده انتظار تغییر و تحول محسوس دارند و به طور حتم این موضوع بر عهده نماینده عالی دولت در گیلان یعنی “اسدالله عباسی” است و باید منتظر ماند و دید که آیا وی در عمل می‌تواند غیرتمندانه جلوی تاراج بیت المال و بودجه‌ای که سال‌هاست به نام مردم سراوان و به کام برخی مدیران و پیمانکاران بومی و غیربومی می‌شود را بگیرد؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه