عدم تکمیل راه‌آهن رشت – کاسپین زیبنده استان گیلان نیست

دبیر مناطق آزاد کشور با انتقاد از وضعیت راه‌آهن رشت_کاسپین گفت: تکمیل ۳۴ کیلومتر باقی‌مانده راه‌آهن رشت_کاسپین بسیار به رشد اقتصادی منطقه کمک می‌کند ولی متاسفانه سال‌ها این پروژه به طول انجامیده و عملا غیرفعال بوده و این وضعیت زیبنده استان گیلان نیست.

عدم تکمیل راه‌آهن رشت – کاسپین زیبنده استان گیلان نیست

به گزارش ۸دی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی در منطقه آزاد انزلی، تهیه، تدوین و عملیاتی کردن راهبردی اساسی برای آشکارشدن استعداد‌های منطقه ایی کشور را برای مجموع مناطق آزاد هشتگانه‌ی ایران ضروری دانست و اظهار کرد: چنین راهبردی برای منطقه‌ی آزاد انزلی می‌تواند علاوه بر فعال کردن استعداد‌های تولیدی، زمینه‌ی حضور ایران در بازار‌های ۵ کشور حاشیه‌ی خزر را بیشتر فراهم و نقش ایران در تحقق اهداف بین المللی کریدور شمال – جنوب تقویت شود. مناطق آزاد دارای ظرفیت بسیار خوبی در حوزه صادرات و واردات هستند ولی نبود یک‌ راهبرد صحیح و مشخص منجر شده تا عده‌ای این مناطق را مرکز واردات و قاچاق بدانند.

وی همچنین از تشکیل کارگروهی برای جمع آوری مجموع توانمندی‌ها، چالش‌ها، موانع و همچنین راهکار‌های رونق مناطق آزاد ایران در دبیرخانه‌ی شورای عالی مناطق آزاد کشور خبر داد و افزود: به زودی طرحی در این زمینه، دولت به مجلس ارایه می‌کند تا موانع قانونی، اداری و همچنین دستورالعمل‌های سلیقه ایی در خصوص فعالیت‌های سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی مناطق آزاد برطرف شود.

سعید محمد با تأکید بر لزوم توجه به رفع نواقص موجود در مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد در کشور دارای ضعف‌هایی است که این منجر باعث شده تا این مناطق شاخص‌های لازم را کسب نکند. یکی از راه‌های توسعه مناطق آزاد را شناسایی ظرفیت بازارهای هدف به‌منظور صادرات و افزایش دیپلماسی اقتصادی است. گیلان و دیگر مناطق آزاد کشور به لحاظ صادرات از امکانات بسیار خوبی برخوردار هستند لذا باید با تقویت دیپلماسی اقتصادی، شناسایی ظرفیت‌های توریسم، بازارهای هدف و صادراتی به مسئله ارز آوری و هوشمند سازی خوب عمل کرده و به یک الگوی جهانی مبدل شویم.

مشاور رییس جمهور بر ضرورت هدایت فعالیت‌های داخلی مناطق آزاد بر اساس طرح آمایش سرزمینی تاکید کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های کم نظیر گیلان در حوزه‌ی گردشگری سلامت، گردشگری علمی و تولید انواع محصولات کشاورزی و صنعتی در منطقه‌ی آزاد انزلی، این استان باید در این حوزه‌ها پویاتر و اثرگذارتر عمل کند.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی به لحاظ ترانزیت کالا به کشورهای حاشیه خزر و عضو اتحادیه اوراسیا یک‌ ظرفیت بالقوه است، تصریح کرد: در پروژه یک کمربند یک‌راه یا مسیر راه ابریشم جدید، به دنبال آن بودند که کشور را از گردونه رقابت حذف کنند اما امروز با تکمیل بخش‌های مختلف ترانزیتی خصوصاً حمل‌ونقل ریلی، امروز ما حرفی برای گفتن داریم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به هدف گذاری روسیه برای ترانزیت کالا از کریدور شمال – جنوب با محوریت ایران تا ۲۵ میلیون تن در سال اشاره و تاکید کرد: براساس مذاکراتی که با روس‌ها به عمل آمده، قرار است این امر تا سال ۲۰۳۰ عملی شود. تکمیل هرچه سریعتر خط آهن رشت – انزلی برای تکمیل کریدور نوستراک از طریق دریای خزر امری ضروری است.

وی با انتقاد از وضعیت راه‌آهن رشت_کاسپین گفت: تکمیل ۳۴ کیلومتر راه‌آهن رشت_کاسپین بسیار به رشد اقتصادی منطقه کمک می‌کند ولی متأسفانه سال‌ها این پروژه به طول انجامیده و عملاً غیرفعال بوده و این وضعیت زیبنده استان گیلان نیست. لذا تکمیل طرح ۳۵ کیلومتری خط آهن رشت – انزلی باید در اولویت جدی قرار گیرد و این مهم در سطح دولت نیز پیگیری خواهد شد.

محمد با تأکید بر لزوم تکمیل ۳۴ کیلومتر باقی‌مانده راه‌آهن رشت_کاسپین افزود: این مسیر ریلی زمینه منجر به اتصال خط آهن چابهار و بندرعباس به آن سوی خزر و اروپای شمالی می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در ادامه‌ی سخنانش بر حمایت جدی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در مناطق آزاد کشور به ویژه منطقه آزاد انزلی تاکید کرد و گفت: طراحی خوشه‌های حمایتی مرتبط با فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، شیلاتی، علمی و فن آوری در منطقه‌ی آزاد انزلی از اهدافی است که در دبیرخانه‌ی شورای عالی مناطق آزاد پیگیری می‌شود.

وی از توافق با بانک مرکزی در ایجاد یک شعبه بانک ارزی برای تسهیل مبادلات صادراتی و وارداتی فعالان اقتصادی در منطقه آزاد انزلی خبر داد و افزود: در حوزه‌ی ارز دیجیتال نیز مناطق آزاد می‌توانند در کشور الگو باشند و خدمات امنی به مردم ارایه کنند.

https://guilan.iribnews.ir/files/fa/news/1400/7/29/7144858_137.png

علی اوسط اکبری مقدم، مدیرعامل منطقه‌ی تجاری – صنعتی انزلی هم در گزارشی حجم سرمایه گذاری و عمده‌ترین فعالیت‌های صادراتی این منطقه را در ۱۸ ماه گذشته تشریح کرد و گفت: در سال گذشته ، ۲ هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی و ۶۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد انزلی جذب شد و این ارقام برای ۶ ماه نخست امسال به ترتیب هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان و ۴۵ میلیون دلار است. حجم صادرات فعالان اقتصادی مستقر در منطقه آزاد انزلی را در سال ۹۹ ، بیش از ۱۹ میلیون دلار و مجموع صادرات از این منطقه را حدود ۱۸۸ میلیون دلار است. حدود ۴۴ میلیون دلار کالا ویژه خود منطقه در این مدت به منطقه آزاد انزلی وارد شد. حجم واردات از منطقه آزاد برای کل کشور را در سال گذشته ۸۱۷ میلیون دلار و در نیمه‌ی نخست امسال ۶۵۶ میلیون دلار بود.

اصغر امانی، رییس انجمن سرمایه گذاران اقتصادی منطقه آزاد انزلی هم در سخنانی عمده‌ترین مشکلات سرمایه گذاران و چالش‌های سرمایه گذاری در منطقه آزاد را تشریح کرد و افزود: مشکلات مالیاتی، خودتحریمی، خودسانسوری، دخالت‌های غیرضروری در روند فعالیت‌ها و همچنین اجرایی نشدن تشویق‌های مالیاتی، برخی از عمده‌ترین چالش‌هایی ست که باید پیگیری شود.

در ادامه‌ی این نشست ۷ فعال اقتصادی دیگر منطقه آزاد انزلی دیدگاه‌ها و عمده‌ترین دغدغه‌های خود برای توسعه‌ی هرچه بیشتر تجارت و صادرات بیان کردند.

تدوین راهبرد‌هایی برای رونق اقتصادی در منطقه آزاد انزلی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
منطقه آزاد کاسپین ! منطقه ای برای ترانزیت به کشورهای شمال غربی آسیا از طریق قزاقستان و شمال شرقی آُسیا و اروپا از طریق روسیه است !!! توجه ویژه به این منطقه ! تماما به سود کشور خواهد بود انشاالله !!!!
در حاشیه