نگاهی بر اوضاع بازار برنج؛

توزیع برنج وارداتی در شرایط فعلی برخلاف قانون است/ نباید برای حمایت از مصرف کننده از جیب تولیدکننده هزینه شود/ ضرورت خرید تضمینی دولت از کشاورزان

توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج خارجی در بازار آن هم در شرایط فعلی که کشاورزان از سویی با خشکسالی و شرایط بد آب و هوایی و کاهش سطح عملکرد محصول و از سویی دیگر با افزایش قابل توجه قیمت نهاده‌ها مواجه بودند، نگران کننده است و دولت باید با خرید تضمینی همزمان از کشاورزان و اقشار کم درآمد حمایت کند.

به گزارش هشت دی، هفته گذشته خبری مبنی بر توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج خارجی در بازار از سوی مدیرعامل شرکت دولتی بازرگانی منتشر شد که با توجه به پایان زمان برداشت و آغاز فصل فروش برنج ایرانی، خبری نگران کننده برای کشاورزان است.

کشاورزانی که امسال از سویی با خشکسالی و شرایط بد آب و هوایی و کاهش سطح عملکرد محصول و از سویی دیگر با افزایش قابل توجه قیمت نهاده ها، سموم و… مواجه بودند، این روزها نگران فروش دسترنج چندین ماهه خود هستند؛ محصول استراتژیک برنج که جزء کالاهای اساسی کشاورزان گیلانی و در اکثر موارد تنها راه درآمد و معیشت آنها است.

البته نمی‌توان به بازار برنج به صورت تک بعدی نگاه کرد و تنها کاهش سطح درآمد کشاورزان-که در جای خود موضوعی بسیار مهم و حیاتی است- را در نظر گرفت بلکه باید کاهش قدرت خرید مردم و حذف تدریجی برنج مرغوب و با کیفیت ایرانی از سفره‌ها را نیز در نظر داشت زیرا تبعات زیادی به همراه دارد.

برای بررسی بیشتر موارد ذکر شده و اطلاع یافتن از بهترین راهکار جهت حمایت از کشاورز و مصرف کننده با یکی از نمایندگان مجلس شهرستان رشت و خمام و همچنین یکی از اساتید دانشگاه گفتگو کردیم تا به نگاه جامع‌تر و راه حل بهتری دست یابیم.

توزیع برنج وارداتی در شرایط فعلی برخلاف قانون است

علی آقازاده در گفتگو با خبرنگار هشت دی، توزیع برنج وارداتی در شرایط فعلی را برخلاف قانون و دستورالعمل دولت دانست و اظهار کرد: بهانه این است که برنج افزایش قیمت داشته درحالیکه قیمت واقعی برنج باید بیشتر از این مقدار باشد.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف کشاورزان شمال کشور در وضعیت فعلی بیان کرد: افزایش سرسام آور نهاده‌های کشاورزی هزینه زیادی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.

وی افزود: برنج خارجی به مقدار کافی در بازار وجود دارد و با توجه به کاهش سطح تولید و افزایش نهاده‌ها و خشکسالی ایجاد شده قیمت برنج باید بیش از این‌ها باشد.

ضرورت خرید تضمینی دولت از کشاورزان/ کشاورزان مقصر گرانی نیستند

آقازاده با اشاره به اینکه دولت باید هم از مصرف کننده و هم از تولیدکننده حمایت کند خاطرنشان کرد: دولت هر سال برای وارات برنج سوبسید و یارانه اختصاص می‌دهد و کمبود مصرف را در کشور از طریق واردات تامین می‌کند.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس تاکید کرد: دولت باید بخشی از برنج کشاورزان را به صورت تضمینی بخرد و با قیمت مناسب و به صورت سهمیه به مردم بدهد.

وی با بیان اینکه کشاورزان مقصر گرانی نیستند و دولت باید با برنامه ریزی مناسب جلوی ضرر و زیان آنها را بگیرد افزود: تنها راهکار خریداری برنج داخلی توسط دولت و توزیع آن در بازار است.

به کار بردن کلمه توزیع به‌جای واردات ترفند است

حسن اخگری در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با بیان اینکه هدف قانونگذار از ممنوعیت توزیع برنج در این بازه زمانی حمایت از کشاورزان است بیان کرد: ممنوعیت واردات برنج به معنای عدم توزیع آن نیز است اما عده‌ای با به کار بردن کلمه توزیع به جای واردات اقدامی پلیتیک(نوعی ترفند) انجام دادند.

استاد دانشگاه گیلان با اشاره به افزایش سرسام آور هزینه تولید برنج گفت: وزیر کشاورزی از سویی ادعا می‌کند تولید و کشاورزی باید به صرفه باشد اما از سویی دیگر با توزیع برنج خارجی قیمت برنج ایرانی را پایین می‌آورد.

وی با بیان اینکه برنج در گیلان حدود ۴۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود ادامه داد: با درنظر گرفتن هزینه‌های تولید و شرایط آب و هوایی و کاهش ۲۰ درصدی عملکرد، هزینه تولید برنج سفید بالاتر رفته و انتظارمان این است که نمایندگان و وزارت کشاورزی با نگاه حمایت از تولید وارد عرصه شوند.

دولت نباید تولیدکننده را به خاک سیاه بنشاند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت باید به طریقی دیگر از مصرف کننده حمایت کند عنوان کرد: برنج کالای اساسی و قوت مردم گیلان محسوب می‌شود و دولت باید به شیوه دیگری از مصرف کننده حمایت کند نه آنکه تولیدکننده را به خاک سیاه بنشاند.

قیمت پایین‌تر از ۴۲ هزار تومان سودی برای کشاورز ندارد

اخگری با بیان اینکه قیمت برنج در حال حاضر زیر ۴۲ یا ۴۳ هزار تومان سودی برای کشاورز ندارد گفت: قیمت تضمینی و توافقی که در قانون آمده باید مورد توجه قرار گیرد و دولت نیز از همین طریق اقدام کند.

وزیر کشاورزی بازار برنج را مانند گندم ساماندهی کند

وی افزود: از ساداتی نژاد وزیر جدید کشاورزی درخواست داریم همان نگاهی که برای ساماندهی بازار گندم داشته را برای برنج نیز داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کشاورزان به دنبال سودجویی نیستند بلکه حق خود را می‌خواهند تصریح کرد: کمیته تعیین قیمت تضمینی باید هزینه واقعی کشاورز را در نظر بگیرد و مواردی مانند کاهش عملکرد به دلیل شرایط آب و هوایی را بسنجد.

اخگری ادامه داد: اگر قیمت تضمینی برنج ایرانی ۴۲ هزار تومان باشد هم کشاورز راضی است و هر زمان که نیاز شد دولت در سبد خانوارهای کم درآمد برنج وارداتی قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه دولت نباید برای حمایت از مصرف کننده از جیب کشاورز هزینه کند خاطرنشان کرد: نباید برای حمایت از مصرف کننده برنج را ۳۶ یا ۳۷ هزار تومان از کشاورز بخریم و از آنطرف مصرف کننده پولدار هم برنج خوب را با قیمت پایین تهیه کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه